939 622 läst ·
17 905 svar
940k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Så du har haft sars eller maers?harry73 skrev:
För det första ser jag på influensavaccin på samma sätt som på covidvaccin, dvs jag avstår från vaccination om det inte finns en väldig bra anledning att vaccinera mig just då. Sedan kan jag tänka mig att ta en årlig dos när jag blir äldre.
Sedan ska man inte jämföra covid19 med influensa, men man kan möjligen jämföra den med en viss influensatyp. Har man haft en viss typ, brukar man ha bra skydd för allvarlig sjukdom. Det är också anledningen varför influensan ibland slår väldigt hård mot de yngre åldersgrupper, då har vi haft en epidemi för några tiotals år sedan, och alla eller i alla fall de flesta som levde då har ett bra skydd, medan alla som föddes senare saknar skydd.
Drar vi jämförelsen med covid, ska man kanske ta hänsyn till andra corona-varianter som sars och mers, eller kanske helt nya varianter.
@Staffans2000 är tyvärr inte ensam, det är 49 personer som röstat på alternativet att riskerna med vaccinet är större än fördelarna.Nissens skrev:
Då kan vi ju titta på deras egna siffror i datan man kan ladda ner som en excel.V växelventil skrev:
49 536 542 invånare som är 18+
Den siffran gånger två (för två doser): 99 073 084
Antal doser administrerade till 18+ (per sista augusti): 75 568 103 doser
Drygt 76%.
De är bara över 95% i åldersgruppen 55-59 (95,4%), 60-64 (97,7%) och 70-74 (96,4%)
I alla åldersgrupper 50+ har de 90% eller högre vaccinationsgrad på två doser. Men det är inga 95% vaccinationsgrad överlag om du inte drar undre gränsen vid 55 år.
Generellt är det ju så att de sjukdomar som ger långvarig/livslång immunitet är också de som vi har bra vaccin mot och tvärtom såklart (vaccintyper har också betydelse). Så om nu skyddet av covid-vaccin avtar efter 6 månader så är det ju rätt troligt att naturlig sjukdom inte kommer ge bra skydd i 50-70 år. Det skulle vara om mRNA-vaccinen av oklara skäl visar sig ha betydligt kortvarigare effekt än andra vaccintyper.harry73 skrev:
Nej, det skulle räcka om det gäller för en specifik grupp och valet är att man vaccinerar sig en gång (med 2 doser) och sedan behåller man skyddet resten av livet, eller man och blir smittad en gång med alla risker för döden eller allvarliga men.
Nu behöver vi göra en annan jämförelse,
Antingen vaccinerar man sig en gång (med 2 doser) och sedan har man ett bra skydd i ca 6 månader för att successivt får ett sämre skydd igen. I början med bra skydd mot allvarlig sjukdom men på lång sikt en oklar skydd mot allvarlig sjukdom. Till slut blir man covidsmittad och risken för döden och allvarliga men beror på hur lång det är efter vaccinationen
Eller så vaccinerar man sig en första gång med 2 doser och tar därefter påfyllnadsdoser varje år eller eventuellt oftare. I nuläget vet vi inte om kroppen kommer att acceptera de påfyllnadsdoser lika bra, bättre eller sämre. Slutar man ta påfyllnadsdoser ökar troligtvis risken för smittan igen.
Eller så vaccinerar man sig inte och blir smittad med risken för döden och allvarliga men, och därefter har man till en början ett bra skydd mot smittan och därefter ett bra skydd mot allvarliga men i säkert 50 till 70 år.
Till och med hon från folkmässomyndigheterna höll med om att hans siffror stämmer när han sa 95% av dom vuxna.Så då menar du att både folkmässomyndigheterna och en professor i smittskydd ljuger?timmelstad skrev:
Då kan vi ju titta på deras egna siffror i datan man kan ladda ner som en excel.
49 536 542 invånare som är 18+
Den siffran gånger två (för två doser): 99 073 084
Antal doser administrerade till 18+ (per sista augusti): 75 568 103 doser
Drygt 76%.
De är bara över 95% i åldersgruppen 55-59 (95,4%), 60-64 (97,7%) och 70-74 (96,4%)
I alla åldersgrupper 50+ har de 90% eller högre vaccinationsgrad på två doser. Men det är inga 95% vaccinationsgrad överlag om du inte drar undre gränsen vid 55 år.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Sen verkar det ju som att mer traditionella typer av vaccin är på ingång, om det just skulle vara problem med mRNA-vaccin. Problemet med dem är väl att de ofta inte ger så bra skyddseffekt, som de nuvarande kinesiska covidvaccinerna.J Jonobe skrev:Generellt är det ju så att de sjukdomar som ger långvarig/livslång immunitet är också de som vi har bra vaccin mot och tvärtom såklart (vaccintyper har också betydelse). Så om nu skyddet av covid-vaccin avtar efter 6 månader så är det ju rätt troligt att naturlig sjukdom inte kommer ge bra skydd i 50-70 år. Det skulle vara om mRNA-vaccinen av oklara skäl visar sig ha betydligt kortvarigare effekt än andra vaccintyper.
I studien med personalen på Danderyds sjukhus var det ju 10 % som inte längre hade mätbara nivåer av antikroppar efter 12 månader, fast de hade haft det 3-4 månader tidigare. Nu är ju inte antikroppar allt men ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Okej. Kan du då förklara mer vad du menar med detta?harry73 skrev:
"Eller så vaccinerar man sig inte och blir smittad med risken för döden och allvarliga men, och därefter har man till en början ett bra skydd mot smittan och därefter ett bra skydd mot allvarliga men i säkert 50 till 70 år."
Att det kommer att komma nya varianter av covid kan vi nog vara säkra på med tanke på alla varianter som har dykt upp på bara 1,5 år.
Att influensavirus omfattar flera varianter, på samma sätt som det finns flera coronavarianter (covid, mers, sars).
Man ska alltså inte jämstäla covid med influensa, men med en viss typ av influensa.
Det blir lite tröttsamt hur det hela tiden är någon som vill dumförklara mig genom att lägga mig ord i munnen som inte är mina
Man ska alltså inte jämstäla covid med influensa, men med en viss typ av influensa.
Det blir lite tröttsamt hur det hela tiden är någon som vill dumförklara mig genom att lägga mig ord i munnen som inte är mina
Såklart dom gör. Man väger risker mot varandra. En ännu okänd vaccinrisk mot en någolunda känd sjukdomsrisk. Hur svårt kan det vara att förstå, när hela livet består av liknande val vi gör utan att ens reflektera över det. Detta är alltså bara ett av dom.P pmd skrev:
Staffans
Passar inte riktigt i nyhetstråden, så tar det här då det föreslagits av vissa skribenter i tråden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nvagrare-bor-betala-fulla-priset-for-sin-vard
Nu börjar det dyka upp opinioner i media om att vaccinvägrar ska bekosta (del av) sin vårdkostnad för covid19.
Intressant att det är i Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...nvagrare-bor-betala-fulla-priset-for-sin-vard
Nu börjar det dyka upp opinioner i media om att vaccinvägrar ska bekosta (del av) sin vårdkostnad för covid19.
Intressant att det är i Aftonbladet.
Redigerat:
Fast nu har du ju inte visat några exempel på att de tillbakadragna medicinerna har berott på oväntade biverkningar än, eller har jag missat något? Om de har dragits tillbaka pga tex nya alternativ finns så säger det ju inte så mycket.Staffans2000 skrev:
Och utan någon källa på att FDA drar tillbaka och varför de gör det så finns det ju inte särskilt mycket substans i ditt påstående.
Det här var nog ett av de oklokare inläggen.P Pin skrev:Hur kom du fram till den slutsatsen?
Man skulle kunna säga att välja att inte vaccinera sig är ett aktivt risktagande, eller i vanligt språk att inte vara försiktig. Om dessa personer har det beteendet vad gäller annat risktagande. tex hålla avstånd, stanna hemma vid symptom, tvätta händerna eller om de tvärtom parerar risken med att inte vaccinera sig med att isolera sig är frågan här.
Jag vet inte men misstänker att vi alla har mer eller mindre stor riskacceptans oavsett område. Alltså att de ovaccinerade även tar risk även på andra områden. Kanske för att de inte lyssnar på vetenskapen, kanske för att de inte förstår statistik. Det finns ett väldigt litet fåtal som motsäger detta i den här tråden (enligt mig) som både är emot vaccinet och som är väl insatta i statistik.
Själv tror jag av egen erfarenhet att det är precis tvärs om. Vi ovaccinerade (de jag känner/träffat) är fortfarande försiktiga, likt tidigare. Medans allmogen har återgått till det normana. Vi kan ta "Vår man i Smögen" som skröt att han fullvaccinerad knödde sig fram på bryggan och tyckte det var "gött".
Staffans