Det är svårt att veta hur det egentligen är utan att ha arbetat på en typhustillverkare. Det hindrar mig inte att ha en teori om detta dock. ;)

Som lösvirkesbyggare kan jag hålla kostnaden mycket låg för ett par byggen åt gången. Däremot kan jag inte växla upp produktionen till många hus. Jag har också en låg rekryteringskostnad då jag inte behöver lägga ner så mycket tid på att få upp volymerna. Min marknad är dock mycket lokal.

Som typhustillverkare kan jag tillverka många hus under samma period. Däremot får jag en relativt stor overheadkostnad för fabriken, en säljkår som ska se till att jag kan hålla uppe volymerna etc. Min marginal per hus kanske inte är alltför stor, däremot tjänar jag mer pengar då jag säljer mer hus.

Säg gärna till om jag har fel.

En annan fråga. Varför öppnar inte våra svenska typhustillverkare fabriker i östeuropa? Borde kunna minska kostnaderna till ett absolut minimum.

mvh
David
 
En annan fråga. Varför öppnar inte våra svenska typhustillverkare fabriker i östeuropa? Borde kunna minska kostnaderna till ett absolut minimum.
Kanske det, men:

1) Transportkostnaden blir ganska hög
2) Många kvalitetsmedvetna svenskar skulle dra sig för att köpa = osäker investering (fast jag tror kvaliteten blir väl så hög som om man byggde i Sverige - men svenskar är ju som bekant mycket misstänksamma mot utländska varor, möjligen undantaget västerländska)

Intressant tråd, för övrigt - håller i stort sett med General Failure. Vi väljer själva Prefab eftersom vi jobbar bägge fulltid, har varken tid/ork att lägga oss i allt som krävs för lösvirkesalternativ. Dessutom har vi bekanta med erfarenhet av bägge varienaterna (total entreprenad+prefad resp delad entreprenad+lösvirke) - och det krävs mer - betydligt mer - vid det senare.

Att prefab skulle bli ett sämre hus tror jag är nys. Har man otur kan man få ett ruckel - eller ett kanonhus - oberoende av vad man väljer. Bläddra runt på trådarna härinne, bara...

Var och en väljer den lösning som passar honom/henne bäst - och tar eventuella konsekvenser av sina val :)
 
Angående transportkostnader kan du får en stor lastbil för 8.500 SEK exkl. moms för transporter från Polen.

Däremot köper jag trygghetsargumentet. Men det borde bara vara en tidsfråga tills nästan alla svenska prefabhus byggs i något öststatsland.

mvh
David
 
Angående transportkostnader kan du får en stor lastbil för 8.500 SEK exkl. moms för transporter från Polen.
Det är mycket möjligt. Men - jag har kollat upp lite vad gäller transporter eftersom vi till en början kollade in huslev. från Finland. Där tillkom transportkostnader till huspriset, och inte räckte 8,5 k någonstans, inte. Snarare runt 50 000 (allt går ju inte på en bil heller...).

Jag håller med om att själva transportkostnaden inte är helt avgörande - fast visst spelar den in på "totalen"...
 
Kaitsu_L skrev:
Det är mycket möjligt. Men - jag har kollat upp lite vad gäller transporter eftersom vi till en början kollade in huslev. från Finland. Där tillkom transportkostnader till huspriset, och inte räckte 8,5 k någonstans, inte. Snarare runt 50 000 (allt går ju inte på en bil heller...).

Jag håller med om att själva transportkostnaden inte är helt avgörande - fast visst spelar den in på "totalen"...
Det stämmer säkert gäller Finland. Dock kan transporter från Polen vara mycket billiga. Om jag som privatperson kan hitta så billiga transporter från Polen, vilka priser skulle inte en husleverantör hitta.

mvh
David
 
intressant polemik-skall gå och soovvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvhhaaaa nu ..........................
 
ett nyckelfärdigt lösvirkeshus är säkert inte billigare än ett nyckelfärdigt prefabhus.
Vårt lösvirkeshus (med minst 2000h´s eget arbete) blev i runda slängar 600 tkr billigare än om jag skulle köpt det nyckelfärdigt från prefabtillverkare. Men om jag skulle lejt de 2000 timmarna hade det säkert gått på ett ut.
 
Jani skrev:
ett nyckelfärdigt lösvirkeshus är säkert inte billigare än ett nyckelfärdigt prefabhus.
Nä! Om det är billigare eller ej låter jag vara osagt...

Enda riktiga skillnden som jag ser det är att med ett prefabhus så VET du att det inte finns någon inbyggd fukt i byggelementen..

Med ett lösvirukesus har man så oändligt många fler felkällor så jag hade inte litat på att dessa inte har inbyggd fukt.

Om det nu är så att prefabhus händelsevis skulle vara något dyrare, så är dessa tack vare att de är byggda inomhus, garanterat fuktfria...

Detta är en garanti jag gärna betalar en liten peng för...

:)

 
Intressant tråd.......

Det finns ett utryck som jag tycker säger det mesta "du får vad du betalar för!"

Om nu prefabtillverkaren hade så stora marginaler så skulle ju branschen gå bra. Så är dock inte fallet. Det är få fabriker som visar vinster som är i närheten av vad ett välmående företag borde göra. De konkurrser som dessutom inträffar är också ett bevis......

JAg skulle tro att "medelhusfabriken" producerar ca 75 hus/år. Det betyder 75 WC-stolar, 10,000 kvm parkett, 750 innerdörrar och 75 värmepumpar. Det är inga volymer som gör dig till kung på banan. Det säljer Fredells i Nacka i månaden......

Att få ett lösvirkeshus billigare än ett prefab hus görs genom en hel del eget arbete. Jani indikerar 2000 timmar. Inte många har den tiden att lägga på sitt bygge, många har heller inte kunskapen eller ambitionen att skaffa sig den!

/experten
 
Dilbert skrev:
Om det nu är så att prefabhus händelsevis skulle vara något dyrare, så är dessa tack vare att de är byggda inomhus, garanterat fuktfria...
Men fan tat om det skulle regna den dan väggarna slås ihop.
 
Jani skrev:
Men fan tat om det skulle regna den dan väggarna slås ihop.
?????????????

Vad menas?

Ett Prefabhus väggelement byggs ju inomhus i normal luftfuktighet oavsätt ifall det regnar ute eller ej..

I ett lösvirkes hus så står ju snickaren & trycker in isoleringen i väggen utomhus & kan därmed plasta in  ev. fukt i väggen? Fukt som sedan inte har en chans att vädras ut..

Personligen föredrar jag att betala en liten peng för att slippa detta besvär.. iom. prefab!

"Den som snålar, han bedrar ofta visheten"

;)
 
Dilbert skrev:
?????????????

Vad menas?

Ett Prefabhus väggelement byggs ju inomhus i normal luftfuktighet oavsätt ifall det regnar ute eller ej..

I ett lösvirkes hus så står ju snickaren & trycker in isoleringen i väggen utomhus & kan därmed plasta in  ev. fukt i väggen? Fukt som sedan inte har en chans att vädras ut..

Personligen föredrar jag att betala en liten peng för att slippa detta besvär.. iom. prefab!

"Den som snålar, han bedrar ofta visheten"

;)
Jag menar när väggelementen slås ihop ute på byggplatsen, då skall det väl helst inte regna.
 
[quote author=Alter_ego link=board=trahus;num=1105694292;start=0#1 date=01/14/05 kl 10:27:25]

De ÄR säkert effektiva och billiga...i tillverkningen. Sen har de emellertid ofta avancerade hemsidor, säljkontor på trevliga adresser i storstäderna, stor fast personalstryrka och stora, dyra produktionsanläggningar som de ska ha avkastning på. Med detta i åtanke är det inte (så himla) förvånande att de inte alltid (aldrig?)kan ge de lägsta priserna.

Har hittat ett företag som har eliminerat dom kostnaderna med att dra ned på värmen i fabriken när inga hus byggs dom har inga snickare som kostar vid stillestånd inga dyra kataloger inga säljare runt om i landet. Dom har snickare från litauen som gör husen (i sverige) på så sätt så håller dom troligtvis dom lägsta priserna för prefabhus.
Kolla nostalgihus.se
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.