Läs och hjälp mig. ! ;)

Har ett gammalt hus med timmerstomme från slutet på 1800-tal som det är påspikat panel på.
Två vångar och knappt isolerat. Nån vit väv av nå slag mellan timmret och panelen... Inte mycket att hänga i julgranen.
nerevåningen är på 100 kvm. En utbyggnad som är gjord på 60-talet som ligger på 60 kvm och gamla delen som är på 80 kvm. 40 kvm nere och 40 uppe.
Även källare på 100 kvm som i stort sett inte är mycket uppvärmd. Håller 12- 15 grader där.
Har rivit upp 20 kvm inne där det endast är råspont mellan bjälkarna som skiljer källare från markplan. samt lite tjuvdrag här och där p.g.a att jag rivit. På Vinden är det spån.

Halvdant utskyfflat. Tvåluftsfönster i samtliga rum
har en ny Kombifire panna med janfirebrännare och det har gått ca 4500 kg eller 6 st säckar a`760 kg på 4 månader nu.
Har iof varit i snitt ca 10 minusgrader sen december. Jag håller ungefär 20 grader inne.

Hur mycket går det för er på vintrarna?? :-?. Vad tycker ni om pannan och brännaren ?
Det här är min första provvinter nu. kanske glömt nämna nått men ändå. hoppas nån kan ha nån uppfattning
tjoho

Majgårdarna
Det verkar ju som det går så mycket pellets för att det är dåligt isolerat.
Förbättra isoleringen på vinden.

Med tanke på den dåliga isoleringen o att du kollat under kallaste årstiden så är nog inte 4,5 ton så mycket.. Skulle tippa att du kommer landa på ca 7 ton sett över hela året.. :)

Låter inte så farligt. Hur mycket olja gick det innan?
Enligt denna tabell så har du klarat av ca 60% av ditt årsbehov:
Fördelning av förbrukning:
September: 6%
Oktober : 7%
November: 12%
december 14%
Januari: 17%
Febuari 17%
Mars: 12%
April: 10%
Maj: 5%
Det ger en förbrukning på ca. 7,5 ton pellets alltså ca. 15000kr/år, inte så mycket tycker jag för att värma upp 240 kvm eller hur? Snitt på 10 minus indikerar ju även att du bor uppåt landet också.

:) Tackar så mycket för alla snälla svar ! hehe
Slipper jag gråta mig till sömns varje natt och fundera över vad jag ska ta mig till :P
Vet inte hur mycket olja det gick innan.
Vi flyttade in och köpte ny panna för oljepannan var trasig. Känns skönt att man klarat av dom tyngsta månaderna nu !
Nu blir det till att isolera vinden iaf !
På sommarmånaderna sägs det väl vara billigare att elda pellets för varmvattnet än att slå på varmvattenberedaren !

mol9an skrev:
Läs och hjälp mig. ! ;)

Har ett gammalt hus med timmerstomme från slutet på 1800-tal som det är påspikat panel på.
Två vångar och knappt isolerat. Nån vit väv av nå slag mellan timmret och panelen... Inte mycket att hänga i julgranen.
nerevåningen är på 100 kvm. En utbyggnad som är gjord på 60-talet som ligger på 60 kvm och gamla delen som är på 80 kvm. 40 kvm nere och 40 uppe.
Även källare på 100 kvm som i stort sett inte är mycket uppvärmd. Håller 12- 15 grader där.
Har rivit upp 20 kvm inne där det endast är råspont mellan bjälkarna som skiljer källare från markplan. samt lite tjuvdrag här och där p.g.a att jag rivit. På Vinden är det spån.

Halvdant utskyfflat. Tvåluftsfönster i samtliga rum
har en ny Kombifire panna med janfirebrännare och det har gått ca 4500 kg eller 6 st säckar a`760 kg på 4 månader nu.
Har iof varit i snitt ca 10 minusgrader sen december. Jag håller ungefär 20 grader inne.

Hur mycket går det för er på vintrarna?? :-?.  Vad tycker ni om pannan och brännaren ?
Det här är min första provvinter nu. kanske glömt nämna nått men ändå. hoppas nån kan ha nån uppfattning
tjoho

Låter inte mycket förvisso med din förbrukning.
Brännaren i all ära... Men det kan vara dålig verkningsgrad i din pellets, samt att din brännare är inställd för en annan pellets???

//Froken Obstinat

mja... vad jag vet så är det bra pellets jag köper !
Det är från Johannislunds trä & pall AB. Och dom jag prata med säger den är bra...
Men jag tror och hoppas verkligen att jag får mindre nästa år om jag får trycka in en massa iso på vinden :D
Och komma igång. har varit mycket pul och strul med allt. första vintern med panna och allt.
Så det har varit och provat sig fram!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.