Y
I sommarvärmen så inledde jag att måla magasinet med pensel i handen vilket gick bra, men långsamt.
- färgen var inte utspädd då det inte var nytt material. dessa ytor ser fina ut och är utan flag.

Inför andra färg lagret så ersatte jag stege mot teleskopskaft och detta gick mycket fortare, dels för att det var andra färglagret samt för jag slapp stegen. Dopp i hink och snabbt smetade på väggen. går ju inte massera in färgen i virket på nymålad panel tyckte jag och bara strökpå så det verkligen blev heltäckande 2a lager utan rinn.

Redan dagen efter kunde jag se lite flag på smal-lockpanelens sidor. Det var inte mycket. Tänkte att det var pga förmycket färg. Kunde borsta av detta med en torr pensel och det såg bra ut.

Nu veckor senare upptäckte jag att det blivit drastiskt mer flag...

Funderar nu på orsaken så jag undviker att det händer ingen;
1) var väggen helt mättad av första omgången?
2) blev det förmycket färg när jag använda telefopskaftet och högre tempo?
3) att solen låg på och torkade färgen försnabbt? Fast då skulle omgång 1 inte blivit fin.

Är det vanligt att slamfärg flagnar efter någon månad?

H
Fick svar när jag hade fått liknande resultat att färgen torkade för fort.
Var för varmt.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Ska det verkligen vara två lager ? Har för mig att med falu rödfärg så har man bara
på ett lager färg ? När man målar om.

Y
Enligt burken så 1-2 lager. Nu när jag var ute och borsta av flagen så kom jag och tänka på att där det var som värst så kanske jag målade 3e lagret för att jag hade en skvätt kvar i burken.

Väggen fick finare nyans med 2 lager men funderar på stanna vid 1 när jag gör den betydligt större byggnaden för undvika flag.

Men ja, färgen torkade ganska fort efter jag penslade på, förutom där det blivit lite förmycket, troligen där det flagnat.

H
Jag fick borsta av väggen sen vänta lite till det var svalare ute.
Även blanda i lite mer vatten så det torkade saktare.
Fick jag bra resultat med 2 stryckningar

Y
Rättelse, det stod visst inget om hur många lager man ska måla.
Grannen sa att han bara målar ett lager, kanske jag också skulle göra men magasinet blev finare med två, där det inte flagna dvs.

Max temperatur är 25 grader för falu rödfärg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.