timmelstad skrev:
Det finns även ett annat alternativ, nämligen att hantverkare tar och lär sig att lämna offerter och räkna på sina jobb ordentligt!
Det finns inte något krav på att hantverkare måste lämna anbud till fast pris. Jag lämnar ofta anbud på löpande räkning.

Det är inte direkt så att det som krävs är någon omfattande extra bildning, kan man som hantverkare ta en extra kurs för att hålla sig ajour med sitt yrke, då anser jag att man ska se till att lära sig att lämna korrekta anbud också.
Vad jag vet så finns det ingen kurs i hur man skall göra när man räknar ut ett fast pris på mindre ombyggnadsobjekt. (under 100.000kr).

Ju mer jag tänker på det desto mer perplex blir jag...:| Inom vilket annat yrkesområde kan man rättfärdiga att det är okej att starta en verksamhet och jobba som yrkesverksam utan att kunna göra ett ordentligt jobb på en högst fundamental del?
Jag har under mitt snart 60-åriga liv träffat många som jobbar med händerna som är suveräna på sitt jobb och är mycket justa mot kunderna men som har svårt för t.ex. att uttrycka sig i skrift eller att bedöma kostnaderna för mycket komplexa arbeten. Många kunder skulle sakna dem om de inte fick driva sina verksamheter.

v-g skrev:
Håller man på med äldre hus måste man ju ta i 100% för att inte riskera att gå på en rejäl mina. Det här behöver man inte vara hantverkare för att veta det räcker med att flira på själv, allt tar trippel tid och kompromisser måste göras löpande. :(
Man ser inget heller förrän man sätter kofoten i väggen.
Så sant så. Men husen behöver inte alltid vara så gamla.

Fixartanten skrev:
Men om kunden då inte är nöjd och vill avbryta arbetet? Jag tror att det kan vara svårt att få någon annan hantverkare att fortsätta. Då står man där med ett ofärdigt arbete i bostaden.
Jag har dock inte något bättre förslag.
Att det skulle vara svårt att få en hantverkare att ta över efter en som klantat sig, tror jag är en myt. Om man tar över efter någon som inte gjort som kunden önskat så kan man visa vad man kan. Kunden blir så nöjd och hantverkaren blir så bekräftad.
Dessutom så får man en bra uppfattning om vilka krav kunden har på arbetet genom att han/hon visar på det som inte blev bra. Då vet hantverkaren, innan, vad som gäller och om han klarar av de kraven eller inte.

Stringfellow Hawke skrev:
Sist men inte minst, det är knappast eliten av snickar-kåren som jobbar mot privatpersoner...
Där trillade jag ner från mina höga hästar :)

Vilka egenskaper kännetecknar en elitsnickare?

Snickar-Urban skrev:
.

Jag har under mitt snart 60-åriga liv träffat många som jobbar med händerna som är suveräna på sitt jobb och är mycket justa mot kunderna men som har svårt för t.ex. att uttrycka sig i skrift eller att bedöma kostnaderna för mycket komplexa arbeten. Många kunder skulle sakna dem om de inte fick driva sina verksamheter.

Helt rätt Snickar-Urban, därför har fältet legat öppet för att smutskasta dessa hantverkare, det har i alla fall tidigare varit den gängse uppfattningen att alla småföretagarare var skurkar.
Småföretagaren hade, som Du nämner, ingen möjlighet/ ork eller utbildning att försvara sig. Sedan hantverkarbeståndet minskade, fick medierna vända blickarna åt motsatta hållet, och då visade det sig, att det var där de riktiga skurkarna finns, inom Sossarna, SIDA, Röda Korset, poliskåren o s v i det oändliga. Försök rikta kritik mot lärarkåren, och ni får 100 svar inom 1 timma från lärare.

Redigerat:
Mikael_L
saturnus skrev:
Jag tror inte alls att företagare drar sig för att lämna anbud, så länge denne vet vem han/hon har att göra med. Men det tar faktisk några timmar att gå igenom programmet, som Vi inte får betalt för, om det inte blir något jobb. Har man dessutom en kund, som inte riktigt förstår, vad jobbet egentligen handlar om, så blir det problem i slutändan. Att endast ringa och fråga om pris på t.ex en kakling av väggar och målning av tak i ett badrum 3 X 2 meter, är omöjligt att lämna pris på i telefon, man måste åka dit och se objektet, trots att kunden bedyrar, att det är släta och fina väggar, och det är bara att slänga upp kakeln. Att sedan tvättställets konsoller har släppt från väggen, toan sprucken o s v , bryr man sig inte om. Skall sedan även priset ut här på Forumet, och kritiseras av liknande personer som inte riktigt förstår vad det handlar om, då är det bättre att låta bli lämna något pris. Ofta är det en fyllegrej från fredag kväll, där han och hon sitter och drömmer om ett nytt badrum i 100.000 konors klassen som dom sett någonstans, när dom själva, med semesterpengar, skrapat ihop 8.600 kr. Bättre att låta bli, och vara glad för de fasta kunder man har.
Vadå bitter ...? :)

Snickar-Urban skrev:

saturnus skrev:
Helt rätt Snickar-Urban, därför har fältet legat öppet för att smutskasta dessa hantverkare, det har i alla fall tidigare varit den gängse uppfattningen att alla småföretagarare var skurkar.
Saturnus, det är väl inte denna kategori av hantverkare som kritiseras och kallas för skurkar - de som är suveräna på sitt jobb och mycket justa mot kunderna!

Mikael_L
Varför ska vissa direkt springa i försvar för sina urusla "kollegor" på konkurrerande firmor? :O

Kan ni inte vara mer konstruktiva än att "skydda" rötägg kan ni väl spara tid och inte skriva alls.
Eller är det någon som på allvar försöker säga att det inte finns en massa rötägg och idioter bland hantverkarfirmorna. Långt ifrån alla, men nog många för att det blir ett problem för kunderna generellt, för branschen och slutligen ett problem även för er som gör bra ifrån er.

Men till snickarurban, självklart finns det mycket svårkalkylerade objekt, där en strategi med fast anbudssumma blir en stor risk för både kund och hantverkare. När det är det läget ska man nog som hantverkare upplysa kunden om detta och kanske t.ex. föreslå din modell.
När arbetet påbörjats och pågått några dagar har kanske läget klarnat en del, och en fastpris-offert plötsligt är både möjlig och lämplig för resterande arbete.

Personligen skulle jag alltid vilja anlita på löpande. Det gynnar knappast mig att betala "riskpremien" som annars blir inräknad. Men sen gäller det att hitta någon som inte har placerat sig på nedersta fjärdedelen av okunskap, ohändighet, slöhet och korruption. Så någon möjlighet att avbryta allt innan det gått alltför lång betald tid ska det ju finnas.

Henri skrev:
Snickar-Urban skrev:

Saturnus, det är väl inte denna kategori av hantverkare som kritiseras och kallas för skurkar - de som är suveräna på sitt jobb och mycket justa mot kunderna!
Om Du läser vad jag skriver, om hur det var förr, då jag startade, så var uppfattningen sådan. Förr fanns inte denna uppdelning på bra eller slarviga hantverkare, antagligen för små/egenföretagare var färre då.

Snickar-Urban skrev:
Där trillade jag ner från mina höga hästar :)

Vilka egenskaper kännetecknar en elitsnickare?
- Kommer i tid
- Gör som han blir tillsagd
- Gör det snyggt

;)

Jag har en filosofi som beställare, OM jag får tag på en hantverkare via goda referenser, då vill jag anlita den hantverkaren på löpande räkning. Däremot så vill jag givetvis ha en kostnadsuppskattning, dels för att se om jag överhuvudtaget har råd, dels för att försöka förstå vilka moment som skall göras, det ger mig samtidigt ett kvitto på att hantverkaren har förstått vad som skall göras och vilka svårigheter det kan finnas.

Som jag se det så är det viktigaste att hantverkaren kan sitt jobb, kan jobba effektivt, det har jag då förhoppningsvis fått klart via referenser. OM den hantverkaren då bara sköter sina tidrapporter korrekt så borde det ge mig det lägsta priset och/eller bästa utförandet.

Vid ett fastpris så får jag ju dels betala för en risk som hantverkaren måste lägga in i sin kalkyl, dels så räknar jag kallt med att om hantverkaren ändå räknat fel, så att jobbet blir större än vad som täcks av riskpremien så kommer jag sannolikt att få betala det extra iallafall, genom att något utöver beställningen blir väldigt dyrt eller liknande.

Mikael_L skrev:
Varför ska vissa direkt springa i försvar för sina urusla "kollegor" på konkurrerande firmor? :O

Kan ni inte vara mer konstruktiva än att "skydda" rötägg kan ni väl spara tid och inte skriva alls.
Eller är det någon som på allvar försöker säga att det inte finns en massa rötägg och idioter bland hantverkarfirmorna. Långt ifrån alla, men nog många för att det blir ett problem för kunderna generellt, för branschen och slutligen ett problem även för er som gör bra ifrån er.

Men till snickarurban, självklart finns det mycket svårkalkylerade objekt, där en strategi med fast anbudssumma blir en stor risk för både kund och hantverkare. När det är det läget ska man nog som hantverkare upplysa kunden om detta och kanske t.ex. föreslå din modell.
När arbetet påbörjats och pågått några dagar har kanske läget klarnat en del, och en fastpris-offert plötsligt är både möjlig och lämplig för resterande arbete.

Personligen skulle jag alltid vilja anlita på löpande. Det gynnar knappast mig att betala "riskpremien" som annars blir inräknad. Men sen gäller det att hitta någon som inte har placerat sig på nedersta fjärdedelen av okunskap, ohändighet, slöhet och korruption. Så någon möjlighet att avbryta allt innan det gått alltför lång betald tid ska det ju finnas.
Hör Du Mikael, sabotera nu inte denna tråd också, som du brukar göra. Läste en tråd om någon elkilles debitering, = 287 inlägg! innan den stängdes, du stod för de flesta där, liksom i tråden med röris faktura.

Mot bakgrund av detta, lämnar jag nu denna tråd

Stringfellow Hawke skrev:
- Kommer i tid
- Gör som han blir tillsagd
- Gör det snyggt;)
Va skönt! Då kan jag kliva upp igen! :)

Vid riktigt stora jobb så kan nog fastprismodellen ändå vara bäst, det kan skapa ett incitament för byggföretaget att genom planering öka sin effektivitet.

När jag var ordf. i en bostadsrättsförening för ca 20 år sedan, så pågick det en upphandling av stambyte (ca 800 lägenheter). En konsult hade för ca 300 000 tagit fram ett underlag, och vår huvudorganisation prackade på föreningen ett upplägg med "förhandlingsupphandling", det går ut på att man låter en firma ta fram underlag och sedan ger dem uppdraget, utan konkurrens (fattade aldrig vad som var bra med det). Upphandlingen delades in i korta etapper som uppskattades till 30 - 60 miljoner per styck, totalt ca 350 milj, och 6 års genomförandetid.

Vi backade ur upphandlingen, lät ett nytt koppel med konsulter ta fram nya underlag (kostnad 3,5 milj), bjöd in 6 eller 7 byggföretag. Kostnaden hamnade på 65 milj (med lite tillägg slutade det på 75 milj totalt) och 13 månaders byggtid.

Byggaren körde en i mitt tycke extremt rationell produktion, planeringen var indelad i 6 minuterspass under hela byggtiden, dvs byggledaren stämde av var 6e minut hur läget såg ut. Och tidplanen höll i princip.

Vad jag vill ha sagt är att om det gäller stora projekt och det finns en hög grad av repeterbarhet så kan det löna sig ordentligt att satsa på förarbetet och i förväg få fram rartionella metoder, i vårt fall var det både innovativa rivningsmetoder (allt sögs ut) och långt driven löpande bandproduktion som gav det låga priset. Ex. tillverkades färdiga avloppssystem på fabrik, dvs en enda komponent var samtidigt avlopp till handfat, toa och golvbrunn. De vertikala stammarna kom från fabrik i en färdig kassett med inbyggd gjutform för slitsbotten.

hantverkarna gav också ett solitt professionellt intryck.

Redigerat:
hempularen skrev:
Jag har en filosofi som beställare, OM jag får tag på en hantverkare via goda referenser, då vill jag anlita den hantverkaren på löpande räkning. Däremot så vill jag givetvis ha en kostnadsuppskattning, dels för att se om jag överhuvudtaget har råd, dels för att försöka förstå vilka moment som skall göras, det ger mig samtidigt ett kvitto på att hantverkaren har förstått vad som skall göras och vilka svårigheter det kan finnas.
Det finns ett problem med kostnadsuppskattningar. Enligt konsumenttjänstlagen får de inte överskridas med mer än 15%. Därför blir den seröse hantverkaren ändå tvungen att göra en beräkning på objektet.
Jag skulle, som kund, anlita en byggnadsingenjör, konstruktör eller arkitekt som gör kostnadskalkyler och på det sättet avgöra om jag har råd eller inte.
Att sedan anlita en hantverkare med goda referenser och bra avtal på löpande räkning kan vara rena guldgruvan:)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.