J
Snurrespratt skrev:
Ja - men då är ju värdet på kaffet 70 kr för den som vill betala det beloppet.
Just där och då går det att få ut 70kr, men marknadsvärde på kaffe är snarare 40kr som alla andra säljer för. Om man tittar tex på prisjakt och annat så kan man se väldigt stora variationer i pris för saker, men ibland går väl nån in på NK och köper en kastrull som i en annan affär kostar 300 spänn för det dubbla...Är marknadsvärdet då 600kr för den kastrullen? Njäe? Går det att sälja en kastrull för det, i just den samlingen människor som går på NK? Ja! Därav kommer förstås vissa områden vara dyrare än andra, men det räcker ju att några få personer i ett område som INTE är dyrt av ett eller annat skäl vill ha ett hus för det ska dra iväg över marknadsvärde. Tex kan det ju vara att det säljs få hus och just då ska de flytta hem från utlandet eller likande.

S
JohanLun skrev:
Just där och då går det att få ut 70kr, men marknadsvärde på kaffe är snarare 40kr som alla andra säljer för. Om man tittar tex på prisjakt och annat så kan man se väldigt stora variationer i pris för saker, men ibland går väl nån in på NK och köper en kastrull som i en annan affär kostar 300 spänn för det dubbla...Är marknadsvärdet då 600kr för den kastrullen? Njäe? Går det att sälja en kastrull för det, i just den samlingen människor som går på NK? Ja! Därav kommer förstås vissa områden vara dyrare än andra, men det räcker ju att några få personer i ett område som INTE är dyrt av ett eller annat skäl vill ha ett hus för det ska dra iväg över marknadsvärde. Tex kan det ju vara att det säljs få hus och just då ska de flytta hem från utlandet eller likande.
Kaffe och kastruller är dåliga exempel i resonemanget. Men jag hävdar att om det är ett litet utbud som driver upp priset och/eller rika utlandssvenskar som letar hem så är vad köparen betalar marknadsvärdet på just det huset.

Hej allihopa,

Jag har med framgång gjort flera lägenhets och husaffärer med följande metod:

Rimg mäklaren och be denne förklara för säljaren att de har en intressent som vill ha en exklusiv förhandsvisning.
Gillar intressenten det han ser vill han lägga ett bud som säljaren ska överväga.
Inga fler ska blandas in.
Villkora budet, antingen tar dom det eller så blir det förhandling.
De kan även tacka nej, men är budet tilräckligt nära deras målpris blir de ofta nervösa- "Tänk om vi inte får ett så här högt bud efter visning" och "Det vore ju väldigt skönt att slippa hela visningsköret".

Säger mäklaren att de inte vill göra det, stå på er. De måste framföra detta till säljaren.

Mvh Johan

Tjullessons skrev:
Hej allihopa,

Jag har med framgång gjort flera lägenhets och husaffärer med följande metod:

Rimg mäklaren och be denne förklara för säljaren att de har en intressent som vill ha en exklusiv förhandsvisning.
Gillar intressenten det han ser vill han lägga ett bud som säljaren ska överväga.
Inga fler ska blandas in.
Villkora budet, antingen tar dom det eller så blir det förhandling.
De kan även tacka nej, men är budet tilräckligt nära deras målpris blir de ofta nervösa- "Tänk om vi inte får ett så här högt bud efter visning" och "Det vore ju väldigt skönt att slippa hela visningsköret".

Säger mäklaren att de inte vill göra det, stå på er. De måste framföra detta till säljaren.

Mvh Johan
Jag vet inte om det är så unikt. förhandsvisningar och även förhandsvisningar före ordinarie förhandsvisning verkar vara mera regel än undantag numera! Som jag ser det är varje affär unik och det gäller att anpassa sig till rådande situation och anpassa sin taktik efter aktuella förutsättningar. Mycket psykologi såklart och den som bäst kan tolka sina motståndare och agera inom de ramar man har och hur mycket man vill betala är den som har bäst förutsättningar att lyckas.

• Gilla
LD_Mattis och 1 till
  • Laddar…
Vi mejlade mäklaren direkt efter första visningen med ett bud på drygt 500 000kr över utgångsbud och fick huset. Ingen annan svarade med några andra bud. Naturligtvis helt omöjligt att säga om det var bra eller dåligt men det som är helt klart är att detta är ett av de hus som sålts för minst över utgångsbudet i det aktuella området. Lejonparten av husen har sålts för mer än en miljon över utgångspriset och vårt hus tycker jag hade en ganska vanligt utgångspris i förhållande till skick och storlek. Bra sinne för affärer eller dårskap? Vi är nöjda med både hus och vad vi fick betala för det...

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det är konstigt.
I alla fall inte om man har bråttom/vill spara tid och vill vinna på en het marknad.
Underbud är väl annars det klassiska sättet att kicka igång budgivning på ett trögsålt objekt.

Jag har deltagit i fyra budgivningar och vunnit alla. Jag föredrar verkligen oneshot-metoden. Senast villkorade vi med avslut inom ett dygn, det var väldigt skönt och underlättade mycket att bli klar snabbt.
Men den som köper där buden inte precis haglar kan nog vinna på att lägga skambud och ta maxtid på sig.

=LäsLus;2643035]Nä jag är inne på Hemnet och tittar på aktuella budgivningar så är det inte ovanligt att första budet ligger 50-100K över utgångspriset.

Är det bara jag som tycker att detta är dumtt .... villig att betala så varför då börja att lägga ett bud över utgångspriset.[/QUOTE]

• Gilla
Tjullessons
  • Laddar…
J
Snurrespratt skrev:
Kaffe och kastruller är dåliga exempel i resonemanget. Men jag hävdar att om det är ett litet utbud som driver upp priset och/eller rika utlandssvenskar som letar hem så är vad köparen betalar marknadsvärdet på just det huset.
Köparen har betalat marknadspriset. Marknadsvärdet skulle jag säga är (om det finns jämförbara obekt) medelvärde av relativt exakt lika hus. Sedan tror jag att ett väldigt högt pris i ett område med väldigt få hus tillsalu kan fortsätta driva upp priserna i det området. Finns det många väldigt likartade objekt känns det som köpare än mer dumt att betala mycket mer än marknadsvärde. Är det tex ett villaområde där väldigt få objekt säljs per år så kan det ju vara de som vill bo i området som "bara ska ha" huset.

Tyvärr tror jag den kraftiga prisstegring som skett beror (förutom tillgång på extremt billiga pengar) psykologin att om någon annan är villig att betala X kr så är jag villig att betala X+100.000kr. Genom att rättfärdiga sin egen värdering med att någon annan är villig att betala nästan lika mycket och de då måste vara det rätta värdet gör att många tror jag dras med.

Bostadsrätter och villor köps av vanligt folk, så visst kan man inte jämföra med kaffe och kastruller - MEN de flesta som köper bostäder är inte proffs i förhandling eller nationalekonomer. De är vanligt folk. Därav tror jag budgivningsprocessen ligger närmare pokerspelen och kastrullerna än någon avancerad ekonomisk och psykologisk analys.

Trots allt, det bud som vann var ju så högt att ingen annan var beredd att lägga mera. Du som vann var alltså den som värderade objektet allra högst.

Fruktsallad
I Stockholm så så var vi intresserade av en fyra för 7 miljoner. Vi budade 7 miljoner men köparen godtog inte budet för "han visste att han kunde få minst 8,3". Så där hade mäklaren annonserat ut en lägenhet för 7 miljoner men det var inte vad han tänkte sälja den för. Vad kallas det då!!?

BirgitS
Fruktsallad skrev:
I Stockholm så så var vi intresserade av en fyra för 7 miljoner. Vi budade 7 miljoner men köparen godtog inte budet för "han visste att han kunde få minst 8,3". Så där hade mäklaren annonserat ut en lägenhet för 7 miljoner men det var inte vad han tänkte sälja den för. Vad kallas det då!!?
Budstart, utgångsbud etc.

Jag har inget intresse av att vara unik och det var helt prestigelöst, vi disskuterade väl hur man gör vid budgivningar?

När mäklaren ringde oss efter visning så la vi ett skambud.
Budgivningen kom inte igång riktigt efter det.
Säljaren accepterade inte slutbudet vilket var en bra bit under utgångspriset.
Mäklaren ordna ny visning och budgivning. Vi la även denna gång ett skambud vilket mäklaren inte tog upp utan meddelade oss att vi inte var välkomna.
Slutbudet denna gång blev högre än förra men nära utgångsbudet.
Tror att objektet blivit "bränt" och att andra kan ha tänkt att här finns det skador och saker vi inte har sett.

Tjullessons skrev:
Jag har inget intresse av att vara unik och det var helt prestigelöst, vi disskuterade väl hur man gör vid budgivningar?
Det är lugnt - ber om ursäkt om jag misstolkade dig :)

Taktik. Och säljare som driver upp priser.

En sak som skulle mildra prisökningen på hus och lägenheter vore bindande bud vid budgivningar. Varenda budgivning verkar ha budare som endast verkar vilja höja priset.

Azur skrev:
Taktik. Och säljare som driver upp priser.

En sak som skulle mildra prisökningen på hus och lägenheter vore bindande bud vid budgivningar. Varenda budgivning verkar ha budare som endast verkar vilja höja priset.
Utan att ändra Svensk lag är det inte möjligt.

P
Köpte en avstyckad gård.
Säljaren/mäklaren hade valt att ta in slutna anbud i första rundan, och skrivit att marknadsvärde var 5,2 milj. Var över vår budget så jag la inget bud. Ett par månader senare låg det ute igen, nu med budstart = 4,5 miljoner istället. Jag bjöd 4milj direkt efter visning, och sa att jag hade finansiering klar och behövde ha avslut inom ett par dagar pga längre tjänsteresa som jag skulle göra bara några dagar senare. Säljaren accepterade budet. Fick i efterhand veta att säljaren hade väldigt god ekonomi och inga lån och var trött på försäljningen så de ville bara ha ett snabbt avslut och gå vidare med sitt nya boende. Det fanns andra intressenter som enligt mäklaren kunde betala mer än mig, men som sagt säljaren ville ha det avklarat fort och det är jag glad över. Jag har aldrig gjort och kommer aldrig att lägga ett bud över utgångspris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.