Har en gasol-Weber Genesis 2 från 2005. För ett tag sedan började det brinna inne i grill. Flammorna slog ut på baksidan med locket stängt. Riktigt läskigt. Av med gasolen och fram med vattenkannan. Rengjorde grillen på allt fett och annat i botten men det brinner fortfarande (dock ej lika mycket). Vad kan det vara ? På filmen ser ni hur flammorna liksom kommer från brännarna samt ”röret” längs med innersidan. (Denna film är tagen efter att de värsta lågorna lagt sig)
Som det sagts tidigare i tråden så är det gammalt fett och avlagringar som brinner - hade en liknande incident på en likadan grill (Weber Genesis) i somras.
Att ha på vatten är inte så bra när det är fett som brinner - finns risk att det blir en explosiv reaktion med elakartade brännskador som följd.
Du får ta en vända till med rengöring, finns särskild spray med fettlösande medel från Weber som funkar rätt bra. Man sprutar på ytorna och sen skrapa/borsta/skrubba i flera omgångar. Brännarna kan ha fett i röret och hålen som är svårt att får bort och på en 15 år gammal grill kanske de är dags att byta ändå men jag hade försökt få dem rena om de inte är helt upprostade.
Även skyddsplåtarna som ligger över brännarna behöver rengöras på över- och undersida.
Att ha på vatten är inte så bra när det är fett som brinner - finns risk att det blir en explosiv reaktion med elakartade brännskador som följd.
Du får ta en vända till med rengöring, finns särskild spray med fettlösande medel från Weber som funkar rätt bra. Man sprutar på ytorna och sen skrapa/borsta/skrubba i flera omgångar. Brännarna kan ha fett i röret och hålen som är svårt att får bort och på en 15 år gammal grill kanske de är dags att byta ändå men jag hade försökt få dem rena om de inte är helt upprostade.
Även skyddsplåtarna som ligger över brännarna behöver rengöras på över- och undersida.
TackT Testarn skrev:Som det sagts tidigare i tråden så är det gammalt fett och avlagringar som brinner - hade en liknande incident på en likadan grill (Weber Genesis) i somras.
Nu har jag rengjort min Weber Genesis 2 grundligt. Det kommer gula lågor längst in på brännarna samt utmed själva brännarröret. Är detta ett täcken på att brännarna/brännarröret behöver bytas ? (Misstänker att det kan vara orsaken till att det så ofta blir okontrollerad brand längsmed innerkanten på grillen). Grillen är 5 år och har använts ganska flitigt. En ”list” utmed brännarröret har oxå lossnat. Se bild. (E det 10 års garanti på brännarna ?)
Det är ett tecken på att det fortfarande finns kvar fett och att detta fett håller på att brinna upp. Kör man grillen tom så kommer till slut allt fettet ha brunnit upp. Smart är att avvakta till fettet brunnit klart och kolla hur den funkar innan man börja byta ut delar.Hållis 13 skrev:
Jag har rengjort grillen minutiöst. Körde till och med med luftkompressorn så det lär inte finnas något fett eller liknande i närheten av brännarna.O skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Kolla vilken håldiameter som gäller i brännarrören enligt spec, se därefter till att alla hålen har specad dimension. Det kan vara att en hel del hål blivit igensatta av fett etc och behöver fixas till. Detta borde inte vara ett problem på denna grill med tanke på skydden som sitter över varje brännare, dessa "flavorizer bars" eller vad det heter, men värt kolla upp.
En annan grej att kola upp är "spindelfiltren" i gasingången på varje brännare, dessa kan vara igensatta av just spindlar och annat bös och hindra normalt gasflöde.
En annan grej att kola upp är "spindelfiltren" i gasingången på varje brännare, dessa kan vara igensatta av just spindlar och annat bös och hindra normalt gasflöde.
Klicka här för att svara