2 820 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Varför går det inte att öka trycket i radiatorsystemet?
1,5 bar låter lågt, men eftersom den verkar lösa ut vid 0,5 istället för 1,5 så är den säkerligen sönder.C ChriEri skrev:
Men om 1,5 bar har fungerat tidigare så lär det säkerligen göra det igen. Eftersom jag och troligen du också inte vet vad systemet klarar av så hade jag satt din en ventil med samma tryck för att inte riskera att någonting går sönder om trycket skulle gå över 1,5. Exempelvis en radiator som springer läck på någon våning och orsakar vattenskador.
En övertrycksventil (säkerhetsventil) på ett värmesystem i ett hus brukar vanligtvis vara inställd att öppna vid ett tryck på 2,5 till 3,0 bar. Detta intervall beror på systemets specifikationer och säkerhetskrav.
Här är några vanliga riktlinjer:
- Små villor och radhus: Säkerhetsventiler är oftast inställda på att öppna vid 3,0 bar, eftersom de flesta värmesystem inte ska överstiga detta tryck.
- Större system (flerbostadshus eller kommersiella fastigheter): Ventiler kan ha andra inställningar beroende på systemdesign och krav, men det är mindre vanligt i vanliga hushåll.
1. Kopparröret från enheten är från CTC enhetens övertrycksventil. (undrar vad det står för tryck på den)C ChriEri skrev:Ok, men det går tre rör mot golvet från systemet. Ett kopparrör går från expansionstanken, ett kopparrör från själva "enheten" och ett vitt rör från vattentanken. Alla tre rör är öppna nedtill som om de skulle kunna leda ut vatten. Kan röret från expansionstanken alltså vara för att pysa ut överflödig luft??? Börjar känna mig dum nu.
Tack igen för att du tar dig tid att förklara.
2. Misstänker att röret från expansionskärlet är till för avluftning av expansionstanken eftersom jag inte kan se någon ventil där. På så vis behöver man inte bry sig om vattnet som kommer ut när man av luftar expansionskärlet.
3. Vita slangen är standard till vattentanken så att det inte blir övertryck i tanken och i värsta fall kan orsaka en explosion ^^.
Ser att det ligger en 90 graders bit på den vita tanken med en ventil på den vita, Kan detta vara original ventilen, innan någon satte dit en på 1,5bar? Vad står det på den?
Jag skulle prova att stänga av elpannan eller åtminstone dess funktion att värma och sedan fylla upp till 1,4 eller 1,5 bar, vänta en timme och kontrollera om trycket behålls. Är expansionskärlet flera decennier gammalt så är risken överhängande att det har ett trasigt gummimembran.
Det som du kallar vattentanken, är det möjligen en varmvattenberedare? Kopplet ovanpå liknar det som brukar sitta på varmvattenberedare. I så fall så sitter det en säkerhetsventil där också.
Det som du kallar vattentanken, är det möjligen en varmvattenberedare? Kopplet ovanpå liknar det som brukar sitta på varmvattenberedare. I så fall så sitter det en säkerhetsventil där också.
Den vita är säkerligen en vattentank(även en varmvattenberedare är en vattentank) av något slag. Misstänker att radiator kretsen är kopplad på den.T TommyC skrev:Jag skulle prova att stänga av elpannan eller åtminstone dess funktion att värma och sedan fylla upp till 1,4 eller 1,5 bar, vänta en timme och kontrollera om trycket behålls. Är expansionskärlet flera decennier gammalt så är risken överhängande att det har ett trasigt gummimembran.
Jag har egentligen ingen aning om hur detta system fungerar. Alla hus brukar vara olika med visa grundläggande funktioner som fungerar på samma sätt.
Kan den övre delen vara en värmeväxlare som för över värme från radiatorkretsen till varmt kranvatten?
Det ser ut som en elkabel som går ner i den vita tanken. Den går troligen till en värmestav i varmvattenberedaren/vattentanken. Väldigt ineffektivt system om denna värmestav tar hand om hela uppvärmningen i huset. Då hade jag börjat titta på att koppla på en värmepump för att få ner elförbrukningen.
PS. Ska ut och byta till vinterdäck på bilen, återkommer senare ikväll.
Jag har inte heller någon kunskap om hur det värmesystemet fungerar men jag kan det mesta om elpannan CTC Electronic. Jag har monterat en sådan som jag köpte begagnad i vårt hus för länge sedan som ersättare för dess mindre lyckade föregångare. Jag tror inte (och hoppas) att tanken på bilden som jag gissar är en varmvattenberedare har någonting att göra med värmesystemet i huset. Det finns ingen anledning att göra så och jag har aldrig läst om någon som har gjort så.
Hittade manualen för CTC Electronic och enligt den så står det att MAX arbetstryck är 1,5 bar. Så det låter som att ventilen på 1,5 bar är korrekt. Men som sagt ändå sönder eftersom den läcker vatten även på 0,5 bar.T TommyC skrev:Jag har inte heller någon kunskap om hur det värmesystemet fungerar men jag kan det mesta om elpannan CTC Electronic. Jag har monterat en sådan som jag köpte begagnad i vårt hus för länge sedan som ersättare för dess mindre lyckade föregångare. Jag tror inte (och hoppas) att tanken på bilden som jag gissar är en varmvattenberedare har någonting att göra med värmesystemet i huset. Det finns ingen anledning att göra så och jag har aldrig läst om någon som har gjort så.
Hmm, enligt felsöknings tabellen i manualen så ska inte lågt tryck i systemet påverka värmen i radiatorerna. Låter lite konstigt tycker jag, men är ingen expert.
Största orsaken enligt tabellen om systemet fungerat tidigare verkar vara någon av följande:
1. Maxtermostat löst ut
Åtgärd: Återställ bakom vänstra panelplåten
2. Huvud/gruppsäkr. löst ut
Åtgärd: Kolla ev. byt säkringar
3. Säkring 3,15 A, panel sönder
Åtgärd: Byt säkring (Svarta luckan på kontrollpanelen)
4. Cirkulationspump radiatorsystem kärvar
Åtgärd: Starthjälp (Vad nu det innebär?)
Det kanske är cirkulationspumpen som kärvar eftersom du hade luftat ett element men fick aldrig fram något vatten. Om du kommer åt så testa lägg handen mot cirkulations pumpen och se om du känner av några vibrationer samt om den är varm eller kall. Det kan även vara värt att lufta pumpen eftersom det verkar finnas en ventil för detta.
Största orsaken enligt tabellen om systemet fungerat tidigare verkar vara någon av följande:
1. Maxtermostat löst ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske är cirkulationspumpen som kärvar eftersom du hade luftat ett element men fick aldrig fram något vatten. Om du kommer åt så testa lägg handen mot cirkulations pumpen och se om du känner av några vibrationer samt om den är varm eller kall. Det kan även vara värt att lufta pumpen eftersom det verkar finnas en ventil för detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Supertack för all hjälp. När jag kollar i felsökningtabellen på "tryck/vatten försvinner" ser det ut som att man bör kontakta service. Jag vågar inte fortsätta, min granne får kontakta rörmokare. Jag återkommer med resultatet här.Z ZeuSVI skrev:Hmm, enligt felsöknings tabellen i manualen så ska inte lågt tryck i systemet påverka värmen i radiatorerna. Låter lite konstigt tycker jag, men är ingen expert.
1. Maxtermostat löst ut
[bild]
[bild]
Ge inte upp om du är intresserad av att lära dig hur värmesystem fungerar. Det är inte svårt och det sparar mycket pengar. Nackdelen med att göra saker själv när man inte har full kunskap från början är att det tar mycket tid så gör man inte jobbet år sig själv så kan det vara bra att ge upp i tid 😀
Sent omsider kommer här en uppdatering av hur det gick.
Rörmokare tillkallades och han fick byta ventilen samt pumpa upp expansionskärlet. Jag gjorde ett försök att själv byta ventil men det satt rätt hårt och jag ville inte råka sätta mig i situationen att det blev akut med röris. Hade köpt en ny på 1,5 bar och det var helt rätt tydligen. Expansionskärlet är flera decennier gammalt men gick att trycksäta/blåsa upp eller vad han nu gjorde.
Fick såklart lufta alla radiatorer men efter det har systemet funkat fint.
Stort tack igen för all hjälp.
Rörmokare tillkallades och han fick byta ventilen samt pumpa upp expansionskärlet. Jag gjorde ett försök att själv byta ventil men det satt rätt hårt och jag ville inte råka sätta mig i situationen att det blev akut med röris. Hade köpt en ny på 1,5 bar och det var helt rätt tydligen. Expansionskärlet är flera decennier gammalt men gick att trycksäta/blåsa upp eller vad han nu gjorde.
Tack för uppdateringen!C ChriEri skrev:Sent omsider kommer här en uppdatering av hur det gick.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden