Bor man i en äldre kåk (många m2 + relativt sett dålig isolering) så slår väl spannmålseldning även ved ? om man sätter lite värde på sin tid. Även om man har egen ved har den ett kommersiellt värde och om det värdet överskrider kostnaden att elda med spannmål är (borde vara ;)) bättre att sälja veden och köpa spannmål.

Är jag helt fel på det ?

Tyvärr så är inte tekniken färdig för att alla skall våga ta steget. Jag kollade noga in det hela innan jag bestämde mig. Grannarna producerar havre så det står härliga till så det skulle verkligen bli enkelt och säkert billigt.
Sintringsproblemen i brännkoppen, den relativt höga askproduktionen, korrosionsproblemen i skorstenen tillhör väl de grejorna som gör att spannmålseldning inte känns helt stabil. Jag ville inte riskera ett hyggligt högt slitage på anläggningen. Kan komma att ändra uppfattning när det finns bekräftade recept för lågkorrosiv förbränning med spannmål.

En osäkerhetsfaktor med spannmål är bla olika bidrag som enligt EU ska minskas vilket medför att spannmålen kommer att kosta mer inom en snar framtid och då blir det inte lika ekonomiskt längre.

1 kwh kostar idag ca (kostnaden för anläggning ej medräknad)
spannmål (1 kr/kg) 34 öre
olja (10 kr/litern) 1.10 kr
ved (300 kr/kbm travat) 30 öre
el 1 kr

Mvh Peter

Gomma skrev:
En osäkerhetsfaktor med spannmål är bla olika bidrag som enligt EU ska minskas vilket medför att spannmålen kommer att kosta mer inom en snar framtid och då blir det inte lika ekonomiskt längre.

1 kwh kostar idag ca (kostnaden för anläggning ej medräknad)
spannmål (1 kr/kg) 34 öre
olja (10 kr/litern) 1.10 kr
ved (300 kr/kbm travat) 30 öre
el 1 kr

Mvh Peter
Nu är det nog så att köper man spannmål att elda med betalar man knappast 1 kr/kg, sekunda duger utmärkt så jag skulle nog säga max 50 öre/kg vilket då ger en kostnad på max 20öre/kwh. Vad gäller slitage på utrustningen så räknar jag som så att även om min helt nya landyvent skorsten bara håller i 5 år så är den kostnaden marginell mht totala värmekostnaden (20.000 kr/5år=4.000 kr/år = 4000 kwh om man har elpriset som "index").

Jag kan hålla med om att tekniken ligger i sin linda men om man hela tiden gör investeringar med kort avskrivning som blir där "råd till" att uppgradera utrustningen med relativt jämna mellanrum. Visst, lite slit & släng mentalitet kan man tycka men finns intresset för tekniken samt viljan att hålla nere totala värmekostnaden så kan jag nog tycka att mitt synsätt ändå går att motivera/försvara.

Vidare är det rätt tydligt att många har synpunkter på spannmålseldning utan att ha egna erfarenheter vilket är lite synd eftersom efterfrågan är det som driver utvecklingen framåt.

Jag funderade länge och väl om man skulle välja VP spåret eller satsa på fastbränsle och kom till den slutsatsen att elen aldrig kommer bli billigare medan ex spannmål kommer, med största sannolikhet i praktiken, ha en relativt sett oförändrad prisnivå.

Sen skall väl erkännas att om man skall elda med spannmål krävs det lite "plats" (silo etc) samt traktor/lastare/vagn för att kunna hantera "bränslet" så det är kanske inget man gör på en normal villatomt

slitvargen skrev:
Bor man i en äldre kåk (många m2 + relativt sett dålig isolering) så slår väl spannmålseldning även ved ? om man sätter lite värde på sin tid. Även om man har egen ved har den ett kommersiellt värde och om det värdet överskrider kostnaden att elda med spannmål är (borde vara ;)) bättre att sälja veden och köpa spannmål.

Är jag helt fel på det ?
Hur menar du i den vanliga anläggningen eller att bygga för en spannmålsanläggning ?

Visst kanske fungerar med ärtor/bönor istället för pellets vem vet.. för mig är det nog mera ett alternativ för lantbrukare som har tork och överskott som dom får dåliga priser för.. Men visst skulle det fungera att ex elda bruna bönor i en pellets kamin och det var ett billigare alternativ så skulle jan nog iaf prova det av ren nyfikenhet..

Steffe

Tja det är nog som nämnts tidigare lite ont om riktigt bra produkter ännu.. Spannmåls utveckligen är där pelletsen va för 8-10 år sedan men det händer mycket på området nu.. :)

Här finns lite info http://www.hush.se/r/radgivning/rap...df#search="keramiska skorstenar för spannmål"

Men vad man än gör så ska man sattsa på bra grejer tydligen o automatiskuraskning är i det närmaste ett måste då det blir 10 ggr mer aska från spannmål än träpellets..
Med automatisk uraskning så bllir det 30-50% mindre aska o då blir ca 200 liter aska från 2700 kg pellets/ca 8500 kWh.. Brännaren bör även ha eltändning o rörligt roster..
Det gör lika lång tid mellan asktömmningarna som med t.ex en thermia biomatic o träpellets med deras asklåda på 50 liter..

Problemen med kondens o förstörd skorsten/panna klaras om tempen uppe i skorsten o i pannan aldrig går under 70° så det gäller att hålla upp returen till pannan via termiskventil.. Har man en brännare med eltändning o kör mot acktank o minst en 72° termostat så funkar det bra året om att elda spannmål.. Pga den högre rökgastempen så blir verkningsgraden 10% lägre än modernpelletspanna (75% mot pellets 85%)

Som skorsten bör man sattsa på en keramisk om inte tillverkaren garanterar att den tål spannmål..

Ska man köpa panna o brännare idag borde en thermia/arimax farmjet va ide att kolla lite extra på då den klarar både pellets/spannmål o har eltändning.. Den har även rörligt roster.. http://www.ariterm.fi/pdf_swe/ARIMAX_Farmjet_havrebr[a]nnare.pdf#search="farmjet"

Som panna en Janfire/combifire med automatisk uraskning o sotning gärna i combination med en acktank på 750-1000 liter som är inkopplad med en bivalentshunt http://infoweb.esbe.se/files/51681/Datablad_BIV_SE_99500290_A.pdf
Då finns ju även möjligheten med solfångare..

Jag tror iaf att det med bra utrustning går få spannmålseldning istort sätt lika bekväm som pelletseldning i en modern pelletspanna..

Hörde att fraktkostnaden ligger på 18-20 öre/kg för spannmål för 60 mils frakt..

slitvargen skrev:
Nu är det nog så att köper man spannmål att elda med betalar man knappast 1 kr/kg, sekunda duger utmärkt så jag skulle nog säga max 50 öre/kg vilket då ger en kostnad på max 20öre/kwh. Vad gäller slitage på utrustningen så räknar jag som så att även om min helt nya landyvent skorsten bara håller i 5 år så är den kostnaden marginell mht totala värmekostnaden (20.000 kr/5år=4.000 kr/år = 4000 kwh om man har elpriset som "index").
Om nu 4000 kr är en marginell kostnad så menar du ett hus med ett energi behov på >50 000 kwh/år då är ju halm/fliseldning ett bra alternativ till spannmål. Gör flis av vrakved eller grot som kostar ca 100 kr/ton, med 45% fukthalt ger det 2640 kwh/ton, ca 4-5 öre kwh.

http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml
Mvh Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.