1 357 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Varför blir radiatorerna i en slinga vattenburen värme inte varma?
Hej, för 10 år sedan byttes tre vattenradiatorer i en av tre slingor samt av misstag 1:a radiatorn i en annan slinga. Rörmokaren som gjorde jobbet kopplade aldrig in de andra två slingorna utan lade golvvärmen på returen från den aktiva slingan. De nya radiatorerna har sedan dess aldrig blivit varma utan endast golvvärmen har värmt huset. Jag kopplade själv nyss in de bortkopplade gamla slingorna och de radiatorerna blir varma, utom 1:a i ena slingan som är samma som de nya radiatorerna. Nya radiatorerna är Purmo och koppel + termostater är Danfoss. Termostater år 2990. Pinnen som termostaten ska trycka på går att trycka in ca 1,5 mm. De kalla radiatorerna blir varma bara precis innanför termostaten resten är kalla. Blir inte klok på vad som kan vara felet.
Det här är de koppel jag har på nya radiatorerna. Jag har försökt att justera nere i fördelaren utan någon förändring. VAd jag förstår är det bara flödet genom radiatorn man minskar genom att skruva in "kranen".Demmpa skrev:
Det är inkopplat som visas på bilden. Matning in tv och retur till nästa radiator ut th.J jonaserik skrev:
Där har du felet, det där kopplet ska ha tilloppet till höger och returen till vänster.
Det finns korskopplare.
Edit:
Som det är nu så kortsluts tilloppet & returen via första lodräta kanalen i radiatorn, vattnet hinner inte spridas ut längs hela horisontella kanalen
Det finns korskopplare.
Edit:
Som det är nu så kortsluts tilloppet & returen via första lodräta kanalen i radiatorn, vattnet hinner inte spridas ut längs hela horisontella kanalen
Vänstra anslutning med pil uppåt, högra med pil nedåt! Tror inte flödet ska gå mot pilarna. Lika på den tidigare bilden på koppel med termostat. Vä pil upp, hö pil ned.Demmpa skrev:
För mig verkar det väldigt konstigt att det bara går att trycka in tryckstiftet(6) ca 1,5 mm. Det bör innebära att ventilkäglan(8) inte öppnar mer än 1,5 mm. Men frågan är varför?? Vågar man skruva ut O-ringspackboxens/stiftets styrhylsa(7) utan att det blir översvämning i köket?
Klicka här för att svara