J Jocke Best skrev:
Njae, hjälper knappast att torka golven då det stora problemet är utrymmet bakom toastolen. Om man vill slippa gnugga där så ofta så är troligen det smartast att isolera röret så att kondensen inte samlas där.
fast kondens som droppar från rör skapar inte kalkavlagringar, så det som fins där idag har annan källa - förmodligen bad/duschvatten som lagt sig där i omgångar och i sin tur kanske bero på fel fall och blir kvar just där.

J Jocke Best skrev:
Njae, hjälper knappast att torka golven då det stora problemet är utrymmet bakom toastolen. Om man vill slippa gnugga där så ofta så är troligen det smartast att isolera röret så att kondensen inte samlas
X xxargs skrev:
fast kondens som droppar från rör skapar inte kalkavlagringar, så det som fins där idag har annan källa - förmodligen bad/duschvatten som lagt sig där i omgångar och i sin tur kanske bero på fel fall och blir kvar just där.
Nu blir jag helt förvirrad! Är det från rören eller inte! Vattnet från duschen rinner aldrig bakom toalett stolen!

X xxargs skrev:
Tycker du ska sluta göra trådskaparen orolig helt i onödan!
Förstår inte varför?

Kalk finna i all fix och fog på både vägg & golv & kalk & salter kommer fram extra mycket vid fuktbelastning.
Så oroa dig inte Mahhee.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du vet, när mögel eller liknande kommer på ytan, så kommer det från "problem" UPPIFRÅN inte underifrån 😉
Har torkat rören igår och idag efter att jag har duschat men ändå blev det blött där!

• Ett L-format kopparrör som möts vid en vägg med mörkt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
M Mahhee skrev:
Har torkat rören igår och idag efter att jag har duschat men ändå blev det blött där!
Blött var?
Jag kan inte se vad som är blött på den där bilden.

Lämna dörren till WC öppen en kväll. Kolla området på morgonen, INNAN någon duschar.

Jag är rätt övertygad om att det är kalk och smuts.
Är nog inte ovanligt att det ser bra mycket djävligare ut bakom wc-stolar. Luften står relativt stilla, det finns kallvattenrör till WC, luften blir varm och fuktig vid duschning, tvättning, osv.

Givet rubriken och hur du uttrycker dig måste du vara helt otroligt orolig.
För dig egen skull - betala några tusen och ta hem en "fuktutredare".
Det kan det vara värt att få sova gott och slippa varad oroa av fläckar bakom toan.

J
K Kardan79 skrev:
Blött var?

Lämna dörren till WC öppen en kväll. Kolla området på morgonen, INNAN någon duschar.

Är nog inte ovanligt att det ser bra mycket djävligare ut bakom wc-stolar. Luften står relativt stilla, det finns kallvattenrör till WC, luften blir varm och fuktig vid duschning, tvättning, osv.

Det kan det vara värt att få sova gott och slippa varad oroa av fläckar bakom toan.
Får hålla med. Sedan är det ju lätt undersökt varifrån fukten kommer. Lägg papper under röret tex. Vi på ett forum kan inte magiskt lista ut felet utan att man engagerar sig lite praktiskt

J Jocke Best skrev:
Får hålla med. Sedan är det ju lätt undersökt varifrån fukten kommer. Lägg papper under röret tex. Vi på ett forum kan inte magiskt lista ut felet utan att man engagerar sig lite praktiskt
K Kardan79 skrev:
Blött var?

Här är en förre och efter bilder idag på morgonen innan och efter duschen! Jag har ingen tvättmaskin i denna badrum bara så du vet.

• Närbild av badrumsgolv med kakel och rör, blå cirkel markerar området vid väggen.
    Skapa konto
  • Närbild av rör och vägg i badrum med en blå markering på golvet närmast väggen.
    Skapa konto
J
Det är vanligt att vattnet vandrar bakom kakle, men framför tätskiktet, och tar sig ned i mellanrummen där fixet inte täcker. Detta är i sig helt naturligt. Kan du ta en bild på duschen i förhållande till toastolen?

J Jocke Best skrev:
Det är vanligt att vattnet vandrar bakom kakle, men framför tätskiktet, och tar sig ned i mellanrummen där fixet inte täcker. Detta är i sig helt naturligt. Kan du ta en bild på duschen i förhållande till toastolen?
Behöver jag inte göra nåt åt saken då eller? Igår blev det inte såhär efter att jag hade duschat. Här kommer en bild!

• Badrum med toalett och dusch, synlig golvbrunn, väggar med vita kakelplattor och grå golvplattor.
    Skapa konto
J
Precis, eftersom allt vatten som helt naturligt tränger in bakom kaklet måste rinna ner någonstans, så är det troligt att detta är enklaste vägen för vattnet att hitta ut igen. Vatten kan rinna så gott som i sidled flera meter, och så nära som kabinen är så är det inget konstigt. En del vatten tränger troligen ut genom den naturliga öppningen, och samtidigt kondenserar en del fukt från luften ut vid rören. Håll rent bara så ser det trevligare ut.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
M Mahhee skrev:
I ditt badrum där väggarna möter golvet, så verkar det finnas fogbruk lite "här & där" & då blir det små håligheter längs skarven, som kan leda iväg duschvattnet en bit ifrån duschen.

Din toalettstol står också i ett hörn, & hörn har sämst luftcirkulation i ALLA rum.
Du skulle kunna ta dit någon som skrapar av & sedan kalktvättar skarven vägg möter golv, & sedan silikonera den skarven i hela badrummet.

Tycker du först själv använder ren Kalkosan på en svamp, & tvättar bort kalkavlagringarna bakom din toalettstol, torka sedan av allt med vattentrasa/disktrasa så du får bort all Kalkosan.

Lägg sedan på prov bitar av hushållspappers på röret till toaletten, låt hushållspappers bitar bara hänga lite över röret & gör detta ifrån där röret kommet ut från väggen fram till 90 graders vinkeln.

Studera sedan i några dagar om ditt problem är borta.
Hushållspapperet kommer "isolera" röret lite & göra så att den varma fuktiga luften i badrummet INTE blir vattendroppar när det istället träffar hushållspapperet (som leder kyla sämre, & skapar då en varmare yta gentemot det nakna röret)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.