Hej, jag är lite konfunderad kring valet av färger från tillverkaren på denna enfas ventilationsmotor. Som ni ser går det ut en blå tråd där man ska koppla fasen, och kondensatorn för startlindningen verkar sitta mellan lindningen och nollan. Detta stämmer även med kopplingsschemat.
Så alltså, varför blå tråd där man ska koppla in fasen?
Så alltså, varför blå tråd där man ska koppla in fasen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Helt enkelt för att då kan tillverkaren använda en 4-ledarkabel isf en 5-ledare. Både billigare och lite smidigare och tar mindre plats.jonmo skrev:Hej, jag är lite konfunderad kring valet av färger från tillverkaren på denna enfas ventilationsmotor. Som ni ser går det ut en blå tråd där man ska koppla fasen, och kondensatorn för startlindningen verkar sitta mellan lindningen och nollan. Detta stämmer även med kopplingsschemat.
Så alltså, varför blå tråd där man ska koppla in fasen?
Och internt i en apparat kan tillverkaren i princip använda precis vilka färger som helst, även om nu de flesta försöker i viss mån följa de standarder som gäller på utsidan av apparaten.
(Jag är dock inte helt säker på vad som gäller för gul/grön - skyddsjord i detta fall).
Egentligen är det en trefasmotor i den där fläkten, där två av anslutningarna är N och L, och den tredje är där kondensatorn går, och kondensatorn skapar en fasförskjuten ström till den lindningen. Detta blir inte riktig trefas, fasvinklarna t.ex. stämmer inte alls. Men det funkar ändå.
Och det är faktiskt tillåtet att använda blå som nolla i anslutningskabeln till t.e.x trefasmotorer. Och brukar som regel vara så. Det är av samma skäl, billigare och smidigare med 4-ledare isf 5-ledare, till en motor som ändå inte ska ha någon nolla inkopplad.
Detta går under undantaget i reglerna som säger att blå får användas där förväxlingsrisk ej föreligger. Och man anser att sådan risk ej finns, då detta är typ standardförfarande. En elektriker blir närmast mer konfunderad om det inte är en blå fasledare.
edit:
Men följ schema och märkning, och häng inte upp dig på färgerna, så blir det rätt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ok, ja jag är med på hur motorn funkar. Wandel hade en bra video om det för ett tag sen för nybörjare (även om jag vill hävda att jag är mer än så): https://www.youtube.com/watch?v=GNTvWxl3Isw
Tack för info, kostnadsskäl verkar vara det genomgående skälet till att saker inte är som man förväntar sig.
Tack för info, kostnadsskäl verkar vara det genomgående skälet till att saker inte är som man förväntar sig.
Det är i de här fallen inte någon trefasmotor snarare en tvåfasig som via kondingen drivs enfasigt. Och vid färgvalet och kopplingen är det väl närmast obetänksamhet och slarv som gör att man inte ids rita och lägga den blå på plinten märkt N det kunde ju vara klädsamt för en tillverkare. Vad som ligger bakom är vilken rotationsriktning man vill få det bestäms av kopplingen av kondingen och färgvalet för nollan fick vika där mot det färdigtryckta schemat.
Nej det tror jag inte, skälet är samma du tidigare gav för kabelval dvs ekonomiskt. En från början avsedd och tillverkad enfasmotor dvs med lindningar i 2x90 isf 3x120 är både bättre driftmässigt samt snålare i material och enklare i tillverkning än nödlösningen med en trefasig i sk Steinmetzkoppling driven enfasigt. TS kan ju verifiera med en enkel resistansmätning mellan de tre plintarna, stämmer din teori är värdena närmast lika vid enfasfallet olika.
Alla små fläktmotorer jag sett är "2-fasiga" och färgerna är alltid samma (oavsett rotationsriktning) åtminstone från tillverkaren Ebm-Papst.
Gott om elektriker som missförstår och kopplar om kablarna från motorn eller försöker koppla kondensatorn på olika sätt med enda resultatet att termokontakten oftast löser.
Gott om elektriker som missförstår och kopplar om kablarna från motorn eller försöker koppla kondensatorn på olika sätt med enda resultatet att termokontakten oftast löser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bra exempel och ett bra fabrikat du tar fram där FrittDrag men i TS fall hade det bara varit att lägga blå på plinten N och svart tillsammans med kondingens ena tråd på plint L och ritat därefter så hade aldrig frågan kommit upp och elektrikerna slipper onödiga veck i pannan.
Jo samma princip fast med sk resistiv startfas och startrelä som kopplar in hjälplindningen vid den höga strömmen vid start. Det finns även såna med kapacitiv startfas och motsvarande relä eller varvtalsberoende brytare men i detta fallet en kompromiss med ständigt kopplad då kallad driftkondensator. Skillnaden är att man kan dimensionera för ett kraftigt startmoment i de förra fallen men det är ju inte aktuellt vid fläktdrift.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
