Jag blir inte klok på detta fel. Kylskåpet är "Husqvarna Opal Plus".
Sedan slutet av sommaren, tidig höst, har det byggts på is i nedre halvan av kylskåpet. Det som är i de nedre lådorna fryser samtidigt är det 7-8 grader i den övre delen. Självklart har vi avfrostat och torkat ur "dränerings-hållarna" på baksidan ett antal gånger. Fick tipset att byta tätningslisen på dörren vilket gjordes för 5 dagar sedan då vi avfrostade senast, men redan nu börjar det bygga på is nedtill på den bakre väggen. Bilden är från innan den senaste avfrostningen.
Vad kan det bero på?

• Isbildning i nedre delen av ett tomt, öppet kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hogge skrev:
Jag blir inte klok på detta fel. Kylskåpet är "Husqvarna Opal Plus".
Sedan slutet av sommaren, tidig höst, har det byggts på is i nedre halvan av kylskåpet. Det som är i de nedre lådorna fryser samtidigt är det 7-8 grader i den övre delen. Självklart har vi avfrostat och torkat ur "dränerings-hållarna" på baksidan ett antal gånger. Fick tipset att byta tätningslisen på dörren vilket gjordes för 5 dagar sedan då vi avfrostade senast, men redan nu börjar det bygga på is nedtill på den bakre väggen. Bilden är från innan den senaste avfrostningen.
Vad kan det bero på?
bara att byta sensorn som sitter bakom isen
avfrosta först lääänge det är mer is bakom än framför
finns flera trådar här på BH om detta

returen returen skrev:
bara att byta sensorn som sitter bakom isen
avfrosta först lääänge det är mer is bakom än framför
finns flera trådar här på BH om detta
Tack!
När vi avfrostat har vi t.o.m. tagit bort alla de inre plastskydden som isen sitter på enligt bilden. Vi har gjort snustorrt både inne i och bakom i de plastbehåĺlare som samlar upp kondensvattnet. Intressant med sensorn nu nämner. Vad känner den av och styr?
Och jag ska söka efter tidigare trådar som du nämner.

H hogge skrev:
Tack!
När vi avfrostat har vi t.o.m. tagit bort alla de inre plastskydden som isen sitter på enligt bilden. Vi har gjort snustorrt både inne i och bakom i de plastbehåĺlare som samlar upp kondensvattnet. Intressant med sensorn nu nämner. Vad känner den av och styr?
Och jag ska söka efter tidigare trådar som du nämner.
styr avfrostningen

På vår var det förångaren som var kass. Vi fick kallt nertill men inte så det fryse på is dock, men bara 8-10 grader i kylen. Ör kylen lite nyare så värt att reparera vi hemförsäkring.
Annars nyttja mellandagsrean. Inget man löser själv pga att köldmediet måste tömmas/bytas.

Jag har ännu inte lyckats få tag på en ny tempsensor. De har utgått i sortimentet hos Electrolux/Husqvarna. Skåpet är QR2210W. Sensorn har diameter 9 mm och längd 30 mm. Kan man tänka sig att en annan sensor med liknande mått kan funka eller har de vitt skilda värden? Den kan vara både kortare och längre men inte "tjockare"

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
K Knorren skrev:
Om skåpet är fräscht/helt för övrigt så hade jag nyttjad detta [länk]
En ny temp sensor kommer tyvärr inte hjälpa dig när isbildningen så ut som på bilden. Skåpet jobbar för fullt men hinner inte avfrostat innan det är dags att producera kyla igen.
det är garanterat sensorn

• Wow
Knorren
  • Laddar…
H hogge skrev:
Jag har ännu inte lyckats få tag på en ny tempsensor. De har utgått i sortimentet hos Electrolux/Husqvarna. Skåpet är QR2210W. Sensorn har diameter 9 mm och längd 30 mm. Kan man tänka sig att en annan sensor med liknande mått kan funka eller har de vitt skilda värden? Den kan vara både kortare och längre men inte "tjockare"
ta denna
https://shop.electrolux.se/kylskap-och-frys/kylskap-och-frys/termostater/sensor/p/2085614101
klipp och skarva på baksidan
behöver bara använda den ena vilken som spar den andra

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jag har fått det svaret tidigare också. Då till min fråga
returen returen skrev:
ta denna
[länk]
behöver bara använda den ena vilken som spar den and
returen returen skrev:
ta denna
[länk]
behöver bara använda den ena vilken som spar den andra
Tack, vet du att måtten stämmer?

H hogge skrev:
Jag har fått det svaret tidigare också. Då till min fråga

Tack, vet du att måtten stämmer?
japp
men du måste kapa och skarva med fiskögon eller löda
och ha matningen bruten till skåpet för det ligger 230V i tåtarna

returen returen skrev:
japp
men du måste kapa och skarva med fiskögon eller löda
och ha matningen bruten till skåpet för det ligger 230V i tåtarna
Tack, då vågar jag beställa. Och självklart skarvar jag in den med matningen bruten🙂

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
returen returen skrev:
Spännande. Snart borde vi ha svaret 🧐

H hogge skrev:
Tack, då vågar jag beställa. Och självklart skarvar jag in den med matningen bruten🙂
Hej! Det är alltid bra att skriva hur det har gått så övriga forum läsare kan dra nytta utav lösningarna. Så hur har det gått?

K Knorren skrev:
Hej! Det är alltid bra att skriva hur det har gått så övriga forum läsare kan dra nytta utav lösningarna. Så hur har det gått?
Självklart ska jag återkoppla hur det gått. Bytte sensorn i torsdags 30 jan, satte temp till 6 grader. Nu är det 2 grader nedtill och 7 grader på översta hyllan. Ännu ingen isbildning, displayen visar 8 grader. Så.....utvärdering pågår, jag ger det några dagar till, eller en vecka, innan jag kan bedöma om det lyckats eller inte.
K Knorren skrev:
Spännande. Snart borde vi ha svaret 🧐

• Gilla
Knorren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.