Ser ut som en bedrövlig installation av golvbrunnen. Finns det möjlighet att öppna upp underifrån och titta hur den är fastsatt? För mest troligt är det långt ifrån ett godkänt montage.

Att det ska vara så svårt att sätta dit de där golvbrunnarna på ett korrekt sätt. Torde ju vara något en hantverkare gör om inte varje dag så åtminstone varje vecka.

L Landgrenlinnea skrev:
Tack för infon, bild sökte och fick upp att det hette så! Går det se på denna bild? Som är tagen innan plattsättaren började flytspackla?
Annan fråga; har de flytspacklat direkt på golvvärmeplåtarna?

Du har betydligt större problem om snickarna bara har kortlat in på 2 av 4 sidor på golvbrunnen. Dags för en besiktningsman att ta en titt på ditt bygge!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Underarbetet ser bedrövligt ut. Svårt att tro att brunnen ens sitter fast.
Och jag fattar inte varför de tagit spårade skivor med plåtar när det ska flytspacklas in när det är så mycket enklare att bara fästa slangen rätt i nätet i stället.

• Plastslang lagd över ett metallnät med brunn i ett badrum under renovering, synligt spårade skivor och plåtar för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
L Landgrenlinnea skrev:
Tack för infon, bild sökte och fick upp att det hette så! Går det se på denna bild? Som är tagen innan plattsättaren började flytspackla?
Har dom inte skruvat fast plåten?

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
När man lägger spårade skivor så skall plåtarna dels skruvas tiktigt tätt. (Dessutom mycket viktigt att plåtarna primas innan spackling, har för mig att det kunda bli någon korrosiv reaktion mellan spackel och plåt annars. Sen skall flytspacklet vara minst 12 mm över röret. Brunnen ser ut att vara nästan i liv ned skivorna vilket känns som att spackellagret är väldigt tunnt.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
M mojjen skrev:
När man lägger spårade skivor så skall plåtarna dels skruvas tiktigt tätt. (Dessutom mycket viktigt att plåtarna primas innan spackling, har för mig att det kunda bli någon korrosiv reaktion mellan spackel och plåt annars. Sen skall flytspacklet vara minst 12 mm över röret. Brunnen ser ut att vara nästan i liv ned skivorna vilket känns som att spackellagret är väldigt tunnt.
Helt rätt! Det där ser inte bra ut lite svårt att se om 12 mm ringen sitter under brunnen men tror faktiskt inte det.

M mabe542 skrev:
Underarbetet ser bedrövligt ut. Svårt att tro att brunnen ens sitter fast.
Och jag fattar inte varför de tagit spårade skivor med plåtar när det ska flytspacklas in när det är så mycket enklare att bara fästa slangen rätt i nätet i stället.
Jag använde också spårade i mitt abdrum. Ett sätt att få ner bygghöjden. Jag ville inte att badrumsgolvet skulle ha ett för stort steg upp från hall. Och då var spårat ett alternativ att minska bygghöjden ut till dörröppning. Men det gäller ju att följa anvisningar. LK har en rätt tydlig anvisning, med allt från hur tätt plåtarna skall skruvas, tjocklek på spackel och krav på primning över plåtar mm. Följer mand et så tycker jag det är aldeles utmärkt, och minskade sapckellagret i hela badrummet med ca 16mm. Ditt fall är ju kanon om det finns plats. Men har du 16mm rör, så behöver du flytspackla 28mm intill brunn plus fall. Blir snabbt ett stort steg vid dörr. Faktum är att din egen bild ser ut att det är rätt tunnt mellan rör överkant och brunn. Men du kanske satte en förhöjning efter bilden?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
NU vet man ju inte då vi inte ser allt. men frågan är ju också om de lagt armering. TS borde kanske leta lite spår om de klippt till armeringsnät. Nedan är uppbygganden enligt LK. Bild två hur plåtarna sakll skruvas. mao ordentligt mycket mer än vid vanlig golvläggning med värmeplåt.

Diagram som visar uppbyggnad av golv med armering, avjämningsmassa, värmefördelningsplåt, isolering och golvbjälke enligt LK:s instruktioner.
Skapa konto

Diagram över skruvmönster för LK Värmefördelningsplåt vid keramikbeläggning. Plåtar skruvas i sicksackmönster enligt måtten 30, 50, och 150.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
L Landgrenlinnea skrev:
Vi är i en pågående badrumsrenovering via försäkring. Blir lite fundersam över denna del som ingen verkar bry sig om. Är en Purus 2014 som jag förstår det. Golvet ska klinkras och tätskiktet är gjort. Frågar jag chat gpt borde den delen redan suttit där ? Är det något dom glömt sätta dit?
Nu är jag själv lekman, så ta med en nypa salt. Men jag är orolig över några saker.

Plattan till brunnen är nedfälld i spårskivorna. Den skall ligga över, så spacklet täcker den när man spacklat upp 12mm som är minimum över rörens över kant.
På bilden med tätskiktet ser det ut som att ramen i princip lyser igenom. Med tanke på att plattan var bedfälld tyder det på att spackeltjocjkeken vid brunnen är nästan 0mm. Känns inte troligt att man får upp tillräcklig tjocklek över rören som går direkt intill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.