Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kära forum,
Jag har i taket i köket haft två st lamputtag men de har inte lirat med där jag har köksbordet. dessutom behöver jag bara ett uttag. Mätte ut mitten på bordet o fick en punkt i taket där lampan ska hänga. Jag öppnade en av dosorna i taket, där sitter en kopplingsdosa med en jäkla massa trådar i. Lokaliserar de tre som går i ett rör i innertaket till ett av de gamla uttagen. Drar helt enkelt ut de tre sladdarna , borrar ett nytt hål där nya lampan ska va. Lyckas efter lite stök flytta de gamla sladdarna dit inne i undertaket. ( möjligen tveksamhet om
man får ha lösa trådar inne i undertaket men det är typ 50cm det handlar om)
Kopplar in de i det nya uttaget. Ledningarna som användes i det andra gamla uttaget ( där kopplingsdosan är) till taklampa tvinnade jag ihop med en sån där röd tratt. Måste ju funka bra tänkte jag. Slår på strömmen men lampan vägrar lysa. Kommer ingen spänning till det nya uttaget. Vad är fel?
Drog du ihop alla tre i SAMMA tomteluva??J jogidlöf skrev:
Det betyder en rejäl kortslutning, säkringen har farit.
Sätt dem i varsin luva.
Sen får inte tåtarna ligga lösa i taket, som någon redan påpekat.
Drog ihop de som satt i det gamla takuttaget i en o samma tomteluva. Kollat säkring men inget konstigt o ett vägguttag sitter på den säkringen oxå o det funkar som det skaFotografen skrev:
Om du slår på strömbrytaren till gamla lampan där du tvinnat ihop dem tre går säkringen ofrånkomligt. Lampan som du normalt leder strömmen genom innebär ett motstånd för strömmen; utan lampan blir motståndet alldeles för litet, strömmen för stor och säkringen löser ut för att skydda ledningar från överhettning och dig från brand.J jogidlöf skrev:
Säkringen kan dock gå tidigare i elleveransledet än din elcentral.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Bra. När du kopplade ihop nolla och skyddsjord så kopplade du ihop en ledare som ska leda ström med en som normalt inte ska det. Istället för att bara leda strömmen "tillbaka" genom blå sladd i väggen går hälften genom skyddsjorden och ger dig 120V på saker som jordbleck i uttag, metallhöljen mm.
Men kan det va så att de gamla trådarna i ett av de gamla uttagen inte är inkopplat för på det satt det som en skål som täckte hela uttagetH Hochiha skrev:Om du slår på strömbrytaren till gamla lampan där du tvinnat ihop dem tre går säkringen ofrånkomligt. Lampan som du normalt leder strömmen genom innebär ett motstånd för strömmen; utan lampan blir motståndet alldeles för litet, strömmen för stor och säkringen löser ut för att skydda ledningar från överhettning och dig från brand.
Säkringen kan dock gå tidigare i elleveransledet än din elcentral.
Inte suttit ngn lampa där
Nog för att TS har gjort en rent vansinnig koppling men så illa att det blir 120V i skyddsjorden är den dock inte.H Hochiha skrev:
Till TS: Skäms!