Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Att influensavirus omfattar flera varianter, på samma sätt som det finns flera coronavarianter (covid, mers, sars).
Man ska alltså inte jämstäla covid med influensa, men med en viss typ av influensa.

Det blir lite tröttsamt hur det hela tiden är någon som vill dumförklara mig genom att lägga mig ord i munnen som inte är mina
Jag har uppfattat det som att man möjligen kan jämföra de tre influensatyperna A, B och C med SARS, MERS och Covid-19. Men influensavarianterna som A/Guangdong-Maonan/SWL1536/2019 och A/Hong Kong/2671/2019 (förra årets vaccin mot typ A) mer är i nivå med covidvarianterna alfa och beta. Har du någon bra sida där jag kan läsa mer om jämförelser på den nivån? Du verkar ju ha läst mer någonstans.

Det är väl inte fråga om att lägga ord i din mun utan att vi tydligen menar olika saker med samma ord.

BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här var nog ett av de oklokare inläggen.
Själv tror jag av egen erfarenhet att det är precis tvärs om. Vi ovaccinerade (de jag känner/träffat) är fortfarande försiktiga, likt tidigare. Medans allmogen har återgått till det normana. Vi kan ta "Vår man i Smögen" som skröt att han fullvaccinerad knödde sig fram på bryggan och tyckte det var "gött".

Staffans
Du konstaterade väl tidigare i somras, liksom förra sommaren, att unga vuxna trängdes på uteserveringarna. De var ju med mycket stor sannolikhet ovaccinerade under sommaren för samtliga lär ju knappast ha varit vaccinerad sjukvårds- och omsorgspersonal. Alltså har du själv skrivit att att ovaccinerade inte är försiktiga.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Jonobe skrev:
Passar inte riktigt i nyhetstråden, så tar det här då det föreslagits av vissa skribenter i tråden.

[länk]

Nu börjar det dyka upp opinioner i media om att vaccinvägrar ska bekosta (del) av sin vårdkostnad för covid19.

Intressant att det är i Aftonbladet.
Ännu en som fegade ur och inte tog med hur vi gör med med de som kört elskoter på fyllan och krossat skallen mot en lyktstolpe.
Väldigt lätt att vara klok inför redan frälsta. Som att sitta i den egna hejarklacken och ropa "ut med domaren" när han dömer till motståndarlagets favör.

Staffans

R
Själv tror jag av egen erfarenhet att det är precis tvärs om. Vi ovaccinerade (de jag känner/träffat) är fortfarande försiktiga, likt tidigare. Medans allmogen har återgått till det normana. Vi kan ta "Vår man i Smögen" som skröt att han fullvaccinerad knödde sig fram på bryggan och tyckte det var "gött".

Staffans
Det är förstås din helt egna uppfattning som du inte har några som helst belägg för. De jag känner (och jag själv inräknad) som är fullvaccinerade lever i stort sätt nu som de gjort under hela pandemin. Håller avstånd, jobbar hemifrån, undviker att träffa folk inomhus, etc etc.

Min uppfattning, som förstås är lika underbyggd som din (d.v.s. en ren gissning), är att det är de ovaccinerade, med sin dåliga riskbedömning som också skiter i de andra riskminskande åtgärderna. För mig är det logiskt att det inte felar inom ett enda område.

• Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Hos oss kunde de bygga om ambulansgaraget till covidsäker akutmottagning på några veckor?, därefter flyttade de covidpatienter till ortopedakuten (som då fick andra lokaler) så ja det går utan större problem
Till och med så snabbt. Då faller det argumentet också.

Staffans

J
Ännu en som fegade ur och inte tog med hur vi gör med med de som kört elskoter på fyllan och krossat skallen mot en lyktstolpe.
Väldigt lätt att vara klok inför redan frälsta. Som att sitta i den egna hejarklacken och ropa "ut med domaren" när han dömer till motståndarlagets favör.

Staffans
Du får maila honom och fråga, Staffans

Staffans
Jaså du säger det du…

Menar du ett av mina oklokare inlägg eller av alla i hela tråden? :thinking:
Jag tyckte att jag resonerade både för och emot samt tog in andra sidans argument. Du menar kanske att det finns en absolut sanning i frågan som jag kapitalt har missat?

Vi kan inte resonera endast utifrån oss själva och våra närmsta kompisar. Inte ens vår man på smögen ger tyngd till resonemanget hur folklig han än må vara.

Som (jag hoppas att) jag skrev från början så kan man ha olika infallsvinklar på detta. Jag bemötte det andra perspektivet, nu har du räckt upp handen till stöd för det jag invände mot. Frågan är hur alla ovaccinerade som ligger på IVA blivit smittade? Är samtliga av kategorin som inte fått informationen och troligen undrar vad det är för tomtar som har munskydd på dig och varför restaurangerna stänger tidigare och varför det är så tomt överallt. Utom på smögen dårå.

Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Det blir lite tröttsamt hur det hela tiden är någon som vill dumförklara mig genom att lägga mig ord i munnen som inte är mina
Bry dig inte. Du är inte ensam om att kasta bort tid på att besvara obegripliga anklagelser från honom. Enda anledningen till att jag inte "bannat" honom, är humorfaktorn. Hans inlägg är så dåliga att de ofta blir till dagens första gapskratt.

Staffans

Staffans2000
J Jonobe skrev:
Du får maila honom och fråga, Staffans
God ide.

V växelventil skrev:
Till och med hon från folkmässomyndigheterna höll med om att hans siffror stämmer när han sa 95% av dom vuxna.Så då menar du att både folkmässomyndigheterna och en professor i smittskydd ljuger?
Nu är det andra gången jag får ringa en professor för Att förklara.
Anders Björkman heter professor som säger upp till 95% av dom av dom VUXNA är vaccinerade. Senaste uppgifterna kommer från motsvarande våran folkhälsomyndigheterna och dom uppgifterna bygger på åldersgrupp från 20 år och det beror på att inte så många är vaccinerade från 0-20 år och det är därför siffrorna blir så höga .Du kan själv prata med honom och jobbar på karolinska institutet professor i infektionssjukdomar.

J Jonobe skrev:
Passar inte riktigt i nyhetstråden, så tar det här då det föreslagits av vissa skribenter i tråden.

[länk]

Nu börjar det dyka upp opinioner i media om att vaccinvägrar ska bekosta (del av) sin vårdkostnad för covid19.

Intressant att det är i Aftonbladet.
Är det många här som förespråkar vaccinering känner of sig?
Va bra skönt då kanske vi får sänkt skatt för det måste väl gälla dom som använder tobak eller nyttjar alkohol. Kanon för varken röker eller dricker.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Till och med hon från folkmässomyndigheterna höll med om att hans siffror stämmer när han sa 95% av dom vuxna.Så då menar du att både folkmässomyndigheterna och en professor i smittskydd ljuger?
Jag menar att den officiella statistiken från UK inte stämmer med någon vaccinationsgrad på 95% för befolkningen.

Om du inte kan sätta det i ett sammanhang så kanske du kan tala om hur långt in i programmet de pratade om detta för det känns mer och mer som att du missuppfattar något.

• Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Nu är det andra gången jag får ringa en professor för Att förklara.
Anders Björkman heter professor som säger upp till 95% av dom av dom VUXNA är vaccinerade. Senaste uppgifterna kommer från motsvarande våran folkhälsomyndigheterna och dom uppgifterna bygger på åldersgrupp från 20 år och det beror på att inte så många är vaccinerade från 0-20 år och det är därför siffrorna blir så höga .Du kan själv prata med honom och jobbar på karolinska institutet professor i infektionssjukdomar.
Vad menar du?

Har du ringt professorn för att förklara för honom :thinking:;)?

Upp till 95% säger ju lika lite som när Elgiganten har rea på allt, upp till 95% rabatt.

Det stämmer att det är olika åldersintervall, ibland över 16, ibland 18 och ibland 20 år. En årskull i de generationerna bör vara ca en procent av befolkningen.

Några 95% kan det omöjligt vara. 70% har fått två sprutor, 81% en spruta.

Den enda grupp som uppnår 95% är 60 till 79 år, om du menar bara första dosen.
Gruppen 18-29 är bara 35% färdigvaccinerade.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad menar du?

Har du ringt professorn för att förklara för honom :thinking:;)?

Upp till 95% säger ju lika lite som när Elgiganten har rea på allt, upp till 95% rabatt.

Det stämmer att det är olika åldersintervall, ibland över 16, ibland 18 och ibland 20 år. En årskull i de generationerna bör vara ca en procent av befolkningen.

Några 95% kan det omöjligt vara. 70% har fått två sprutor, 81% en spruta.

Den enda grupp som uppnår 95% är 60 till 79 år, om du menar bara första dosen.
Gruppen 18-29 är bara 35% färdigvaccinerade.
Du har fel siffror. 88.8% har fått dos 1 och 80.1 har fått dos 2.

V växelventil skrev:
Du har fel siffror. 88.8% har fått dos 1 och 80.1 har fått dos 2.
Stämmer, jag tog Sveriges siffror. Men var kommer 95% från?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.