Att det är 120V behöver inte betyda att det är fel någonstans. Sådant kan ske om spänningsförande kablar ligger för nära andra kablar.

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Bra. När du kopplade ihop nolla och skyddsjord så kopplade du ihop en ledare som ska leda ström med en som normalt inte ska det. Istället för att bara leda strömmen "tillbaka" genom blå sladd i väggen går hälften genom skyddsjorden och ger dig 120V på saker som jordbleck i uttag, metallhöljen mm.
Men varför skulle det bli 120V?

R
raveper raveper skrev:
Att det är 120V behöver inte betyda att det är fel någonstans. Sådant kan ske om spänningsförande kablar ligger för nära andra kablar.

Visst kan induktans skapa spänning i en lös kabel, men skyddsjorden är ansluten till samma potential som nollan så om det mäter 120V i den är något definitivt fel.

• Gilla
GDS-Fassan
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Bra. När du kopplade ihop nolla och skyddsjord så kopplade du ihop en ledare som ska leda ström med en som normalt inte ska det. Istället för att bara leda strömmen "tillbaka" genom blå sladd i väggen går hälften genom skyddsjorden och ger dig 120V på saker som jordbleck i uttag, metallhöljen mm.
Ytterligare en som inte har en susning om hur det funkar. Du ska inte ge råd om sådant du inte har en aning om hur det funkar.

• Gilla
GDS-Fassan och 4 till
  • Laddar…
Alla har rätt att skriva på detta forum.
Jag tycker det är uppenbart att Hochiha bara glömde ordet "fas" i sitt inlägg.

• Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Mätte du på kablarna innan du tvinnade ihop dem?

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…

Bästa svaret

D Daniel 109 skrev:
Ytterligare en som inte har en susning om hur det funkar. Du ska inte ge råd om sådant du inte har en aning om hur det funkar.
D Daniel 109 skrev:
Förstod det som att TS kopplat ihop N+PE efter last också, förutom direkta kortslutningen.

Kan du inte förklara det på en nivå som passar TS? Det är lätt att säga ring en elektriker eller köra en högnivå förklaring som inte utgår från TS kunskaper.
Jag tycker det var svårt och gjorde vissa (stora) förenklingar, men svara gärna på TS frågor så det blir bättre!

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Mätte du på kablarna innan du tvinnade ihop dem?
Nej o ingen kortslutning, ingen säkring som löst ut

Att koppla ihop jord och nolla är inget problem så länge det inte är fel i anläggningen. Det kan ge en spänning på jordade prylar om det är bomkortis. Men inte 120V och enbart under en mycket kort tid tills säkringen löst ut. Det var inte så jag uppfattade ditt svar.

TS har fullständigt kortslutit sin anläggning. Har man så lite kunskap vill inte jag försöka leda en fix på distans.

• Gilla
GDS-Fassan och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte varför JFB inte går om nolla och jord är ihopkopplade?

Har TS JFB?

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Gammal sekelskiftes lgh ingen jfb

D Daniel 109 skrev:
Att koppla ihop jord och nolla är inget problem så länge det inte är fel i anläggningen. Det kan ge en spänning på jordade prylar om det är bomkortis. Men inte 120V och enbart under en mycket kort tid tills säkringen löst ut. Det var inte så jag uppfattade ditt svar.

TS har fullständigt kortslutit sin anläggning. Har man så lite kunskap vill inte jag försöka leda en fix på distans.
Jag tyckte att mitt svar var otillräckligt, så tack för ditt. Det låter mer rimligt när man tänker igenom det.

Nej, men det är svårast att veta sina begränsningar om man inte vet något alls. Att främja säkerhet genom påtvingad okunskap brukar inte fungera.

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
J jogidlöf skrev:
I en av de röda trattarna är det bara jordtrådar en annan bara blåa sladdar en annan bara svarta i den jag drog ut va det en jord en blå o en vit sladd
Det ser ut att vara en vitmålad svart, en vitmålad blå och en vitmålad gul/grön som är hopkopplade med en tomteluva.
Hur tänkte du där?

Dessa tre trådar gick väl till lampan tidigare. Vad tänkte du skulle hända när du kopplar ihop nolla och fas?

Om proppen går eller inte beror på om strömbrytaren är i på eller AV läge.
Eluttag på samma säkring kan mycket väl fungera fastän lampans tändtråd (den efter strömbrytaren) är kortsluten till jord. Lampans tändtråd är ju strömlös så länge strömbrytaren är i läge AV.

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
Ja jag va stressad som fan o tänkte inte alls faktiskt
Allt är urkopplat o säkringen ute, väntar på elektriker

• Gilla
GDS-Fassan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.