S
Som flera här säger - det finns många olika taktiker, precis som i poker. Någon klämmer i ordentligt i första budet för att skrämma bort de försiktiga. Andra försöker trötta ut med att dutta 10 tusen i taget. Den tredje sitter lugnt och ser på när alla andra budar och så vaknar han och drämmer till när det börjar närma sig toppen. Har sett alla varianterna. Det slutar ändå på ett marknadsvärde.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag ogillar i pricip att der är auktion på bostäder!!!!!!
:x

hus520 skrev:
Jag förstår inte detta heller, varför lägga ett bud över.

Dom har för hög lön :)
Kan man ha för hög lön??

• Gilla
freter och 2 till
  • Laddar…
Vi budade på ett hus som enda spekulanter, utgångsbudet var 2,2 miljoner och vi bjöd 1,8.. Mäklaren blev rosenrasande på oss och kallade oss för oseriösa och massa annat och slutade med att hon sa att hon inte ens tänkte meddela säljarna det skambudet. Det tog nästan ett år innan det blev sålt för just 1,8...

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Säljaren av ett attraktivt hus, lägger ofta utgångspris lågt. Detta för att locka så många budgivare som möjligt.
Intelligenta köpare försöker på samma sätt göra sig av med så många konkurrenter på en gång, genom ett högre utgångsbud.

Ett hus värt 2,5 miljoner säljs inte för 2 miljoner bara för att utgångspriset är så lågt.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Därför att människan inte är en rationell varelse även om den tror det.
Man kan lika gärna fråga varför folk spelar lotto, när oddsen är emot en? Människan förstår inte logik.

S
AG A skrev:
Säljaren av ett attraktivt hus, lägger ofta utgångspris lågt. Detta för att locka så många budgivare som möjligt.
Intelligenta köpare försöker på samma sätt göra sig av med så många konkurrenter på en gång, genom ett högre utgångsbud.

Ett hus värt 2,5 miljoner säljs inte för 2 miljoner bara för att utgångspriset är så lågt.
Precis. Därför förstår jag inte heller acceptpris. Man gör inga fynd när man köper hus, marknaden är för effektiv för detta. Och det landar i det rätta priset och värdet.

När vi köpte en lägenhet för längesedan så la jag ett bud på 120 000, utgångspriset var 125. Då sa mäklaren att så gör man inte.
Men är det inte därför man lägger bud? Frågade jag. För att erbjuda vad jag tycker lägenheten är värd??
Fick bara suck o stön som svar.

Vi fick lägenheten, ingen annan kom med bud.
Vi bytte tapeter i 2 rum och la nytt golv i ett. 1,5år efter köpet sålde vi och flyttade till hus. Vi fick 325 000…

Men poängen är! Mäklaren tycker bevisligen att man ska lägga första budet över utgångspriset.

Micke_vb skrev:
Vi budade på ett hus som enda spekulanter, utgångsbudet var 2,2 miljoner och vi bjöd 1,8.. Mäklaren blev rosenrasande på oss och kallade oss för oseriösa och massa annat och slutade med att hon sa att hon inte ens tänkte meddela säljarna det skambudet. Det tog nästan ett år innan det blev sålt för just 1,8...
Mycket märkligt agerande av en mäklare i ett område som uppenbarligen inte värdesatte fastigheten så högt som 2,2.
Mäklare måste ju kunna sin marknad och veta vad objekt går för i området och vad folk vill/kan betala.

Micke_vb skrev:
Är inte det olagligt? Mäklaren måste väl alltid meddela säljaren alla inkomna bud?

https://www.fastighetsbyran.se/kopa-bostad/budgivning/budgivning---fragor-och-svar/

"Hur får säljaren veta mitt bud?
Mäklaren måste alltid ta emot och vidarebefordra alla bud till säljaren, tills dess att ett köpekontrakt är undertecknat av säljaren och köparen – även om buden inte lämnas på det sätt som bestämts. Det är bara säljaren som kan besluta om ett bud av någon anledning ska väljas bort, det kan inte mäklaren göra."

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
J
Snurrespratt skrev:
Precis. Därför förstår jag inte heller acceptpris. Man gör inga fynd när man köper hus, marknaden är för effektiv för detta. Och det landar i det rätta priset och värdet.
Näe, men eftersom antalet intresserade inte alltid är så stort så blir det inte alltid marknadsvärde. Ibland kan det nog gå något under, men oftare så finns det några i budgivningen som av en eller annan anledning kan tänka sig betala MER än marknadsvärde, då kan ju priset sticka iväg rejält. Det räcker ju med att det finns 2 personer som tycker det är värt mer än normala marknadsvärdet. Saknas bara en av dem så hade ju huset sålts mycket billigare... Det är detta tror jag många "lurar" sig på att fortsätta, bara för att en eller två andra tycker det är värt detta så är det det... Om jag är skitsugen på kaffe kan jag betala 70 spänn för en kopp. Men många som vill ha en kopp hoppar över, för i normala fall kostar den 40 spänn...

Det är ganska många säljare som inte vill acceptera att deras hus inte är värt vad dom tror att deras "fuskrenoveringar" av ett lappat hus. Dom står ofta osålda i 1-2 år

Allt handlar om utbud och efterfrågan. Samt givetvis taktik som många beskriver här ovan.

Jag har köpt väldigt många hus genom åren samt givetvis förlorat än fler budgivningar. Det senaste huset jag köpte var i Värmland, där köparna inte direkt slåss om objekten. Där var jag fräck och la ett skambud på lite drygt halva begärda beloppet. För att inte köparna skulle ha detta bud som ett basbud under en längre tid, villkorade jag budet i tid dessutom. Självklart för att sätta press på säljaren.

I en storstadsregion kan det vara läge att smälla till med ett pris på några hundratusen innan visningen, då man annars vet att budgivningen alltid blir hysterisk. Samma sak där, säljaren vet att han får ett bra bud plus att mäklaren gärna slipper visningar etc. Tror detta nog är den bästa metoden att verkligen köpa till ett hyggligt pris, men förutsätter att man har bra koll på slutpriserna.

Glöm heller inte att inget är klart vad gäller fast egendom innan något är skrivet. Muntliga överenskommelser, sms-bud och handslag är noll värda. Ni kan alltså lägga bud efter avslutad budgivning om inget är påskrivet. Mäklaren är SKYLDIG att ta emot ditt bud och presentera det för säljaren.

• Gilla
Ballottola
  • Laddar…
S
JohanLun skrev:
Näe, men eftersom antalet intresserade inte alltid är så stort så blir det inte alltid marknadsvärde. Ibland kan det nog gå något under, men oftare så finns det några i budgivningen som av en eller annan anledning kan tänka sig betala MER än marknadsvärde, då kan ju priset sticka iväg rejält. Det räcker ju med att det finns 2 personer som tycker det är värt mer än normala marknadsvärdet. Saknas bara en av dem så hade ju huset sålts mycket billigare... Det är detta tror jag många "lurar" sig på att fortsätta, bara för att en eller två andra tycker det är värt detta så är det det... Om jag är skitsugen på kaffe kan jag betala 70 spänn för en kopp. Men många som vill ha en kopp hoppar över, för i normala fall kostar den 40 spänn...
Ja - men då är ju värdet på kaffet 70 kr för den som vill betala det beloppet.

Snurrespratt skrev:
Ja - men då är ju värdet på kaffet 70 kr för den som vill betala det beloppet.
Exakt så.
Köpte kaffe idag för 180kr kilot. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.