Hej!

Tibber kör rätt mycket reklam och puchar hårt för att investera i deras batteri Homevolt.
Jag har idag solceller och en värmepump och förbrukar ca 9500 kWh ifrån elnät och 2900 ifrån solceller.
Tittar på ett batteri på 13,3 kWh med elprisområde SE3.

I Tibbers reklam ser man att återbetalningstiden ROI är 5,3 år (2024 H1). Är detta rimligt och och ni som har Homevolt ser ni att det lutar åt en sådan kort ROI?

Hur mycket mycket räknar de mar att man tjänar på nättjänster? Den posten kan du nästan stryka när du räknar. Däremot blir det ju mer lönsamt att skatteplanera genom att spara egen solel om 60öringen försvinner. Hemskt samhällsekonomiskt, men positivt för privatekonomin.

Jag har inte räknat på deras kalkyl. Men jag är ytterst tveksam till batterilösningar öht. Fundera på hur mycket utav dessa 13.3 kWh du kan utnyttja varje dag? På vintern kan du aldrig ladda 13 kWh pga solbrist, och på sommarn behöver ditt hus inte 13 kWh när det är mörkt. Så batteriet står mest stilla.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur mycket mycket räknar de mar att man tjänar på nättjänster? Den posten kan du nästan stryka när du räknar. Däremot blir det ju mer lönsamt att skatteplanera genom att spara egen solel om 60öringen försvinner. Hemskt samhällsekonomiskt, men positivt för privatekonomin.
Hur ska man räkna, det finns så många parameter att väga in.
  • Effektskatt
  • Försäljning
  • Minskad skattereduktion
  • Köpa billigt på natten och använda på dagen
  • förbrukning sommar/vinter

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har inte räknat på deras kalkyl. Men jag är ytterst tveksam till batterilösningar öht. Fundera på hur mycket utav dessa 13.3 kWh du kan utnyttja varje dag? På vintern kan du aldrig ladda 13 kWh pga solbrist, och på sommarn behöver ditt hus inte 13 kWh när det är mörkt. Så batteriet står mest stilla.
februari tills idag 20250217: 153 Kwh.

Hur räknande du, när jag pratade med Tibber (chat) så får man aldrig något bra exempel, vilket tyder på att det inte går att räkna hem :/

D Daniel 109 skrev:
Även om 60 öringen försvinner så får man typ de pengarna ändå. 60 öringen är egentligen inte ett bidrag utan en kompromiss för att privatpersoner inte ska behöva deklarera det och ansöka om skatteavdrag på samma sätt som ett bolag. Vad som kommer hända om den försvinner är att alla som har solceller får starta enskilt bolag och ägna nån timma åt att deklarera skatteavdrag varje år.

Oavsett så har jag varit tveksam till batterilösningar. Men det blir mer intressant när det införs effekttariffer. Och GridReward som Tibber erbjuder har varit rätt bra på elbilen. Har gått plus på att ladda bilen sedan förra sommaren.

• Gilla
Tjullessons och 2 till
  • Laddar…
M Micke09 skrev:
februari tills idag 20250217: 153 Kwh.

Hur räknande du, när jag pratade med Tibber (chat) så får man aldrig något bra exempel, vilket tyder på att det inte går att räkna hem :/
Tibbers chat är vanlig first line kundtjänst. De är helt värdelösa och ger mest "goddag yxskaft" svar.

A Anaii skrev:
Även om 60 öringen försvinner så får man typ de pengarna ändå. 60 öringen är egentligen inte ett bidrag utan en kompromiss för att privatpersoner inte ska behöva deklarera det och ansöka om skatteavdrag på samma sätt som ett bolag. Vad som kommer hända om den försvinner är att alla som har solceller får starta enskilt bolag och ägna nån timma åt att deklarera skatteavdrag varje år.

Oavsett så har jag varit tveksam till batterilösningar. Men det blir mer intressant när det införs effekttariffer. Och GridReward som Tibber erbjuder har varit rätt bra på elbilen. Har gått plus på att ladda bilen sedan förra sommaren.
Vilket skatteavdrag menar du att man skulle kunna få?

D Daniel 109 skrev:
Vilket skatteavdrag menar du att man skulle kunna få?
Man drar av momsen och kanske något mer som jag inte har koll på. Jag har inte satt in mig i det ännu, men jag vet att det är därför 60öringen finns.

N
Ni som är antibatteri tänker inte på fördelarna även på vintern, särskilt om man har ett stort batteri.
På vintern köper man el på natten när den är billig och säljer morron och kväll när elen är dyr, i södra Sverige i alla fall. På sommaren när man är självförsörjande så säljer man överskottet när elen är som dyrast.
Kan spara många pluringar på det sättet

• Gilla
Henrik1970 och 2 till
  • Laddar…
A Anaii skrev:
Man drar av momsen och kanske något mer som jag inte har koll på. Jag har inte satt in mig i det ännu, men jag vet att det är därför 60öringen finns.
Nej, det är momsbefriat upp till 120000kr försäljning per år. Det har inte med 60öringen att göra. Så du är helt fel ute.

Här finns mer information.
https://www.skatteverket.se/privat/...elprivatbostad.4.12815e4f14a62bc048f41a7.html

• Gilla
lmgmags och 1 till
  • Laddar…
Maalox
Jag har i ganska exakt 2 år haft ett 5kwh batteri med kapacitet på 2.5kw. Beställer man batteri i samband med solcellerna så får man även 50% grönt bidrag på växelriktaren, vilket gjorde att batteriet kostade mig ca 15,000sek.

Så som marknaden varit dessa två år så kommer jag nog aldrig räkna hem dessa extra tusenlappar. Då har jag även testat och sedermera pausat stödtjänster då det inte gav något alls efter avgifter. Så jag skulle starkt avråda sett till min erfarenhet hittills.

Nya verkligheten med effekttoppsbaserade nätavgifter (och vad jag tycker se mig en tendens till: högre pristtoppar) kanske kommer ändra på detta, men jag är skeptisk.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Purre
N Fakathong skrev:
Ni som är antibatteri tänker inte på fördelarna även på vintern, särskilt om man har ett stort batteri.
På vintern köper man el på natten när den är billig och säljer morron och kväll när elen är dyr, i södra Sverige i alla fall. På sommaren när man är självförsörjande så säljer man överskottet när elen är som dyrast.
Kan spara många pluringar på det sättet
Har du även räknat med degradering/slitage på batteriet och vad ett nytt kostar den dagen den sorgen? Dessutom är man själv ofta i behov av el även när alla andra är det på morgon och kväll så bör vara bättre att själv använda upp det än att sälja det kan jag tycka.

Walle85
Vi har 10 kWh batteri och bergvärmepump, hinner ofta köra två cykler per dag nu när det är kallt. Ladda på natten, typiskt 02-05, använda till värme och hushåll mellan 07-11, ladda ca kl 13-15, använda igen mellan kl 17-21. Får tydligt lägre snitt per köpt kWh kontra bekant som inte har batteri på samma ort. Handlar väldigt sällan om att sälja på vintern. Får ca 50-200 öre besparing per kWh jag kan använda från batteriet.

På sommaren, maj-juli, så är det bara några tiotal kWh per månad som behöver köpas då solceller och batteri löser det bra dygnet runt. Bara om det är mulet och regn några dagar på rad man måste köpa lite.

Redigerat:
  • Gilla
itxenix och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Vi har 10 kWh batteri och bergvärmepump, hinner ofta köra två cykler per dag nu när det är kallt. Ladda på natten, typiskt 02-05, använda till värme och hushåll mellan 07-11, ladda ca kl 13-15, använda igen mellan kl 17-21. Får tydligt lägre snitt per köpt kWh kontra bekant som inte har batteri på samma ort. Handlar väldigt sällan om att sälja på vintern. Får ca 50-200 öre besparing per kWh jag kan använda från batteriet.

På sommaren, maj-juli, så är det bara några tiotal kWh per månad som behöver köpas då solceller och batteri löser det bra dygnet runt. Bara om det är mulet och regn några dagar på rad man måste köpa lite.
Vad har du betalt för batteriet och hur många laddcyklet klarar det?

Då vet du vad du betalat per kWh för batteriet också. Jag betvivlar att du hamnar under 70 öre/kWh. De jag tittat på ligger en bra bit över kronan inklusive alla bidrag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.