J J-banan skrev:
Högra sidan av hällen med bägge plattor igång är 3100w vilket motsvarar ca 13,5A, jag tror att den är kopplad att en fas matar höger sida och andra fasen vänster sida. Så jag tror huvudsäkring löser ut pga överbelastning.
Men löser säkring ut i din central i lägenheten också?[bild]
Precis! DEt var så jag också förstod det. Det som händer är att proppen (16A) löser ut PLUS den säkringen (Nr 1) som styr hällen löser ut inne i lgh.

Jennie Johansson Jennie Johansson skrev:
Precis! DEt var så jag också förstod det. Det som händer är att proppen (16A) löser ut PLUS den säkringen (Nr 1) som styr hällen löser ut inne i lgh.
Hur många huvudsäkringar har du? Har du 1 eller 3?

J J-banan skrev:
Hur många huvudsäkringar har du? Har du 1 eller 3?
1

1
Okej då har du bara 1 fas till din lägenhet. Då krävs 32A för att kunna bruka hällen fullt ut. Din säkring i lägenheten löser ut pga överbelastning om du har 3 eller fler plattor igång samtidigt

• Gilla
Uffe12
  • Laddar…
Så kan det vara. Jag får prova sätta den i en annan, men der har funkat förra veckan?
Det är inte så att du kört booster funktionen.
Såg att många hällar går från 2300-3600w på en sida vid boost. Känns ju ändå snålt med säkringen om både häll(2300w)och bryggare(1500w?) går på samma säkring

Kan jag prova byta ut den till en 20A? Eller 25A? och se vad som händer?
Nej, det är ingen vidare bra idé. Är det smältsäkringar i huvudcentralen utanför lägenheten (klassiska poslinssäkringar) får du dessutom inte i en 20 eller 25A säkring där det ska sitta 16A. De har inte samma sockel. Även om det skulle vara möjligt är kablaget med stor sannolikhet inte dimensionerat för den högre lasten och risk för hög värmeutveckling i kablaget om du kör högre last än vad det är dimensionerat för.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Men om alla har egna huvudsäkringar, hur kan "Alla lägenhetens grupper går genom den. Så alla dessa strömmar adderas. Man misstänker att något annat drar så mycket att det tillsammans blir för mycket.A"?
Varje grupp har en egen gruppsäkring i lägenheten. Alla grupperna avsäkras tillsammans i en huvudsäkring för hela lägenheten. Detta gäller för varje fas. 1-fas har en huvudsäkring, 3-fas har 3st

J J-banan skrev:
Okej då har du bara 1 fas till din lägenhet. Då krävs 32A för att kunna bruka hällen fullt ut. Din säkring i lägenheten löser ut pga överbelastning om du har 3 eller fler plattor igång samtidigt
Precis. Men jag har som sagt haft hällens vänster fram 2200W + 1700W samtidigt utan kaffebryggare, och det har funkat fint. Men det kanske gör det?

O O skrev:
Varje grupp har en egen gruppsäkring i lägenheten. Alla grupperna avsäkras tillsammans i en huvudsäkring för hela lägenheten. Detta gäller för varje fas. 1-fas har en huvudsäkring, 3-fas har 3st
A anderslofwall skrev:
Nej, det är ingen vidare bra idé. Är det smältsäkringar i huvudcentralen utanför lägenheten (klassiska poslinssäkringar) får du dessutom inte i en 20 eller 25A säkring där det ska sitta 16A. De har inte samma sockel. Även om det skulle vara möjligt är kablaget med stor sannolikhet inte dimensionerat för den högre lasten och risk för hög värmeutveckling i kablaget om du kör högre last än vad det är dimensionerat för.
Typiskt! Annars hade jag fått massa power och problemet löst :)

Om du svarar på hur lång tid det tar till dess säkringarna går är du i mål. Om båda löser ut som du beskriver och bara med höger halva till kan du glömma överlast det är säkert fel i den halvan närmare kortslutning än för hög belastning.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Och jädrigt snålt att lägenheten bara har enfas in avsäkrat med 16A! Men det kanske inte är så ovanligt för mindre lägenheter till exempel? Dålig koll då jag bor i hus :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Typiskt! Annars hade jag fått massa power och problemet löst :)
Hehe! Och kanske eldat upp lägenheten och huset på sikt 😆😬😬

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Om du svarar på hur lång tid det tar till dess säkringarna går är du i mål. Om båda löser ut som du beskriver och bara med höger halva till kan du glömma överlast det är säkert fel i den halvan närmare kortslutning än för hög belastning.¨
Från det att jag sätter igång plattan, på höger sidan, tar det 5 sekunder innan hela skiten släcks ner.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
Och jädrigt snålt att lägenheten bara har enfas in avsäkrat med 16A! Men det kanske inte är så ovanligt för mindre lägenheter till exempel? Dålig koll då jag bor i hus :)
Ja Jennie kan kolla om det verkligen sitter grå porslinsring i botten när säkringen byts. Det är ju mycket vanligt med 25 A dvs gul porslin i fallet enfas till lägenheter.

Nu gör det nog ingen direkt skillnad här när högersidan verkar ha ett rent fel. Men med lite tur går då bara gruppsäkringen till hällen.

• Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Huvudsäkringen är en smältpropp (även känd som DIazed, antagligen den inne också). Dessa tål ganska stora överströmmar under en kortare tid. Jag hade inga problem att varje natt under ett år köra 16A i tre timmar på en 10A Diazed hemma hos mig (även om det nog var ganska nära gränsen). De går därför att de blir för varma, vilket innebär att de klarar kortare stunder av överström, men hur länge beror på hur mycket överström det är.

5 sekunder innebär att det är hög ström, men inte kortslutning.

• Gilla
GabrielH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.