12 768 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Varför har hantverkarna lämnat vattenlåsinsatsen?
Du har betydligt större problem om snickarna bara har kortlat in på 2 av 4 sidor på golvbrunnen. Dags för en besiktningsman att ta en titt på ditt bygge!
Underarbetet ser bedrövligt ut. Svårt att tro att brunnen ens sitter fast.
Och jag fattar inte varför de tagit spårade skivor med plåtar när det ska flytspacklas in när det är så mycket enklare att bara fästa slangen rätt i nätet i stället.
Och jag fattar inte varför de tagit spårade skivor med plåtar när det ska flytspacklas in när det är så mycket enklare att bara fästa slangen rätt i nätet i stället.
När man lägger spårade skivor så skall plåtarna dels skruvas tiktigt tätt. (Dessutom mycket viktigt att plåtarna primas innan spackling, har för mig att det kunda bli någon korrosiv reaktion mellan spackel och plåt annars. Sen skall flytspacklet vara minst 12 mm över röret. Brunnen ser ut att vara nästan i liv ned skivorna vilket känns som att spackellagret är väldigt tunnt.
Helt rätt! Det där ser inte bra ut lite svårt att se om 12 mm ringen sitter under brunnen men tror faktiskt inte det.M mojjen skrev:När man lägger spårade skivor så skall plåtarna dels skruvas tiktigt tätt. (Dessutom mycket viktigt att plåtarna primas innan spackling, har för mig att det kunda bli någon korrosiv reaktion mellan spackel och plåt annars. Sen skall flytspacklet vara minst 12 mm över röret. Brunnen ser ut att vara nästan i liv ned skivorna vilket känns som att spackellagret är väldigt tunnt.
Jag använde också spårade i mitt abdrum. Ett sätt att få ner bygghöjden. Jag ville inte att badrumsgolvet skulle ha ett för stort steg upp från hall. Och då var spårat ett alternativ att minska bygghöjden ut till dörröppning. Men det gäller ju att följa anvisningar. LK har en rätt tydlig anvisning, med allt från hur tätt plåtarna skall skruvas, tjocklek på spackel och krav på primning över plåtar mm. Följer mand et så tycker jag det är aldeles utmärkt, och minskade sapckellagret i hela badrummet med ca 16mm. Ditt fall är ju kanon om det finns plats. Men har du 16mm rör, så behöver du flytspackla 28mm intill brunn plus fall. Blir snabbt ett stort steg vid dörr. Faktum är att din egen bild ser ut att det är rätt tunnt mellan rör överkant och brunn. Men du kanske satte en förhöjning efter bilden?M mabe542 skrev:
NU vet man ju inte då vi inte ser allt. men frågan är ju också om de lagt armering. TS borde kanske leta lite spår om de klippt till armeringsnät. Nedan är uppbygganden enligt LK. Bild två hur plåtarna sakll skruvas. mao ordentligt mycket mer än vid vanlig golvläggning med värmeplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag själv lekman, så ta med en nypa salt. Men jag är orolig över några saker.L Landgrenlinnea skrev:
Plattan till brunnen är nedfälld i spårskivorna. Den skall ligga över, så spacklet täcker den när man spacklat upp 12mm som är minimum över rörens över kant.
På bilden med tätskiktet ser det ut som att ramen i princip lyser igenom. Med tanke på att plattan var bedfälld tyder det på att spackeltjocjkeken vid brunnen är nästan 0mm. Känns inte troligt att man får upp tillräcklig tjocklek över rören som går direkt intill.
Klicka här för att svara