2 098 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Varför blir inte ledningarna fram till konvektorelementet varma?
F frause skrev:
Så här ser det ut bakom styrpanelen, på andra sidan är rören för ing/utg VVS i tidigare bilder.F frause skrev:
Det ska inte göra något.M MaGard skrev:
Sen varierar trycket i en "vanlig" villa uppåt 1 bar mellan sommar (när vattnet är som kallast) och kallaste vintern (när vattnet är som varmast).
Men varierar trycket så mycket så är det egentligen ett för liter expansionskärl i systemet.
Det är bara så att man inte ligger nära säkerhetsventilens utlösningstryck på vintern. Säkerhetsventilen brukar vara på 1,5 eller 2,5 bar.
Om dom rören som kommer upp från golvet är svala båda två så är nog luft i den. Kollad runte lite och det sitter en avluftare lite illa till på överdelen av konvektorn. Exakt plats har jag inte kunnat lokalisera. Det är många smala rör i den, som samlas upp i ett större på in och ut och där kan det vara problem att få ut luften.
Innan du börjar att leta efter avluftningn så prova enligt nedan.
Öka på trycket till 1,5 bar stäng allt annat i värme som finns gasa på cirkpumpen till max och lyssna med örat mot den. Finns luft så kn det åka ut eller så låter det lite skvalp i den. det gäller att få fart på flödet.
Öka på trycket till 1,5 bar stäng allt annat i värme som finns gasa på cirkpumpen till max och lyssna med örat mot den. Finns luft så kn det åka ut eller så låter det lite skvalp i den. det gäller att få fart på flödet.
På ett tvåvåningshus så brukar höjden mellan manometern och högsta punkten vara 2-2,5, då är 0,9 bar närmare det dubbla mot minimitrycket.Nissens skrev:
Sen har många värmesystem en säkerhetsventil som har 1,5 bar som utlösningstryck.
Jag har luftat två gånger idag på det övre röret (som rörmokaren instruerat) och ökat på trycket efteråt till 0,9 båda gångerna. Vågar jag verkligen köra upp till 1,5?J jonaserik skrev:Om dom rören som kommer upp från golvet är svala båda två så är nog luft i den. Kollad runte lite och det sitter en avluftare lite illa till på överdelen av konvektorn. Exakt plats har jag inte kunnat lokalisera. Det är många smala rör i den, som samlas upp i ett större på in och ut och där kan det vara problem att få ut luften.
Övre röret ja, men i slingorna i konvektorn då. Det är många smala rör och ett stort tryckfall genom konvektorn. Har du provat det jag skrev i förra inlägget.M MaGard skrev:
J jonaserik skrev:
Orkar inte mer idag. Jag förstår vad du menar-men problemet med dålig effekt har varit sen installation så jag tror jag får byta ut den mot ett vanligt element närmare golvet.J jonaserik skrev:
Halloj, systemtrycket räcker gott och är statiskt och dimensioneras för höjden. Det låter mer som att det är pumptrycket du behöver höja om du har problem med konvektorn längst ut i systemet? Man måste göra skillnad på tryck och tryck😊
Var justerar jag pumptrycket? Jag har en slinga för elementen och en slinga för golvvärmen. Var ser jag i Nibe F1245-6 CU hur det ser ut och justeras?3 321Martin skrev:
Jepp det verkar som att flödet inte räcker till att försörja längst bort, något stjäl flödet på vägen. antingen strypa ner på något ställe - öka farten på pumpen - eller rent sagt byta till kraftigare, nu sitter det nog en 6 meters och kan behövas minst en 8 meters.3 321Martin skrev: