Hej!
Huresvärden håller på att installera en radonsug i källarvåningen i vårt flerbostadshus.
De borrade några hål i källaren som jag blev nyfiken på.
1) genom vissa hål ser man att det är tomrum under golven, är det avsiktligt vid husbygget tror ni och varför?
2) finns det ytterligare ett lager av betong under det, eller är det marken man ser där?
3) man ser att golvet är gjort av tre skikt, varför?
Huset är byggt troligen under 60-talet
Tack för era svar!
Huresvärden håller på att installera en radonsug i källarvåningen i vårt flerbostadshus.
De borrade några hål i källaren som jag blev nyfiken på.
1) genom vissa hål ser man att det är tomrum under golven, är det avsiktligt vid husbygget tror ni och varför?
2) finns det ytterligare ett lager av betong under det, eller är det marken man ser där?
3) man ser att golvet är gjort av tre skikt, varför?
Huset är byggt troligen under 60-talet
Tack för era svar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till alla dessa saker kan ha att göra med att huset är pålat och då blivit hängande i pålarna när marken under har sjunkit undan. Tjock platta för att den ska vara självbärande.
Halvkvalifierad gissning, dels utifrån mitt hus från 62 och dels från vad andra (bla Justus.. skriver på forumet).
Antagligen så är väggarna bärande, ståendes på gjutna betongsyllar som är bärande. Golvet är gjutet i efterhand mellan grundmurarna, utan ett kompakterat lager under. Det lagret har med åren sjunktet ihop lite. Därav hålrummet under golvet.
På 60talet schaktade man till ned till orörd (grus)mark och platsgjöt syllarna, som man sen murade grundmuren på.
Då markvibratorer var ovanliga så vibbade man helt enkelt inte, utan tryckte till vad som gick med de maskiner som fanns.
Antagligen så är väggarna bärande, ståendes på gjutna betongsyllar som är bärande. Golvet är gjutet i efterhand mellan grundmurarna, utan ett kompakterat lager under. Det lagret har med åren sjunktet ihop lite. Därav hålrummet under golvet.
På 60talet schaktade man till ned till orörd (grus)mark och platsgjöt syllarna, som man sen murade grundmuren på.
Då markvibratorer var ovanliga så vibbade man helt enkelt inte, utan tryckte till vad som gick med de maskiner som fanns.
Klicka här för att svara