F
Har fått laddare "Easee Charge up" installerad som matas via en ca 25 m lång installationskabel.
Kabeln avsäkrad i elcentralen från inkommade kraft med 3-fassäkring, men utan JFB.
Installatören säger att det inte behövs, eftersom just den laddaren - Easee Charge up - har inbyggd JFB.
Hade det varit ett annat fabrikat, skulle det behövts separat JFB före installationskabeln (dvs i elcentralen)
Min fråga är: Behöver inte den ca 25 m långa installationskabeln som matar laddboxen ha en JFB också?
Installationskabeln ligger utomhus, delvis under huspanelen och skulle kunna bli utsatt för åverkan av gnagare etc.
De påstår att den inbyggda JFB skyddar tillräckligt.
Jag har väldigt svårt att se att den inbyggda JFB i laddaren skulle kunna skydda "bakåt" dvs den långa kabeln före laddaren.

Redigerat:
Med några få undantag så finns inte krav på jordflesbrytarskydd av kablar. Om de inte går i en våtrumsvägg. Så formellt är det troligen OK.

Nu har jag inte hängt med alla turer runt Easee, de fick ju försäljningsförbud, och krav på rättning/återkallelse av installerade laddboxar pga undermålig jordfelsbrytarfunktion. Uppfattade att åtgärden blev att montera jordfelsbrytare separat.

Men möjligt att de ju har förbättrat sin produkt så att den inbyggda jordfelsbrytaren nu är godkänd. Osäker.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A
Om skyddet är inbyggt i laddboxen behövs inget för matande ledning. Men det är ju inget fel att även vilja skydda den ledningen också.

Edit: Ja Easee har åtgärdat bristerna som fanns så det är helt ok nu vad jag vet.

Redigerat:
F
A avh67f skrev:
Om skyddet är inbyggt i laddboxen behövs inget för matande ledning. Men det är ju inget fel att även vilja skydda den ledningen också.

Edit: Ja Easee har åtgärdat bristerna som fanns så det är helt ok nu vad jag vet.
Det skulle vara intressant att se det dokumenterat att att bristerna är åtgärdade och godkännande från elsäkerhetsverket. De tva varianter som det anmärktes på hette "Easee Home" och "Easee charge".
Den som säljs nu heter "Easee Charge. up". Frågan är om den är en annan och modifierad variant?

F
A avh67f skrev:
[länk]

Du kan nog utgå från att den produkt du har är säker.
Jag hoppas och tror så också. Har ställt frågan till elsäkerhetsverket också, så jag får se om jag får nåt svar därifrån.

Den har inbyggd JFB typ A och DC-felströmsdetektering

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A avh67f skrev:
[länk]

Du kan nog utgå från att den produkt du har är säker.
Svaret från elsäkerhetsverket var att elektriska produkter godkänns inte av någon tredje part utan det är tillverkaren som garanterar att den uppfyller de krav som gäller. Elsäkerhetsverkets uppgift är att utföra stickprov. När det gäller varianten Easee Charge Up har de inte testat den och de kan därför inte uttala sig om den uppfyller kraven eller ej.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu har jag inte hängt med alla turer runt Easee, de fick ju försäljningsförbud, och krav på rättning/återkallelse av installerade laddboxar pga undermålig jordfelsbrytarfunktion. Uppfattade att åtgärden blev att montera jordfelsbrytare separat.
De fick mycket riktigt försäljningsförbud men ingen återkallelse av installerade boxar och heller inget krav på att sätta jordfelsbrytare på redan installerade boxar.
De nya boxarna från Easee har enligt företaget godkända dokument (som var ett av de stora bekymren enligt Elsäkerhetsverket) men Elsäkerhetsverket gör inte kontroller på alla nya prylar som kommer så man får lita på företagen. Jag tror Easee har lärt sig sin läxa.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.