874 läst ·
29 svar
874 läst
29 svar
Varför får jag ingen cirkulation i golvvärmen via LK minishunt?
Tveksamt om ett radiatorsystem har så stort tryckfall över radiatorventilerna att det kan driva en golvslinga.M martinradbo skrev:Otroligt tacksam för att ni tagit er tid och svarat. Idag tog jag mig tid att verkligen kolla upp grejer.
Man blir ju så osäker när saker inte fungerar. Men det visar sig att jag hade gjort rätt från början. Nu har jag återställt allt till som det ska vara. Första bilden visar det.
A = Tillopp radiatorkrets
B - Retur radiatorkrets
C och D - golvvärmeslangen
Letade upp gamla bilder också. Som man kan se på bild två och tre nedan så har det någon gång i tiden suttit en radiator här. Sen ha tidigare ägare "vänt ner" kopplingarna rätt ner i golvet till en golvvärmeslang. Allt det är borttaget och man kan se hur jag förberett för att koppla ihop grejerna och komma in i LK-skåpet.
Tyvärr tror jag tryckskillnaden mellan tillopp och retur är för dålig. Om jag stänger blå kranen (till returen) och öppnar luftskruven så fungerar det, vatten flödar genom hela slingan och kommer ut. Men när jag kopplar på returen så är det för stort mottryck i den (tror jag).
Svårt att få in en cirkulationspump här, eller?
[bild]
[bild]
[bild]
Om du har färdigkopplat kan du testa att få cirkulation i slingan genom att stänga radiatorerna, men så kan du inte ha det länge. I bästa fall kan du strypa in radiatorerna lite mer.
Kolla om det finns möjlighet att öka trycket på radiatorkretsens pump eller byta den till en kraftigare i kombination med att öka instrypningen på radiatorventilerna. Risk finns att kraftigare pump ger brus i radiatorventilerna.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har tyvärr inte möjlighet att påverka systemet i stort. Det är fjärrvärme från Göteborg energi till en radhuslänga där detta hus är ett av husen i längan. Vet att kapaciteten rent generellt har varit uppe för diskussion, det är ett tvårörssystem som går i trossbotten till alla radhusen i längan. Radiatorerna blir varma men inte tillräckligt för de hus som ligger längst bort på slingan. Handlar säkert om tryckfall, för klena rördimensioner och att vissa hus har byggt ut och kopplat på fler vattenburna radiatorer utan att systemet är dimensionerat för det.J Jochi skrev:Tveksamt om ett radiatorsystem har så stort tryckfall över radiatorventilerna att det kan driva en golvslinga.
Om du har färdigkopplat kan du testa att få cirkulation i slingan genom att stänga radiatorerna, men så kan du inte ha det länge. I bästa fall kan du strypa in radiatorerna lite mer.
Kolla om det finns möjlighet att öka trycket på radiatorkretsens pump eller byta den till en kraftigare i kombination med att öka instrypningen på radiatorventilerna. Risk finns att kraftigare pump ger brus i radiatorventilerna.
Så kontentan är att det nog är tveksamt tryck/flöde redan som det är, samt att jag inte kan påverka detta, inte heller genomföra tester med att stänga av alla radiatorer på slingan (även om det hade varit ett intressant test).
Så jag antar att man landar i att antingen koppla om till en vanlig radiator vilket av flera skäl inte är så lockande för de som bor där, alternativt försöka få in en minimal pump tillsammans med kretsventilen? 🤔
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jo, gäller bara hitta nåt som går att få in i LK:s skåp. Annars blir det svårt rent praktiskt. Får kolla om LK själva har nån idé, de tror stenhårt på att det här ska fungera utan pump nämligen... 🤔J Jochi skrev:
När jag ser dina bilder ser det ut som om du skulle kunna placera pumpen mellan reglar och sätta en plåtlucka framförM martinradbo skrev:
Det är inte ditt problem med att ett flöde inte räcker. Det är föreningens problem att lösa, med hjälp utifrån om inte kunskap finns. Så att börja bygga om systemet för just dig, är inte att tänka på. Du betalar för värmen varje månad och då ska det fungera. Om du mot förmodan sätter in en extra pump. Så kan det bli konsikvenser för övriga hus, du kommer att stjäla flödet från systemet och andra kan få mindre flöde. Blir liksom malfunktion i hela värmesystemet, inget bra.M martinradbo skrev:
Så ta kontakt med styrelsen om detta och påtala vad som är verklighet hos dig, med kanske lite kraft i orden.
Det där är typiskt symtom/fenomen när det saknas (eller felaktigt injusterade) STAD-ventiler till varje bostad.M martinradbo skrev:
Dessa ventiler bör vara låsta så att inte "vem som helst" kan ändra dessa, utan bara "den" som är ansvarig för hela anläggningen.
Mellan vilka reglar?J Jochi skrev:
Som jag uppfattar TS så är badrummet färdigt, så att ta upp nytt hål i badrumsväggen gör att tätskiktet inte blir helt runt nya skåpet.
@martinradbo vad är det på andra sidan badrumsväggen?
Kan det gå att ta upp ett hål där och sätta ett skåp så att det går att få dit en cirkulationspump samt byta ut minikretsventilen till en minishunt?
Att säga till någon, att bygga om värmesystemet, så ska du göra så här. Sluta med det omgående.Demmpa skrev:
Mellan vilka reglar?
Som jag uppfattar TS så är badrummet färdigt, så att ta upp nytt hål i badrumsväggen gör att tätskiktet inte blir helt runt nya skåpet.
@martinradbo vad är det på andra sidan badrumsväggen?
Kan det gå att ta upp ett hål där och sätta ett skåp så att det går att få dit en cirkulationspump samt byta ut minikretsventilen till en minishunt?
Det kan ställa till det rätt häftigt i övriga hus, med att hela systemet kommer i obalans. Så håll dig till enskilda hus med rekomendationer om du ändå ska uttala dig om något.
Till TS , börja inte att tänka på det som sägs i inlägg # 23, ( helt fel till 100 % ) det är ett klart ingrepp i ett cetralvärmesystem som är injusterat från början med alla funktioner för det. Och det är styrelsen som är ansvarig för funktionen. Har du talat med styrelsen om din badrumsvärmning och om ändring kanske till GV.
Normalt ska styrelsen godkänna allt vad som heter med värme och avlopp i en förening. Inget som man bara gör så där rakt av.
Nu har TS redan byggt om värmesystemet genom att förlägga ny golvvärmeslang samt montering av minikretsventilen. Även föregående ägaren har också byggt om värmesystemet genom att ersätta radiatorn med golvvärmeslang.J jonaserik skrev:
Genom att byta ut minikretsventilen till en minishunt förbättra systemet genom att golvvärmen delvis blir som ett eget system.
Det är inte det med att redan byggt om. Det är att rekomendera något som kan sätta ett helt system i obalans med extra pumpar som stjäl flöde från det övriga i systemet. Så hoppa över sådana inlägg.Demmpa skrev:
Nu har TS redan byggt om värmesystemet genom att förlägga ny golvvärmeslang samt montering av minikretsventilen. Även föregående ägaren har också byggt om värmesystemet genom att ersätta radiatorn med golvvärmeslang.
Genom att byta ut minikretsventilen till en minishunt förbättra systemet genom att golvvärmen delvis blir som ett eget system.
Har du erfarehet och kunskap om system på distans, för att säga hur det ska vara, göras. Troligtvis inte.
Oavsett dina svar, så är det ett måste att tillfråga styrelsen om en ombyggnad av ett värmesystem i en förening/bostadsrätt, vill göras. Så hoppa över dina förklaringar och hänvisa nästa gång till att tala med styrelsen. Efter OK där, så kan det byggas om och då KANSKE dina svar kan vara mer eller mindre rätt.Demmpa skrev:
Men det är inte bara att bygga om, det är många parametrar som ska stämma.
EDIT det är nog på plats att sluta med något som kan likna pajkastning och låta TS få klart med stytelsen hur det ska ordnas med flöden.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Ja så tänker jag också.J Jochi skrev:
Å den måste få plats i det lilla LK-skåpet (se originalinlägget) som totalt är 350 x 350 mm, och om jag minns rätt, 95 mm djupt. Samt fullt av bråte redan 😜
Har du något förslag? Det lär ju behövas minsta möjliga effekt / cirkulation på pumpen, så nåt riktigt litet och svagt skulle vara det bästa så kopplar jag in den på pex-slangen från GV-slingan.
Klicka här för att svara