Du kanske kan säkra upp till 25A
Jennie Johansson Jennie Johansson skrev:
Precis. Men jag har som sagt haft hällens vänster fram 2200W + 1700W samtidigt utan kaffebryggare, och det har funkat fint. Men det kanske gör det?
Ja det är ca 17A, sen är säkringarna lite "tröga" så de löser inte ut direkt vid överbelastning, de tål en viss överbelastning men löser ut snabbare vid högre överbelastning och direkt vid kortslutning

• Gilla
vegaman och 1 till
  • Laddar…
Har TS otur så går plattan på höger sida på full effekt, men tidsstyrt eller temperaturstyrt, då går det inte att komma undan de höga strömmarna i den.

Såg att du har 1 huvudsäkring på 16A. Då klarar den inte en häll som drar 2x16A.

Dvs det funkar om man inte använder fler zoner samtidigt än vad som kräver 16A.
Från det att jag sätter igång plattan, på höger sidan, tar det 5 sekunder innan hela skiten släcks ner.
Allt tyder på att du har elektriska prylar som totalt drar mer ström än 16A.

Då har du några alternativ
  1. Byt till prylar som drar mintre ström
  2. Använd inte allt på en gång
  3. Uppgradera anläggningen med en större huvudsäkring. Kräver elektriker!!

• Gilla
Jennie Johansson
  • Laddar…
Om det går att köra en platta på ena sidan men inte en platta på andra sidan så borde det inte bero på överbelastning?
Men för att ringa in problemet måste du testa utan andra saker som drar ström samtidigt.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Från det att jag sätter igång plattan, på höger sidan, tar det 5 sekunder innan hela skiten släcks ner.
GK100 GK100 skrev:
Ja Jennie kan kolla om det verkligen sitter grå porslinsring i botten när säkringen byts. Det är ju mycket vanligt med 25 A dvs gul porslin i fallet enfas till lägenheter.

Nu gör det nog ingen direkt skillnad här när högersidan verkar ha ett rent fel. Men med lite tur går då bara gruppsäkringen till hällen.
Se denna bild jag tog imorse när jag skulle byta min porslinspropp. Där står det max 25A.

• Porslinspropp med texten "MAX SÄKR. 25 A" i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt i 25A om det passar i passbiten i botten.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Du har dock fortfarande problemet med säkringen inne.

O O skrev:
Såg att du har 1 huvudsäkring på 16A. Då klarar den inte en häll som drar 2x16A.

Dvs det funkar om man inte använder fler zoner samtidigt än vad som kräver 16A
Det har funkar att ha igång två plattor som tillsammans blir 17A + en ugn samtidigt utan problem?
O O skrev:
Allt tyder på att du har elektriska prylar som totalt drar mer ström än 16A.

Då har du några alternativ
  1. Byt till prylar som drar mintre ström
  2. Använd inte allt på en gång
  3. Uppgradera anläggningen med en större huvudsäkring. Kräver elektriker!!
Jag går på alternativ 3.

Om alla tar till sig lite av TS beskrivna 5 s kanske det klarnar lite viken ström det rör sig om dvs inte i närheten av någon driftström. Det är närmare kortslutning och med både grupp och huvudsäkring med i leken inte mycket som har med övrig belastning att göra heller.

• Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du har dock fortfarande problemet med säkringen inne.
Vad menar du?

Om huvudsäkringen håller så kommer säkringen inne fortfarande att gå vid hög last.

• Gilla
Jennie Johansson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om alla tar till sig lite av TS beskrivna 5 s kanske det klarnar lite viken ström det rör sig om dvs inte i närheten av någon driftström. Det är närmare kortslutning och med både grupp och huvudsäkring med i leken inte mycket som har med övrig belastning att göra heller.
Induktion kan ge stora startströmmar, då är fem sekunder inte helt orimligt.

Edit: Startströmmen på induktion är klart över märkströmmen.

Så efter alla dessa mycket bra svar - stort tack! Vad ska jag göra??

1. Byta till 25A?
2. Inte använda alla hällar samtidigt, vilket jag inte gör? Och har gjort och det funkat fint.
3. Byt ut den högra modulen bara, vilket funkar fint!

pacman42 pacman42 skrev:
Induktion kan ge stora startströmmar, då är fem sekunder inte helt orimligt.

Edit: Startströmmen på induktion är klart över märkströmmen.
Ja men i intervallet 5 s långt under vad 16 A klarar. Den skulle inte gå att köra inkopplad 2x16 A heller i så fall och TS har ju visat tydligt att högersidan ger problem. Det har ju dessutom fungerat ok tidigare.

Så efter alla dessa mycket bra svar - stort tack! Vad ska jag göra??

1. Byta till 25A?
2. Inte använda alla hällar samtidigt, vilket jag inte gör? Och har gjort och det funkat fint.
3. Byt ut den högra modulen bara, vilket funkar fint!
Börja med kolla om det går stoppa in en 25A säkring. Det kanske har suttit en 25 där tidigare och när den har löst ut stoppats in en 16A säkring. Men det beror på vilken passdel som sitter i.
Sen kan man se om det löser ut lika snabbt om du har höger sida och kaffebryggare samtidigt det är uppskattningsvis ca 22-23A. Då borde 25A hålla

• Gilla
Jennie Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.