Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Tyvärr sa han inte det förutom att England var dom som har vaccinerat flest i Europa och vad jag fattade som sa han att det var dom senaste uppgifterna han hade att 95% av dom vuxna var vaccinerade.
Antingen har han dålig koll, eller så ljuger han rakt av. Det är inte så högt nu så det har av logiska skäl inte varit ännu högre när han var med i agenda.

Nästan dagsfärska siffror (Last updated on Tuesday 7 September 2021 at 5:00pm)
finns nämligen här: https://coronavirus.data.gov.uk/details/vaccinations:

1st dose: 88,8%
2nd dose: 80,1%

J
O Otto Kulladal skrev:
Mina fem första levnadsår så hade min mor TBC, en lika smittsam och dödlig sjukdom som Covid, hade då troligtvis också TBC är vaccinerad mot det men vet inte status, fick då lära mig alla " regler" för att inte smitta/smittas, det är samma " restriktioner" som för Covid, så vanlig hygien och avstånd är grundläggande, det visade sig att TBC bakterier dog i solljuset ( uv strålar kanske) men kramande och pillande i ansiktet var förbjudet t.ex, rek. er att läsa på om det för där är många bra upplysningar.
Ingen aning om vad du försöker säga, men TBC är inte i närheten av lika smittsamt som covid.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
harry73
M mickef skrev:
Och?
https://www.byggahus.se/om-oss
Byggahus.se är en oberoende portal på konsumentens sida, ända sedan 2001 då Marlén Eskilsson grundade sajten.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
J Jonobe skrev:
Ingen aning om vad du försöker säga, men TBC är inte i närheten av lika smittsamt som covid.
Och dessutom är inte vaccinet speciellt bra, ffa i te till vuxna (dock ger det en viss skyddseffekt hos små barn).

Från; https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/tuberkulos-tb/

Skyddseffekt
”Genom tuberkulosvaccination kan man skydda småbarn mot allvarlig tuberkulos till exempel hjärnhinneinflammation och generellt spridd tuberkulos i många organ (miliartuberkulos). Vaccinet ger också ett visst skydd mot lungtuberkulos, men man kan inte ange skyddet i procent eller förutsäga hur länge skyddet varar.

Skyddseffekten vid vaccination av vuxna är begränsad.

Någon påfyllnadsdos av BCG-vaccin rekommenderas inte då en sådan inte har kunnat visas ha någon effekt.”

MAO inte jämförbart med covid på något plan mer än att båda drabbar lungorna.

• Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Man kan nog inte dra den slutsatsen från den statistiken.
Nej, men man vet att folk mellan 18 och 40 är klart överrepresenterade i statistiken över bekräftade fall under de senaste månaderna samtidigt som dessa mycket sällan har varit fullvaccinerade under den tiden. Se Fohm:s veckorapporter.

M mickef skrev:
Min helt ovetenskapliga slutsats är att ovaccinerade inte i onödan utsätter sig för smittan.
Min ovetenskapliga erfarenhet är att det är unga vuxna som har hållit på och trängas hela sommaren.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Eller så vaccinerar man sig inte och blir smittad med risken för döden och allvarliga men, och därefter har man till en början ett bra skydd mot smittan och därefter ett bra skydd mot allvarliga men i säkert 50 till 70 år.
Varför tror du att det gäller covid när du vet att man kan få influensa många gånger under livet, även allvarligt?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, men man vet att folk mellan 18 och 40 är klart överrepresenterade i statistiken över bekräftade fall under de senaste månaderna samtidigt som dessa mycket sällan har varit fullvaccinerade under den tiden. Se Fohm:s veckorapporter.
Ja, statistiken finns på vilka som är smittade men inte vem som har smittat.

BirgitS
M mickef skrev:
Ja, statistiken finns på vilka som är smittade men inte vem som har smittat.
Menar du att ovaccinerade unga vuxna i huvudsak umgås med folk över 50 år i stället för med jämnåriga (som ju har varit nästan bara ovaccinerade under sommaren)?
Det har då inte sett ut så på restauranger och andra ställen under sommaren.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[länk]
Jag vet redan vad hon/de tycker. Frågan ställdes inte till dem.

BirgitS
M mickef skrev:
Jag vet redan vad hon/de tycker. Frågan ställdes inte till dem.
Se regel §7 andra meningen, alltså om jag har synpunkter på moderering har jag inte rätt att posta det.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

Min ovetenskapliga erfarenhet är att det är unga vuxna som har hållit på och trängas hela sommaren.
Min också men att vaccinerade har varit mer vidlyftiga, av förståeliga skäl.

BirgitS
M mickef skrev:
Min också men att vaccinerade har varit mer vidlyftiga, av förståeliga skäl.
Vi två har inte betett oss på något annat sätt därför att vi är vaccinerade utan det har varit som förra sommaren.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Se regel §7 andra meningen, alltså om jag har synpunkter på moderering har jag inte rätt att posta det.
Jag har inga synpunkter på modereringen, jag ville bara förvissa mig om att du inte tycker att jag är otrevlig.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi två har inte betett oss på något annat sätt därför att vi är vaccinerade utan det har varit som förra sommaren.
Vi?

BirgitS
M mickef skrev:
Vi?
Jag och sambon. Så vitt jag kan bedöma gäller det även andra vaccinerade i bekantskapskretsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.