Huddingebo skrev:
Exakt så.
Köpte kaffe idag för 180kr kilot. ;)
Rena budgetkaffet alltså... ;P

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jonas_123 skrev:
Är inte det olagligt? Mäklaren måste väl alltid meddela säljaren alla inkomna bud?

[länk]

"Hur får säljaren veta mitt bud?
Mäklaren måste alltid ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, tills dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen – även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort, det kan inte mäklaren göra."
Säljaren kan väl ha meddelat mäklaren på förhand att inte vilja bli underrättad om budet ligger under en viss "skamgräns", likaså att inte publicera bud under den gränsen?

BirgitS
Jonas_123 skrev:
Är inte det olagligt? Mäklaren måste väl alltid meddela säljaren alla inkomna bud?

[länk]

"Hur får säljaren veta mitt bud?
Mäklaren måste alltid ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, tills dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen – även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort, det kan inte mäklaren göra."
Sen ska man ju inte glömma att mäklare är väl bevandrade i prisförhandlingar och kan en massa om taktik, så vad de säger kan mycket väl vara förhandlingstaktik, dvs de säjer till dig att de inte ska föra budet vidare för att öva påtryckning på dig så att du höjer och vad de egentligen meddelar köparen är en helt annan sak.

engs skrev:
Troligen taktik att försöka skrämma bort andra budgivare från en seg 5-20k höjningar som i längden ger högre pris pga "bara ett bud till med +10k" tänk som man lätt hamnar i.

När vi var i köpartagen så lämnade vi aldrig första budet, utan väntade någon dag för att se hur det utvecklade sig, sen dyka upp som gubben i lådan med en hyffsad höjning när budgivarna började droppa av... Olika taktiker bara.
Det här har jag väldigt svårt att förså mig på, faktiskt. Fattar inte hur man kan skrämma iväg nån på det här sättet.

Säg att ett hus ligger ute för en miljon. Jag kan tänka mig betala 1,2 miljon för huset (jag förutsätter att folk har en övre gräns när de budar). Hur stor höjning någon än gör och priset fortfarande är under 1,2 miljon så kan ju jag fortsätta buda. Att tänka "nä, nu höjde han HELA 100.000kr till 1,1 miljon. Finns ju ingen mening att vi ens är kvar och tittar hur det går" känns sjukt märklig i mitt huvud. Man hör det så ofta, att skrämma iväg folk är en taktik men jag fattar inte hur det ens är möjligt.

Problemet med det är att om du gör en stor höjning, säg 100k så är ju risken stor att du bjuder alldeles för mkt. En höjning på 10k hade kanske varit tillräcklig i det läget.

Fredriq skrev:
Det här har jag väldigt svårt att förså mig på, faktiskt. Fattar inte hur man kan skrämma iväg nån på det här sättet.

Säg att ett hus ligger ute för en miljon. Jag kan tänka mig betala 1,2 miljon för huset (jag förutsätter att folk har en övre gräns när de budar). Hur stor höjning någon än gör och priset fortfarande är under 1,2 miljon så kan ju jag fortsätta buda. Att tänka "nä, nu höjde han HELA 100.000kr till 1,1 miljon. Finns ju ingen mening att vi ens är kvar och tittar hur det går" känns sjukt märklig i mitt huvud. Man hör det så ofta, att skrämma iväg folk är en taktik men jag fattar inte hur det ens är möjligt.

Problemet med det är att om du gör en stor höjning, säg 100k så är ju risken stor att du bjuder alldeles för mkt. En höjning på 10k hade kanske varit tillräcklig i det läget.
Håller med. Taktik är bara fjanterier. Så länge budet fortfarande är under mitt maxtak så bryr jag mig inte ett dugg om chockhöjningar och låter mig inte skrämmas av sådant. Man har ju inte en aning om den som chockbudar gör det som skrämskott och sen har möjlighet att buda lite till eller om det är någon desperat som chansat och kastar in alla surt förvärvade pengar på en gång.
Jag har alltid satt ett maxtak och sedan utan betänketid budat upp 10 000 till oavsett vad alla andra gör tills dess att jag vunnit eller tills dess att taket är nått. Tänk vad snabbt det skulle gå om man gjorde som tradera. Man bestämde en dag och en tid och fram tills dess får alla lämna in sitt maxbud och när tiden är ute så får den med högst bud köpa för en liten slant mer än vad tvåan ville ge.

Funkar inte så. Har du bjudit 5 560 000 kr och någon bjuder 10 000 till. Då är det för fasen bara ytterligare 20 000 kr från vad du bjöd nyss.En höjning är då BARA 0,3% mer än sist. Jag då bjuder man självklart 5 580 000 kr. Den som varit på auktion kan se exakt samma sak. Folk hakar på med små ökningar tills de köper över nypriset. Tiden kan vara avgörande med. Att öka direkt visar att man är beredd att gå långt. Har upplevt att en motståndare bjuder emot hyggligt snabbt för att sedan dröja länge. Då vet man oftast att de är precis på gränsen, eller tvingats till ett nytt bankbesök. Men jag kan även tänka mig att det går att trötta ut motståndare genom att vänta länge med buden... Budgivning är minst 50% psykologi.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
JOHGUN skrev:
Funkar inte så. Har du bjudit 5 560 000 kr och någon bjuder 10 000 till. Då är det för fasen bara ytterligare 20 000 kr från vad du bjöd nyss.En höjning är då BARA 0,3% mer än sist. Jag då bjuder man självklart 5 580 000 kr. Den som varit på auktion kan se exakt samma sak. Folk hakar på med små ökningar tills de köper över nypriset. Tiden kan vara avgörande med. Att öka direkt visar att man är beredd att gå långt. Har upplevt att en motståndare bjuder emot hyggligt snabbt för att sedan dröja länge. Då vet man oftast att de är precis på gränsen, eller tvingats till ett nytt bankbesök. Men jag kan även tänka mig att det går att trötta ut motståndare genom att vänta länge med buden... Budgivning är minst 50% psykologi.
Klar jag vet att det inte funkar så. Pratade om en drömvärld
en "nackdel" med budgivning när folk låter sig dras med och buda lite till, bara lite till. Då jobbar de uppenbarligen inte med några maxbud. Givetvis vill man inte se sig slagen med några kronor. Rätt vanligt i diverse auktionerär ju att man har en trappa så att buden ökar succesivt. T.ex att minsta höjning skulle kunna vara 50 000:- när man passerat 5 miljoner.
Mycket psykologi är det såklart vid auktioner men det är ju bara hönshjärnorna som låter sig psykas. Kolla t.ex kronofogdens nätauktioner på fordon. Otestade bildar med diverse fel. Saknar nycklar etc. slutar ofta en bra bit över priset för en fullt fungerande motsvarighet på blocket.

• Gilla
JOHGUN
  • Laddar…
engs
Fredriq skrev:
(jag förutsätter att folk har en övre gräns när de budar).
Det tror jag också, men jag är också övertygad om att gränsen, kanske inte för dig men för många, är flytande.
Det är dessa man vill ha bort, de som satt en gräns men ändå långsamt flyttar på den. "Bara 10k till gör varken till eller från på ett tvåmiljonerlån, huset var ju så fint".

Om taktik var helt verkningslöst vid budgivning skulle saker som lockpriser etc inte heller vara ett fenomen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
engs skrev:
Det tror jag också, men jag är också övertygad om att gränsen, kanske inte för dig men för många, är flytande.
Det är dessa man vill ha bort, de som satt en gräns men ändå långsamt flyttar på den. "Bara 10k till gör varken till eller från på ett tvåmiljonerlån, huset var ju så fint".

Om taktik var helt verkningslöst vid budgivning skulle saker som lockpriser etc inte heller vara ett fenomen.
Det beror på vem "man" är. Om det är säljaren så tror jag att denne gärna inte vill ha bort dem som har svårt att hålla i plånboken :)

JOHGUN skrev:
Utan att ändra Svensk lag är det inte möjligt.
Exakt. Det vore nåt för regeringen att fundera på istället för avbetalningskrav.

Har visning på söndag, intresset är nästa hysteriskt, flera har hört av sig till mäklaren om förhandsvisning, eller oro för att huset ska säljas före visning.
Det blir spännande att se var budgivningen börjar, om nån försöker med utgångspriset.
Ett mindre hus (totalyta) mindre centralt, en dryg mil längre från centrum, men renoverat var utsatt för nästan samma pris som mitt, men gick för 1 miljon mer !!

Tror folk överskattar dessa "budgivningsstrategier" hit och dit. Det finns egentligen bara en strategi som funkar och det är att lägga det högsta budet. Det finns inget som heter vinna eller förlora en budgivning. Man är ingen vinnare bara för att man lägger högsta budet på ett objekt.

Går jag på visning på ett objekt som är utannonserat för 4.995.000 och lägger en limit att över 5.620.000 går inte jag redan innan budgivningen startat. Då spelar det ingen roll om någon öppnar med utgångspriset eller "chockar" med 5.300.000:-. Jag bjuder upp till "min" nivå oavsett vad de andra gör. Utfallet blir exakt detsamma. Det går bara lite snabbare. Detsamma gäller de budgivare som kommer in sent i processen. Det spelar ingen roll.

HobbeL skrev:
Tror folk överskattar dessa "budgivningsstrategier" hit och dit. Det finns egentligen bara en strategi som funkar och det är att lägga det högsta budet. Det finns inget som heter vinna eller förlora en budgivning. Man är ingen vinnare bara för att man lägger högsta budet på ett objekt.

Går jag på visning på ett objekt som är utannonserat för 4.995.000 och lägger en limit att över 5.620.000 går inte jag redan innan budgivningen startat. Då spelar det ingen roll om någon öppnar med utgångspriset eller "chockar" med 5.300.000:-. Jag bjuder upp till "min" nivå oavsett vad de andra gör. Utfallet blir exakt detsamma. Det går bara lite snabbare. Detsamma gäller de budgivare som kommer in sent i processen. Det spelar ingen roll.
Då tror jag du underskattar människor. Har du någonsin varit på en auktion där det spårar ut? Folk ropar in begagnade grejor för högre pris än de kostar nytt i butik.

Om det är en lång budgivning och du når ditt budtak, så är det många som tänker att "jag går över det med 5.000" och sen slutar det med att budtaket passerat långt. Eller de som är osäkra, ska vi, ska vi inte.

I slutändan, det som fungerar för dig, oavsett om du kallar det strategi eller att vara street smart, fungerar för dig.

J
Nog tror jag strategier kan funka, folk som jobbar med att köpa och sälja saker går ju kurser och tränar på hur man bäst ska bete sig. Däremot funkar säkert inte en viss strategi varje gång, eftersom du möter helt olika personer varje gång. Finns en tveksamhet nånstans så kan ju en köpare lägga in olika typer av villkor, tex lägga ett högt bud men kräva att budet accepteras inom X tid, annars dras det tillbaka.

Har för mig jag läst om nån forskartomte som ägnat sitt liv åt just hur vi svenskar budar på bostäder. För som jag har förstått så ser det annorlunda ut på många andra ställen i världen vid köp av bostäder...

Man undrar ibland hur många av buden som är fakebud eller lagda av budgivare som inte har lånelöfte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.