Det går åt mindre mtrl til ett platt tak än om man bygger branta sadeltak med ordentliga takfötter.

Z Zodde skrev:
Varför skulle försäkringsbolag ljuga om det faktum att platta tak är 50% mer utsatta..?
Det var nog inte det han sade heller, inga problem för ett korrekt dimensionerat tak skrev han specifikt.
Det kan vara en kombination av att nya byggnationer håller lägre standard och sämre virkeskvalitet, eller så är de feldimensionerade. Sånt kan man spekulera i men jag tolkade inte att han menade att fk-bolagen ljög.

Z Zodde skrev:
Men finns det EGENTLIGEN nån fördel (utöver det rent estetiska) med platt tak jmf med traditionella tak?
Finns en anledning till att man historiskt inte byggt sådana tak långt norrut och att man gjort det i t.ex. medelhavsområdet. Den anledningen heter SNÖ. Dessa platta tak klarar oftast inte extrema snömängder., därför har man traditionellt byggt tak som inte rasar in om det kommer 1 - 2 meter blötsnö.

Dessa platta tak är antagligen bara en ren modegrej som kom i samband med att folk började semestra söderut. Sen att det passar vissa byggherrar då det kan vara billigare att bygga gör det ju inte sämre.

Farstatjej90
L lbgu skrev:
Finns en anledning till att man historiskt inte byggt sådana tak långt norrut och att man gjort det i t.ex. medelhavsområdet. Den anledningen heter SNÖ. Dessa platta tak klarar oftast inte extrema snömängder., därför har man traditionellt byggt tak som inte rasar in om det kommer 1 - 2 meter blötsnö.

Dessa platta tak är antagligen bara en ren modegrej som kom i samband med att folk började semestra söderut. Sen att det passar vissa byggherrar då det kan vara billigare att bygga gör det ju inte sämre.
Varenda köpcentrum i Sverige i minst 50 år har haft platt tak. Det är ingen "modegrej"
Kom igen nu Byggahus semestra söderut herregud...

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varenda köpcentrum i Sverige i minst 50 år har haft platt tak. Det är ingen "modegrej"
Kom igen nu Byggahus semestra söderut herregud...
När man började bygga dessa platta tak så var det i samma veva som det blev vanligt att solsemestra. Säg 50- och 60-talet. Men det kanske var en ren slump att man började bygga platttak då.

I villaområdet jag växte upp i så var de flesta villorna från 20 - 40-talet. Men ett kvarter var byggt på 60-talet. I princip alla hus där hade vita tegelväggar och platt tak. Du får tro vad du vill, men jag tror de var inspirerade av medelhavshus. De var oftast bara halva storleken jämfört med övriga villor i området, men det var i detta kvarter som det bodde 'fint' folk..

Det hade blivit ett rätt högt tak om man har en industrifastighet på några tusen kvadrat..

Ju mindre lutning man har på ett tak ju mer noggran måste man vara med detaljer och konstruktion.
Och även besiktning oftare.

Själv på mitt egna hus vill jag ha ordentlig lutning.

Takpapp har man använder sedan början av 1800 talet.

Takpapp är en produkt utav råolja. Asfalt. Dock idag är blandningar olika fördelad pga miljösynpunkter och egenskaper. Svensktillverkad papp försöker att ersätta råoljan mot tallolja och andra likvärdiga produkter.

Många anledningar till att använda släta tak eller lågt lutande tak.

Underlaget kan va anpassat så att varken plåt eller sten kan läggas på tak.

Stadsbilden godkänner inte utförande av tillbyggnad som garage osv att överstiga befintliga takhöjder eller dylikt.

Konstruktions mässigt kan de va bra med ett slätt tak när man vill uppnå maximal höjd kapacitet invärtes.

Och som fastighetsägare har man ett ansvar att kontrollera att alla komponenter på fastigheten är i gott skick och full funktion.

Sen är materialet oftast billigare att både köpa in per kvm och montera.

Större byggnader kräver även en viss rörelsemängd och då kan varken plåt eller tegel ta den rörelsen utan konsekvens, papp och duk kan däremot de.

Jag är takläggare och kan med erfarenhet säga att de finns papptak som jag rivit av efter ett år pga dåligt utförande och papp tak som jag än idag gör årlig besiktning av som är över 40 år .

Så att släta tak har en högre läkage risk beror till 100% på utförandet och materialhantering.
Därför ska man alltid anlita någon som är ansluten till tätskicksgarantier eller likande organisationer som tar ansvar för utförande och mateialtyp.

47antak

L lbgu skrev:

Det där med snö och låglutande tak är som sagt en något felaktig bild. Det som brukar rasa är tak på stora byggnader med sadeltak, pulpettak med kraftig lutning eller en annan form som innebär snedbelastning när det blir mycket snö. Med ett låglutande tak blir risken för snedbelastning mindre då det inte blir drivbildning på samma sätt. Skador på platta tak uppstår vanligtvis vid invändig takavvattning, och ofta till följd av isbildning och isens expansion. Problemet är värst vintrar när temperaturen pendlar förbi fryspunkten många gånger.

Anledningen att man byggt med sadeltak är att det är lättare att få tätt vid nederbörd med de material som varit tillgängliga.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Den estetiska "fördelen" är väl snarare en nackdel.. tycker platta tak är otroligt fult och för bara tankarna till betonglådorna från 1900-talets arkitektrevolution som enbart medförde billiga byggen. Miljonprogramstak.

• Gilla
47antak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.