Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Vi brukar ha fullt av maskrosor i gräsmattan, men i år har jag bara sett typ ett par mellan plattorna och ingen i gräsmattan. Inte för att jag vill klaga, för det är ju bara skönt. Men jag undrar om det är någon mer som har blivit av med sina maskrosor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Nej, robotgräsklipparen är inte igång. Han klippte gräset igår och där var inga maskrosor innan klippningen heller. Vi har inte gjort några åtgärder alls för att bekämpa ogräset, mer än att lägga stela fogar mellan smågatstenen. Det borde ju inte påverka maskrosor i gräsmattan tycker man.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 615 inlägg
Våra har blommat över sedan ett tag, ni har bara inte missat dem? 🤔
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Nej, det kan jag inte tänka mig. Vi har varit ute en hel del och pysslat med planteringar mm.
Skåda inte given häst i munnen!
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Själv är jag väldigt glad i våra maskrosor och klipper inte gräsmattan föränn de fröat av sig, för dels tycker jag att de är väldigt vackra, dels ör det traktens bin och humlors basföda samt tydligen även åtskilliga insekter. Tack vare maskrosens tidiga blomning överlever allehanda småkryp sin första vår, vilka i sin tur blir mat åt våra älskade småfåglar. Som I din tur ...
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/darfor-ar-maskrosen-en-hjalte-i-stan--2
Detta inlägg får ses som en parentes i ogräsdiskutionerna. Vilket egentligen är en växt som som vi tycker, växer på fel plats. Bin ock humlor håller däremot inte med.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/darfor-ar-maskrosen-en-hjalte-i-stan--2
Detta inlägg får ses som en parentes i ogräsdiskutionerna. Vilket egentligen är en växt som som vi tycker, växer på fel plats. Bin ock humlor håller däremot inte med.
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Det känns betryggande att höra att maskrosorna fortfarande lever och frodas hos er andra.
Administrator
· Skåne
· 8 662 inlägg
Maskrosblad (späda) är ju ungefär som Ruccola i salladen, gott.
Men i min gräsmatta har jag snarare Fibbla, i vissa delar mer än 50 % så här års, andra delar smörblomma och klöver. men totalt sett även mycket mossa, lättklippt när allt blommat över. Fibblan är lite trevlig som öppnar sig i solljus och stänger sig till kvällen, samt har en fin "orange" färg. Inte alls lika expansiv som maskrosen tycker jag.
Men i min gräsmatta har jag snarare Fibbla, i vissa delar mer än 50 % så här års, andra delar smörblomma och klöver. men totalt sett även mycket mossa, lättklippt när allt blommat över. Fibblan är lite trevlig som öppnar sig i solljus och stänger sig till kvällen, samt har en fin "orange" färg. Inte alls lika expansiv som maskrosen tycker jag.