Varför ser innerväggarna jag målat i HALLEN ut som skräp (helt randigt liksom)? SE BILD

Jag vill (försöka) lära mig vad jag gör fel.Jag har en gissning, men vill gärna höra vad de målarkunniga säger.

KÖKET, Målare#1, Roller Medium: 2 st strykningar med samma färg = FINT
HALLEN, Målare#2, Roller Fin: 2 st strykningar med samma färg = RANDIGT (BILDER)

#Bilder tagna flera dagar efter målning, dvs färgen har torkat helt.
#Samma väggmaterial överallt=betong.
#Alla väggar var vitmålade tidigare
#Inga väggar har målartvättats, men det borde inte kunna ge ett randigt resultat tycker jag. KÖK blev ju fint ändå.
#Om fel roller använts borde väl hela HALLEN blivit ful, inte randigt ful?
# Har målat med roller uppåt/nedåt. Ej målat i olika riktningar.

/ Mr NoPicasso
 
  • Målad innervägg i en hall där ränder syns tydligt i färgen, med radiator längs väggen och eluttag nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad innervägg i en hall som visar ett ojämnt och randigt resultat. Betongvägg med vita ränder, papper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden visar att det har varit för lite färg på rollern, svårt att se på första bilden men det ser ut som att det varit lite ojämnt med färg där med.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
P
Alldeles för lite färg man ska inte trycka ur färgen ur rollern utan det ska vara flödigt sedan är det klent med färg att stryka två gånger våra målare grundar + 2st färdigstryk..
 
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Tack för era svar. Uppskattas👍

Var som jag misstänkte: för lite färg.

-I och med att väggarna redan är vitmålade, men behöver fräschas upp, så trodde jag det borde räcka med 2 strykningar ny vit färg.

-Ska öka färgmängden och se om det blir bättre resultat....lär det nog bli🙂

För mig är typ 80% av arbetstiden förberedelser/maskering/skruva bort eluttag och ca 20% är själva målningen.
Är man nybörjare som jag så får man lära sig av sina misstag😁
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Sista bilden visar att det har varit för lite färg på rollern, svårt att se på första bilden men det ser ut som att det varit lite ojämnt med färg där med.
Dålig kvalitet på färgen. Har du exvis "Nordsjö" - färg är det inte färgen som är dålig. Tippar på att underlaget inte är bra typ gammal tapet som färgar igenom.
Tror på dåligt underlag iallafall.
 
Jag har lyckats begå alla misstag som är möjliga, plus några till😅
1. Målat med för lite färg.
2. Målat med fel luddlängd på rollern.
3. Inte luddat av rollers med tejp innan de används första gången.
3.5 Inte vetat att rollerbyglarna inte är standardiserade, dvs de passar inte till alla rollers. Samma sak för rollers, de har olika mått på infästningar och passar inte alla handtag.
4. Blandat färgen för intensivt i målarburken så det blev massa luftbubblor i färgen och därmed även luftbubblor på väggen.
5. Låtit maskeringstejpen sitta kvar för länge efter sista strykningen. Tips: Gör inte det.
6. Använt färg av dålig kvalitet. Bytte till Rustas nyans och den har varit jättebra faktiskt. Klart prisvärd.
7. Strykmålat med liten lackroller. Gör inte det.
8. Använt gammalt förlängningsskaft som var rostigt inuti (såg ok ut exteriört så svårt veta den var kass inuti). Plötsligt kom massor med svarta flarn i luften och tog en bra stund innan jag förstod de kom inifrån förlängningsskaftet. Svarta flygande flarn = dåligt när man målar vit vägg.
9. Lärt mig det är svårt att måla väggar vid trappor....högt i tak och jävligt jobbigt att maskera trappsteg och räcken.

Det var nog de flesta felen tror jag.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
P
Finns en norsk kille på jotub som heter typ malerpappa eller jon bratlie, han är målare men framför allt jäkligt pedagogisk i att lära ut hur fan man ska göra egentligen. Målat enligt hans instruktioner och jag är bannemig nöjd, och jag är nästan aldrig nöjd. Okej, grängen kunde bli bättre i något rum men tycker den blev bra efter att ha gått över till flång nya mediumrullar. Och en till grej jag lärde mig är att Alcro Milltex 5 är Guds gåva till målaren.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
M mccalle skrev:
Jag har lyckats begå alla misstag som är möjliga, plus några till😅
1. Målat med för lite färg.
2. Målat med fel luddlängd på rollern.
3. Inte luddat av rollers med tejp innan de används första gången.
3.5 Inte vetat att rollerbyglarna inte är standardiserade, dvs de passar inte till alla rollers. Samma sak för rollers, de har olika mått på infästningar och passar inte alla handtag.
4. Blandat färgen för intensivt i målarburken så det blev massa luftbubblor i färgen och därmed även luftbubblor på väggen.
5. Låtit maskeringstejpen sitta kvar för länge efter sista strykningen. Tips: Gör inte det.
6. Använt färg av dålig kvalitet. Bytte till Rustas nyans och den har varit jättebra faktiskt. Klart prisvärd.
7. Strykmålat med liten lackroller. Gör inte det.
8. Använt gammalt förlängningsskaft som var rostigt inuti (såg ok ut exteriört så svårt veta den var kass inuti). Plötsligt kom massor med svarta flarn i luften och tog en bra stund innan jag förstod de kom inifrån förlängningsskaftet. Svarta flygande flarn = dåligt när man målar vit vägg.
9. Lärt mig det är svårt att måla väggar vid trappor....högt i tak och jävligt jobbigt att maskera trappsteg och räcken.

Det var nog de flesta felen tror jag.
Du bör ha bra grejor för att det ska bli bra.
Typ NORDSJÖ FÄRGER. Lite dyrare än de flesta andra färger men...
Köp grejorna i en färghandel som KAN färger å andra grejor typ rollers mm.
Mer råd kan jag inte ge dej.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.