Kopplingsdosa i tak med flera elektriska kablar och röda skarvhylsor, redo för montering av ny armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsdosa i tak med öppen kablage och röda kabelskor synliga efter omplacering för taklampa.
Skapa konto

Kära forum,
Jag har i taket i köket haft två st lamputtag men de har inte lirat med där jag har köksbordet. dessutom behöver jag bara ett uttag. Mätte ut mitten på bordet o fick en punkt i taket där lampan ska hänga. Jag öppnade en av dosorna i taket, där sitter en kopplingsdosa med en jäkla massa trådar i. Lokaliserar de tre som går i ett rör i innertaket till ett av de gamla uttagen. Drar helt enkelt ut de tre sladdarna , borrar ett nytt hål där nya lampan ska va. Lyckas efter lite stök flytta de gamla sladdarna dit inne i undertaket. ( möjligen tveksamhet om
man får ha lösa trådar inne i undertaket men det är typ 50cm det handlar om)
Kopplar in de i det nya uttaget. Ledningarna som användes i det andra gamla uttaget ( där kopplingsdosan är) till taklampa tvinnade jag ihop med en sån där röd tratt. Måste ju funka bra tänkte jag. Slår på strömmen men lampan vägrar lysa. Kommer ingen spänning till det nya uttaget. Vad är fel?

• Haha
UffePlåtis
  • Laddar…
Till att börja med får du inte ha lösa trådar i taket.

Är det denna koppling du gjort i dosan så ser det inte riktigt rätt ut. Tycker det är svårt att se vad som är vad då trådarna är täckta med färg...

• Elektriska ledningar med isolerhättor sticker ut ur en takdosa, vissa ledningar är färgade.
    Skapa konto
  • Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
I en av de röda trattarna är det bara jordtrådar en annan bara blåa sladdar en annan bara svarta i den jag drog ut va det en jord en blå o en vit sladd

Ser ut som jord kopplats ihop med nollla.

• Gilla
p950nlu och 2 till
  • Laddar…
J jogidlöf skrev:
[bild] [bild]
Ledningarna som användes i det andra gamla uttaget ( där kopplingsdosan är) till taklampa tvinnade jag ihop med en sån där röd tratt.
Drog du ihop alla tre i SAMMA tomteluva??
Det betyder en rejäl kortslutning, säkringen har farit.
Sätt dem i varsin luva.
Sen får inte tåtarna ligga lösa i taket, som någon redan påpekat.

• Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Drog du ihop alla tre i SAMMA tomteluva??
Det betyder en rejäl kortslutning, säkringen har farit.
Sätt dem i varsin luva.
Sen får inte tåtarna ligga lösa i taket, som någon redan påpekat.
Drog ihop de som satt i det gamla takuttaget i en o samma tomteluva. Kollat säkring men inget konstigt o ett vägguttag sitter på den säkringen oxå o det funkar som det ska

• Wow
Kungen_283746
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ser ut som jord kopplats ihop med nollla.
Så kan det sannolikt va ja, är det farligt? Hur gör jag med de tre sladdarna från det gamla uttaget? De ska inte användas mer

• Wow
Kungen_283746
  • Laddar…
J jogidlöf skrev:
Drog ihop de som satt i det gamla takuttaget i en o samma tomteluva. Kollat säkring men inget konstigt o ett vägguttag sitter på den säkringen oxå o det funkar som det ska
Om du slår på strömbrytaren till gamla lampan där du tvinnat ihop dem tre går säkringen ofrånkomligt. Lampan som du normalt leder strömmen genom innebär ett motstånd för strömmen; utan lampan blir motståndet alldeles för litet, strömmen för stor och säkringen löser ut för att skydda ledningar från överhettning och dig från brand.

Säkringen kan dock gå tidigare i elleveransledet än din elcentral.

• Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
S
J jogidlöf skrev:
Så kan det sannolikt va ja, är det farligt? Hur gör jag med de tre sladdarna från det gamla uttaget? De ska inte användas mer
Det här är ett ypperligt tillfälle att köra klassikern, ring elektriker. Du har visat att du har absolut ingen som helst aning om vad du håller på med.

• Gilla
Johnny74 och 16 till
  • Laddar…
Redan gjort..

• Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Bra. När du kopplade ihop nolla och skyddsjord så kopplade du ihop en ledare som ska leda ström med en som normalt inte ska det. Istället för att bara leda strömmen "tillbaka" genom blå sladd i väggen går hälften genom skyddsjorden och ger dig 120V på saker som jordbleck i uttag, metallhöljen mm.

• Gilla
Peerty
  • Laddar…
Oki fattar. Tack

H Hochiha skrev:
Om du slår på strömbrytaren till gamla lampan där du tvinnat ihop dem tre går säkringen ofrånkomligt. Lampan som du normalt leder strömmen genom innebär ett motstånd för strömmen; utan lampan blir motståndet alldeles för litet, strömmen för stor och säkringen löser ut för att skydda ledningar från överhettning och dig från brand.

Säkringen kan dock gå tidigare i elleveransledet än din elcentral.
Men kan det va så att de gamla trådarna i ett av de gamla uttagen inte är inkopplat för på det satt det som en skål som täckte hela uttaget
Inte suttit ngn lampa där

Allt är såklart möjligt, men förmodligen var det inkopplat.

R
H Hochiha skrev:
Bra. När du kopplade ihop nolla och skyddsjord så kopplade du ihop en ledare som ska leda ström med en som normalt inte ska det. Istället för att bara leda strömmen "tillbaka" genom blå sladd i väggen går hälften genom skyddsjorden och ger dig 120V på saker som jordbleck i uttag, metallhöljen mm.
Nog för att TS har gjort en rent vansinnig koppling men så illa att det blir 120V i skyddsjorden är den dock inte.

Till TS: Skäms!

• Gilla
Kungen_283746 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.