Hej, säkringen gick igår och då noterade jag att skåpet för huvudsäkringen markerat med B var väldigt varmt.
Jag körde i princip allt i huset efter semester så det blev överbelastat.
Bör jag byta inkommande el / huvudsäkringsskåpet? (Inte själv)
Kan det vara ngn risk med att det blir varmt?
Det är troligtvis från 40/50-talet när huset byggdes och vi har installerat pool, billaddare, värmepumpar etc som ju inte fanns när huset byggdes.
Jag körde i princip allt i huset efter semester så det blev överbelastat.
Bör jag byta inkommande el / huvudsäkringsskåpet? (Inte själv)
Kan det vara ngn risk med att det blir varmt?
Det är troligtvis från 40/50-talet när huset byggdes och vi har installerat pool, billaddare, värmepumpar etc som ju inte fanns när huset byggdes.
Om det är inkommande ledning i lådan märkt B så är det nog elnätsbolaget som äger det. Du äger och ansvarar för din mätartavla. De för sina grejer.
Men det brukar bli värme av dåliga anslutningar och hög ström så du kan ju gärna uppmärksamma dem på problemet.
Viktigt att se till så säkringar är åtdragna och inte glappar, inspektera gärna bottenplattorna så de är släta och fina samtidigt. inga svetsloppor, sot eller annat ska finnas på säkring eller bottenplatta.
Men det brukar bli värme av dåliga anslutningar och hög ström så du kan ju gärna uppmärksamma dem på problemet.
Viktigt att se till så säkringar är åtdragna och inte glappar, inspektera gärna bottenplattorna så de är släta och fina samtidigt. inga svetsloppor, sot eller annat ska finnas på säkring eller bottenplatta.
Redigerat:
Börja med att kolla din mätare om du kan se vad varje fas belastas med.
Rimligen ligger du inte över vad din säkringsstorlek är.
Ligger du lite över så blir det värme, men de ska aldrig blir skållhett.
Är de inte plomberade hade jag öppnat och tittat ( tagit bild)
Rimligen ligger du inte över vad din säkringsstorlek är.
Ligger du lite över så blir det värme, men de ska aldrig blir skållhett.
Är de inte plomberade hade jag öppnat och tittat ( tagit bild)
Tack.A avh67f skrev:Om det är inkommande ledning i lådan märkt B så är det nog elnätsbolaget som äger det. Du äger och ansvarar för din mätartavla. De för sina grejer.
Jag frågade E.on nu men de hänvisade till elektriker i första steget, så jag får väl ta in en att kolla.
Tack, den är inte plomberad så det ska vara ok för mig att öppna den. Men blev lite försiktig nu när den var varm, dock inte skållhet.A Alexn72 skrev:
Ska kolla igen.
Den ska ha 25A säkringar i sig medan ”mina” är på 20 A.
Nätbolaget äger inte lådorna, det gör kunden.
Nätbolaget äger serviskabeln och ansvarar för dess anslutning men de äger inte plinten den är ansluten mot.
Det jag beskriver ovan är det normala. Avarter finns.
Med tanke på att mätartavlan matas från låda "B" så kan det ha funnits flera mätare det kanske har funnits en låda "A" till vänster och gemensam servissäkring i nedersta lådan
Nätbolaget äger serviskabeln och ansvarar för dess anslutning men de äger inte plinten den är ansluten mot.
Det jag beskriver ovan är det normala. Avarter finns.
Med tanke på att mätartavlan matas från låda "B" så kan det ha funnits flera mätare det kanske har funnits en låda "A" till vänster och gemensam servissäkring i nedersta lådan
En gång så upptäckte jag att jag hade ca. 200 Volt på en fas (borde vara 230). Att jag kollade var för att någon elektrisk utrustning betedde sig konstigt.
Jag misstänkte att det var fel på transformatorn så jag ringde elbolaget. Efter lite letande kom de fram till att boven var en av mina huvudsäkringar som var sprucken. Det var rätt varmt kring den då det var en del effekt som försvann där. Har ingen aning om hur den spruckit. Funkade perfekt efter att den bytts till en annan säkring.
Detta udda fel gav ju en del värme så det kan ju vara värt att kolla att alla säkringar ser oskadade ut.
Jag misstänkte att det var fel på transformatorn så jag ringde elbolaget. Efter lite letande kom de fram till att boven var en av mina huvudsäkringar som var sprucken. Det var rätt varmt kring den då det var en del effekt som försvann där. Har ingen aning om hur den spruckit. Funkade perfekt efter att den bytts till en annan säkring.
Detta udda fel gav ju en del värme så det kan ju vara värt att kolla att alla säkringar ser oskadade ut.
Ja det felet är nog inte helt ovanligt.
Istället för ett försumbart motstånd mellan säkring och passdel (eller vad det nu är) som det ska vara blir det då istället ett större motstånd där mellan med ett visst spänningsfall som enligt ohms (kirchoffs spänningslag) fördelar sig över kretsen beroende på motstånden.
När en ström går igenom ett motstånd uppstår alltid värme som bieffekt. Ibland är det ingen bieffekt, t ex en elradiator där man vill nyttja denna värme.
Edit: Tack för rättelsen HSP
Istället för ett försumbart motstånd mellan säkring och passdel (eller vad det nu är) som det ska vara blir det då istället ett större motstånd där mellan med ett visst spänningsfall som enligt ohms (kirchoffs spänningslag) fördelar sig över kretsen beroende på motstånden.
När en ström går igenom ett motstånd uppstår alltid värme som bieffekt. Ibland är det ingen bieffekt, t ex en elradiator där man vill nyttja denna värme.
Edit: Tack för rättelsen HSP
Ska kolla det, tack för tipset.L lbgu skrev:En gång så upptäckte jag att jag hade ca. 200 Volt på en fas (borde vara 230). Att jag kollade var för att någon elektrisk utrustning betedde sig konstigt.
Jag har stängt av allt jag kan och nu är den sval igen. Så det är inte orimligt att det kan ha hänt ngt när jag ”maxkörde” flera apparater samtidigt som utlöste felet.
Säkringar blir varma om de är nära maximal märkström (eller högre). Det är fullt normalt. När en av mina 20A säkringar löser ut så är porslinshatten så varm att det är på gränsen till att man kan hålla i den.
Hela poängen med en smältsäkring är att den skall bli varm och tråden skall smälta av.
Hela poängen med en smältsäkring är att den skall bli varm och tråden skall smälta av.
Märkte nu att i induktionshällen beter sig lite konstigt. En av plattorna drar iväg på 4000 W på mellanvärme, det känns inte riktigt. En av de andra drog på max bara ca 1300W.A Andreas Brannstrom skrev:
Har du inte öppnat och kollat säkringslådan? Det är långt från normalt att känna av onormal värme utvändigt en sån du har där. Bryt vid mätartavlan så du inte har belastning när du jobbar med propparna. Kolla som sagt till att börja med bottenkontakter och propphuvar ja givetvis säkringarnas kontaktpunkter också.A Andreas Brannstrom skrev:
Klicka här för att svara