20 300 läst ·
36 svar
20k läst
36 svar
Varför fyller grannen sin nya torpargrund med makadam?
Sida 1 av 3
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Grannen bygger en tillbyggnad till sitt enplanshus och började med en torpargrund av lecablock. Grundens väggar är omkring 1.80 m höga. Jag tänkte redan: varför sätter han inte fönster och dörrar i detta? Även om han inte sökte bygglov för källare så skulle det ju vara ett perfekt förvaringsutrymme. Till saken hör att detta är bara ett 20tal meter från havet så risk finns ju för hög grundvatten.
Nu blev det ännu tokigare och han fyllde detta med makadam. Om jag hade byggt en sådan torpargrund hade jag ju använt det antingen som förråd eller åtminstone hade den gångbar så att man lätt kan inspektera bjälklag underifrån, dra rör och el.
Kan det finnas en anledning för detta?
Jag skulle ju kunna fråga men jag vill inte snacka med honom.
Nu blev det ännu tokigare och han fyllde detta med makadam. Om jag hade byggt en sådan torpargrund hade jag ju använt det antingen som förråd eller åtminstone hade den gångbar så att man lätt kan inspektera bjälklag underifrån, dra rör och el.
Kan det finnas en anledning för detta?
Jag skulle ju kunna fråga men jag vill inte snacka med honom.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Nej, han har fyllt upp till hälften så att det fri utrymmet är nu mindre än en meter. För mig förefaller det helt korkat.
Som tidigare sagts enda anledningen till att göra det är för att kunna gjuta en platta. Annars känns det som en väldigt dyr och onödig sak. Fyller man dessutom upp grunden med makadam får man en onödig belastning på lecablocken.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Jag har bygglovshandlingarna, han sökte för enplans med torpargrund. Jag undrar om han kanske tänker på översvämningsrisk men den blir ju inte mindre av att fylla torpargrund med en massa makadam.
Skitsamma, Jag undrade bara om det finns ett byggnadstekniskt skäl. Men jag tror att han bara slösar bort en jättemöjlighet. Skulle jag köpa en sådan fastighet framöver hade jag tömt torpargrunden medsamma till en förnämlig källare.
Skitsamma, Jag undrade bara om det finns ett byggnadstekniskt skäl. Men jag tror att han bara slösar bort en jättemöjlighet. Skulle jag köpa en sådan fastighet framöver hade jag tömt torpargrunden medsamma till en förnämlig källare.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Din granne kanske har dålig koll på vad/hur man kan/får/ska göra?
Han kanske gör det bygglovsfritt på 15 kvm och vill utnyttja arean fullt ut och då har läst/hört att om han gör källare så måste han antingen söka bygglov för 2x15 kvm eller minska arean med hälften och då var hans val att bygga källarlöst.
Finns säkert många anledningar till varför han gör som han gör. Du borde egentligen fråga honom så vi får veta
Han kanske gör det bygglovsfritt på 15 kvm och vill utnyttja arean fullt ut och då har läst/hört att om han gör källare så måste han antingen söka bygglov för 2x15 kvm eller minska arean med hälften och då var hans val att bygga källarlöst.
Finns säkert många anledningar till varför han gör som han gör. Du borde egentligen fråga honom så vi får veta