Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
A Andy78 skrev:
Finns det ingen negativ fakta som kan presenteras som är rätt?
Negativ fakta likväl som positiv fakta existerar inte. Fakta är en egen storhet, fritt från känslomässiga bedömningar.

• Gilla
Tabors39 och 5 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Man undrar om detta har med vaccinet att göra?

[länk]
Kan vara vaccin även om jag inte tror det utan tror mer på att många nu har börjat röra på sig igen och skadar sig på ett sett som man inte gjort när man suttit hemma. Va ju en av de effekterna man såg inom sjukvården när man började sitta hemma att trycket från olyckor mm gick ner på akuten. Och detta va även en av anledningarna till att man bad oss att tänka en gång extra i vad man gjorde för att minska skaderisken.

A Abies koreana skrev:
Negativ fakta likväl som positiv fakta existerar inte. Fakta är en egen storhet, fritt från känslomässiga bedömningar.
Det finns väl fakta som kan vara negativt likväl som tvärtom för en viss situation?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Kan vara vaccin även om jag inte tror det utan tror mer på att många nu har börjat röra på sig igen och skadar sig på ett sett som man inte gjort när man suttit hemma. Va ju en av de effekterna man såg inom sjukvården när man började sitta hemma att trycket från olyckor mm gick ner på akuten. Och detta va även en av anledningarna till att man bad oss att tänka en gång extra i vad man gjorde för att minska skaderisken.
Ja så kan det vara. Tror även att vissa fått placebo av vaccinet. Skrivs så mycket om det överallt och visas i media vad det skapar för sidoeffekter etc...

Så det är nog många som inte ens skulle behöva åka dit.

Och så har vi de som är som mig och faktiskt blivit dåliga av vaccinet på ett eller annat sätt.

M mickef skrev:
Det finns väl fakta som kan vara negativt likväl som tvärtom för en viss situation?
Visst, konsekvenserna av fakta uppfattas olika av oss människor, vi värderar den, men det har inget med begreppet fakta att göra.

"The wolf is neither a saint nor a sinner except to those who want to make it so."

• Gilla
Pin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det gör det. Det har presenterats en del här som ingen ifrågasatt.

Men när uppenbart felaktiga påståenden görs bör de väl bemötas? Och det cirkulerar mycket falska påståenden kring covid-vaccinen för tillfället som glatt rapporteras vidare av lekmän som dig (jag antar att du är det). Därför kanske det ter sig som om "typ allt" ifrågasätts av de som har bättre koll.
Jag postade bara en länk, då jag har funderingar, jag påstod inte att allting där var rätt.
Om jag är lekman så är väl du det också i ämnet?

R
A Andy78 skrev:
Jag postade bara en länk, då jag har funderingar, jag påstod inte att allting där var rätt.
Jag kommenterade inte ditt inlägg där du postade länken. Jag kommenterade det inlägg där du undrade om "ingen negativ fakta är rätt" vilket var ett direkt svar på att @BirgitS visade att informationen i den var felaktig.

Jag är definitivt lekman. Därför inser jag min begränsade kunskap i ämnet och lyssnar på vad myndigheter och andra experter säger. Andra verkar tro att de trots sin okunskap kan sålla bland informationen i ett så komplext ämne som detta.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS
A Andy78 skrev:
Har du fortfarande några funderingar angående den sidan eller räckte mitt svar?

Jag är också lekman förstås.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är också lekman förstås.
Fast somliga lekmän är mindre lekmän än andra lekmän :)

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Finns det ingen negativ fakta som kan presenteras som är rätt?
Inte om faktan är gammal och fel. ;)Hänger man med i covid trådarna så har den felaktiga tolkningen av den hemliga japanska studien redan sågats. Man blandar ihop vaccinet och spikproteinet. Det började med att swebbTV presenterade en missuppfattad tolkning som länkades här.
Det är också synd om man faktiskt gjort nya upptäckter, att blanda ihop dessa nya rön, med med falsk information.

Läs runt tex https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-613#post-4256457

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Det här är väl också ett intressant inlägg som någon skrivit :rolleyes:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-651#post-4276039

När mRNA-vaccinmolekylen tar sig in i en cell och aktiverar produktion av spikproteinet så stannar det i cellen och bearbetas av enzymer, bryts ner och presenteras på cellens yta. Då kan andra immunceller hitta denna del av spikproteinet (antigen) och bilda antikroppar mot det.
Vaccinet saknar koden för att öppna cellens hölje och ”spruta ut” spikprotein på det sätt som när virus produceras i en cell.

Så är det iaf tänkt att det ska fungera.
Om det sen ändå kommer ut spikprotein i blodet så kan det kanske ställa till med problem.
Eller om vaccinet tar sig in i hjärtmuskelceller, vad händer då?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vill tipsa om en mycket bra kanal på youtube. Dr John Campbell som går igenom forskningsrapporter och annat kring covid-19. Han är för vaccinering, så inte någon antivaxare. Men han går igenom den forskning som finns och ifrågasätter det som inte stämmer.

Nu senast tittade jag på när han diskuterar artikeln "BBNC debunks ivermectin", dvs han gör fact check på BBC's fact-checkers:

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Intressant bild från dagens presskonferens, Socialstyrelsens del, om vad som gällde i augusti.

Diagram som visar antal COVID-19 fall, sjukhusvård och IVA per 100 000 ovaccinerade och vaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av 100 000 ovaccinerade var det 419,5 bekräftade fall varav 14,5 personer behövde sjukhusvård varav 2,5 IVA.
Av 100 000 vaccinerade var det 84 bekräftade fall varav 4 personer behövde sjukhusvård varav 0,3 IVA.

De rapporterade även att det under förra veckan var det 53 st smittade på äldreboendena, vilket är ungefär hälften så många som veckan innan. :)

Tillägg:
Då kan man också tänka på att en hel del ovaccinerade har varit sjuka relativt nyligen och därmed har någon sorts skydd mot allvarlig sjukdom vilket innebär att om man bara tittar på gruppen som är ovaccinerad och inte nyligen har varit sjuka så blir det värre än vad grafen visar.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Intressant bild från dagens presskonferens, Socialstyrelsens del, om vad som gällde i augusti.

[bild]

Av 100 000 ovaccinerade var det 419,5 bekräftade fall varav 14,5 personer behövde sjukhusvård varav 2,5 IVA.
Av 100 000 vaccinerade var det 84 bekräftade fall varav 4 personer behövde sjukhusvård varav 0,3 IVA.

De rapporterade även att det under förra veckan var det 53 st smittade på äldreboendena, vilket är ungefär hälften så många som veckan innan. :)

Tillägg:
Då kan man också tänka på att en hel del ovaccinerade har varit sjuka relativt nyligen och därmed har någon sorts skydd mot allvarlig sjukdom vilket innebär att om man bara tittar på gruppen som är ovaccinerad och inte nyligen har varit sjuka så blir det värre än vad grafen visar.
Framförallt bör man tänka på att de i gruppen vaccinerade troligtvis är äldre och sjukare dessutom.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.