nisse123 nisse123 skrev:
Vart ser du gångjärnen någonstans ??
Det där är en plåt över huvudbrytaren som ska vara plomberad.
I underkant, plåtflik som går inåt. Skruven i överkant antyder också öppningsbart.

• Gilla
Tolvpinn
  • Laddar…
Jag tvivlar, men men...jag har aldrig sett att huvudsäkringarna sitter bakom en lucka som öppnas med skruv? Iaf inte diazeder.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tvivlar, men men...jag har aldrig sett att huvudsäkringarna sitter bakom en lucka som öppnas med skruv? Iaf inte diazeder.
En kompis har sina huvudsäkringar i ett gjutet skåp med skruvanslutningar. Det är iofs knivsäkringar och de är på 63A. Sedan har han en mottagande central bakom som också har säkringar, om 25A. De sitter dock helt skilt från mätarskåpet.

• Öppen elskåp med porslinssäkringar monterade på väggen, inklusive flera kraftkopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Ja det där var ju en variant. Jag påstår att det är avsett att hanteras av elverks-driftpersonal, inte att sitta i en privatbostad och hanteras av lekmän-vanliga privatkunder.

Ja det där var ju en variant. Jag påstår att det är avsett att hanteras av elverks-driftpersonal, inte att sitta i en privatbostad och hanteras av lekmän-vanliga privatkunder.
Eh, tänker du då att jag skall ringa till min nätleverantör då när en huvudsäkring gått hemma hos mig eller hur menar du? De flesta som bor i hus har väl mätarskåpet på utsidan huset men för min del är det nere i källaren. Huset är byggt -43 och då fanns det väl förmodligen inget krav på att skåpet skulle vara på utsidan.

Det jag tänker är att det krävs lite mer kunskap än att bara byta en propp, spänningsförande delar är åtkomliga under locket.
De grå lådorna är fö inte sedan 1943, ser ut att vara runt 1980. Öppnas med ett handtag som går att ta av. Flänsen under ser ut att kunna vara 40-tal.
Jag hade bytt säkringar själv den dan de ev går.

//Elnörd

Vofflan70 Vofflan70 skrev:
Eh, tänker du då att jag skall ringa till min nätleverantör då när en huvudsäkring gått hemma hos mig eller hur menar du? De flesta som bor i hus har väl mätarskåpet på utsidan huset men för min del är det nere i källaren. Huset är byggt -43 och då fanns det väl förmodligen inget krav på att skåpet skulle vara på utsidan.
Huvudsäkringar/mätarsäkringar är dina och dom ska du byta vid behov (eller tex en elektriker som du får betala) Nätägaren kommer normalt inte och byter huvud/mätarsäkring och OM dom kommer brukar det kosta mer än vad en elektriker skulle ta,
Du kan i ett "fönster" på mätaren se om du har alla faser, det ska då stå, L1, L2, L3 i fönstret saknas nått utav dom tre beteckningarna saknar du en fas in.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
T Tolvpinn skrev:
Jag pratade med vattenfall som kunde se att när jag drog ut en av dessa så förlorade jag en av faserna så gissar att det är dom här i alla fall?
Men tycker det är märkligt då det bara är 10/500
Hej och tack för alla svar!!
Summa summarum. Jag hade minsann förlorat en fas, dock inte i huset utan i ett skåp som vattenfall har huvudsäkringarna i utanför tomtgränsen.
De kom och öppnade och det visade sig att en 25A säkring brunnit pga att den inte varit ordentligt ditskruvad. Tacksamt nog så får inte jag byta dessa så det är Vattenfalls ansvar så det blir gratis och då det var pga slarv så oroar jag mig inte för att det ska hända igen i första taget.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Huvudsäkringar/mätarsäkringar är dina och dom ska du byta vid behov (eller tex en elektriker som du får betala) Nätägaren kommer normalt inte och byter huvud/mätarsäkring och OM dom kommer brukar det kosta mer än vad en elektriker skulle ta,
Du kan i ett "fönster" på mätaren se om du har alla faser, det ska då stå, L1, L2, L3 i fönstret saknas nått utav dom tre beteckningarna saknar du en fas in.
Ja, jag saknade L1.

Vofflan70 Vofflan70 skrev:
[bild]
Om du öppnar detta skåpet så sitter dina huvudsäkringar där.
Nej, det såg ut så här under locket

• Elcentral med avlägsnat lock, exponerar kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Om det är 10A säkringar så kan det helt enkelt vara att någon bytt och bara haft 10A hemma. Kollar vilken färg det är på passdelen som du ser när säkringen är ur.. Du ser dessutom på elmätaren om det saknas en fas.
Det saknades en fas och det var 10/500 som även syntes på röd färg och text under plattan

M MagHam skrev:
Det finns servis-säkringar i ett kopplingsskåp utanför tomten. Är det kort väg till transformatorstationen och få abonnenter så kan dom finnas där.
Dessa brukar vara två steg högre än abonnententens avtalade huvudsäkringar. Och dom KAN gå om det blir en direkt kortslutning.
Du hade rätt, där var huvudsäkringarna där en hade gått. Dock pga felaktig montering och inte något jag gjort fel i huset tydligen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.