9 297 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
Varför fungerar inte taklampan?
Men varför skulle det bli 120V?H Hochiha skrev:
raveper skrev:
Visst kan induktans skapa spänning i en lös kabel, men skyddsjorden är ansluten till samma potential som nollan så om det mäter 120V i den är något definitivt fel.
Ytterligare en som inte har en susning om hur det funkar. Du ska inte ge råd om sådant du inte har en aning om hur det funkar.H Hochiha skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Alla har rätt att skriva på detta forum.
Jag tycker det är uppenbart att Hochiha bara glömde ordet "fas" i sitt inlägg.
Jag tycker det är uppenbart att Hochiha bara glömde ordet "fas" i sitt inlägg.
Bästa svaret
D Daniel 109 skrev:
Förstod det som att TS kopplat ihop N+PE efter last också, förutom direkta kortslutningen.D Daniel 109 skrev:
Kan du inte förklara det på en nivå som passar TS? Det är lätt att säga ring en elektriker eller köra en högnivå förklaring som inte utgår från TS kunskaper.
Jag tycker det var svårt och gjorde vissa (stora) förenklingar, men svara gärna på TS frågor så det blir bättre!
Att koppla ihop jord och nolla är inget problem så länge det inte är fel i anläggningen. Det kan ge en spänning på jordade prylar om det är bomkortis. Men inte 120V och enbart under en mycket kort tid tills säkringen löst ut. Det var inte så jag uppfattade ditt svar.
TS har fullständigt kortslutit sin anläggning. Har man så lite kunskap vill inte jag försöka leda en fix på distans.
TS har fullständigt kortslutit sin anläggning. Har man så lite kunskap vill inte jag försöka leda en fix på distans.
Har TS JFB?
Jag tyckte att mitt svar var otillräckligt, så tack för ditt. Det låter mer rimligt när man tänker igenom det.D Daniel 109 skrev:Att koppla ihop jord och nolla är inget problem så länge det inte är fel i anläggningen. Det kan ge en spänning på jordade prylar om det är bomkortis. Men inte 120V och enbart under en mycket kort tid tills säkringen löst ut. Det var inte så jag uppfattade ditt svar.
Nej, men det är svårast att veta sina begränsningar om man inte vet något alls. Att främja säkerhet genom påtvingad okunskap brukar inte fungera.
Det ser ut att vara en vitmålad svart, en vitmålad blå och en vitmålad gul/grön som är hopkopplade med en tomteluva.J jogidlöf skrev:
Hur tänkte du där?
Dessa tre trådar gick väl till lampan tidigare. Vad tänkte du skulle hända när du kopplar ihop nolla och fas?
Om proppen går eller inte beror på om strömbrytaren är i på eller AV läge.
Eluttag på samma säkring kan mycket väl fungera fastän lampans tändtråd (den efter strömbrytaren) är kortsluten till jord. Lampans tändtråd är ju strömlös så länge strömbrytaren är i läge AV.