939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Man undrar om detta har med vaccinet att göra?
https://sverigesradio.se/artikel/okning-av-svart-sjuka-pa-akuten-ingen-vet-varfor-rekordmanad
https://sverigesradio.se/artikel/okning-av-svart-sjuka-pa-akuten-ingen-vet-varfor-rekordmanad
Kan vara vaccin även om jag inte tror det utan tror mer på att många nu har börjat röra på sig igen och skadar sig på ett sett som man inte gjort när man suttit hemma. Va ju en av de effekterna man såg inom sjukvården när man började sitta hemma att trycket från olyckor mm gick ner på akuten. Och detta va även en av anledningarna till att man bad oss att tänka en gång extra i vad man gjorde för att minska skaderisken.P pennybridge skrev:
Ja så kan det vara. Tror även att vissa fått placebo av vaccinet. Skrivs så mycket om det överallt och visas i media vad det skapar för sidoeffekter etc...snuttjulle skrev:
Kan vara vaccin även om jag inte tror det utan tror mer på att många nu har börjat röra på sig igen och skadar sig på ett sett som man inte gjort när man suttit hemma. Va ju en av de effekterna man såg inom sjukvården när man började sitta hemma att trycket från olyckor mm gick ner på akuten. Och detta va även en av anledningarna till att man bad oss att tänka en gång extra i vad man gjorde för att minska skaderisken.
Så det är nog många som inte ens skulle behöva åka dit.
Och så har vi de som är som mig och faktiskt blivit dåliga av vaccinet på ett eller annat sätt.
Visst, konsekvenserna av fakta uppfattas olika av oss människor, vi värderar den, men det har inget med begreppet fakta att göra.M mickef skrev:
"The wolf is neither a saint nor a sinner except to those who want to make it so."
Jag postade bara en länk, då jag har funderingar, jag påstod inte att allting där var rätt.R RoAd skrev:Det gör det. Det har presenterats en del här som ingen ifrågasatt.
Men när uppenbart felaktiga påståenden görs bör de väl bemötas? Och det cirkulerar mycket falska påståenden kring covid-vaccinen för tillfället som glatt rapporteras vidare av lekmän som dig (jag antar att du är det). Därför kanske det ter sig som om "typ allt" ifrågasätts av de som har bättre koll.
Om jag är lekman så är väl du det också i ämnet?
Jag kommenterade inte ditt inlägg där du postade länken. Jag kommenterade det inlägg där du undrade om "ingen negativ fakta är rätt" vilket var ett direkt svar på att @BirgitS visade att informationen i den var felaktig.A Andy78 skrev:
Jag är definitivt lekman. Därför inser jag min begränsade kunskap i ämnet och lyssnar på vad myndigheter och andra experter säger. Andra verkar tro att de trots sin okunskap kan sålla bland informationen i ett så komplext ämne som detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Inte om faktan är gammal och fel.A Andy78 skrev:
Det är också synd om man faktiskt gjort nya upptäckter, att blanda ihop dessa nya rön, med med falsk information.
Läs runt tex https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-613#post-4256457
Redigerat:
Det här är väl också ett intressant inlägg som någon skrivit 
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-651#post-4276039
När mRNA-vaccinmolekylen tar sig in i en cell och aktiverar produktion av spikproteinet så stannar det i cellen och bearbetas av enzymer, bryts ner och presenteras på cellens yta. Då kan andra immunceller hitta denna del av spikproteinet (antigen) och bilda antikroppar mot det.
Vaccinet saknar koden för att öppna cellens hölje och ”spruta ut” spikprotein på det sätt som när virus produceras i en cell.
Så är det iaf tänkt att det ska fungera.
Om det sen ändå kommer ut spikprotein i blodet så kan det kanske ställa till med problem.
Eller om vaccinet tar sig in i hjärtmuskelceller, vad händer då?
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-651#post-4276039
När mRNA-vaccinmolekylen tar sig in i en cell och aktiverar produktion av spikproteinet så stannar det i cellen och bearbetas av enzymer, bryts ner och presenteras på cellens yta. Då kan andra immunceller hitta denna del av spikproteinet (antigen) och bilda antikroppar mot det.
Vaccinet saknar koden för att öppna cellens hölje och ”spruta ut” spikprotein på det sätt som när virus produceras i en cell.
Så är det iaf tänkt att det ska fungera.
Om det sen ändå kommer ut spikprotein i blodet så kan det kanske ställa till med problem.
Eller om vaccinet tar sig in i hjärtmuskelceller, vad händer då?
Vill tipsa om en mycket bra kanal på youtube. Dr John Campbell som går igenom forskningsrapporter och annat kring covid-19. Han är för vaccinering, så inte någon antivaxare. Men han går igenom den forskning som finns och ifrågasätter det som inte stämmer.
Nu senast tittade jag på när han diskuterar artikeln "BBNC debunks ivermectin", dvs han gör fact check på BBC's fact-checkers:
Nu senast tittade jag på när han diskuterar artikeln "BBNC debunks ivermectin", dvs han gör fact check på BBC's fact-checkers:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 247 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 247 inlägg
Intressant bild från dagens presskonferens, Socialstyrelsens del, om vad som gällde i augusti.
Av 100 000 ovaccinerade var det 419,5 bekräftade fall varav 14,5 personer behövde sjukhusvård varav 2,5 IVA.
Av 100 000 vaccinerade var det 84 bekräftade fall varav 4 personer behövde sjukhusvård varav 0,3 IVA.
De rapporterade även att det under förra veckan var det 53 st smittade på äldreboendena, vilket är ungefär hälften så många som veckan innan.
Tillägg:
Då kan man också tänka på att en hel del ovaccinerade har varit sjuka relativt nyligen och därmed har någon sorts skydd mot allvarlig sjukdom vilket innebär att om man bara tittar på gruppen som är ovaccinerad och inte nyligen har varit sjuka så blir det värre än vad grafen visar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av 100 000 ovaccinerade var det 419,5 bekräftade fall varav 14,5 personer behövde sjukhusvård varav 2,5 IVA.
Av 100 000 vaccinerade var det 84 bekräftade fall varav 4 personer behövde sjukhusvård varav 0,3 IVA.
De rapporterade även att det under förra veckan var det 53 st smittade på äldreboendena, vilket är ungefär hälften så många som veckan innan.
Tillägg:
Då kan man också tänka på att en hel del ovaccinerade har varit sjuka relativt nyligen och därmed har någon sorts skydd mot allvarlig sjukdom vilket innebär att om man bara tittar på gruppen som är ovaccinerad och inte nyligen har varit sjuka så blir det värre än vad grafen visar.
Redigerat:
Framförallt bör man tänka på att de i gruppen vaccinerade troligtvis är äldre och sjukare dessutom.BirgitS skrev:
Intressant bild från dagens presskonferens, Socialstyrelsens del, om vad som gällde i augusti.
[bild]
Tillägg: