Har två element på ovanvåningen som ligger sist i " slingan", de blir aldrig varma och det kommer vatten när jag öppnar luftningen. Har varit nere i grunden och känner att rören till det sista elementet på första våningen är varmt men sen blir rören kalla. Där är två pluggade rör efter ett gammalt element, funderar på om de måste vara byglade för att slingan ska gå runt? Lägger upp en bild så kanske någon förstår hur jag menar😁
Så som du har ritat så är det ett tvårörsystem, då ska rören proppas om man tar bort en radiator. Byglar man ett tvårörsystem så kortsluts framledningen med returen.
Att ett eller flera radiatorer inte blir varma efter sommaren är inte ovanligt.
Det kan bero på att radiatorventilen har fastnat i stängt läge, prova att knacka på ventilhuset med hammare, då kan ventilkäglan/stiftet släppa.
Det kan bero på att radiatorventilen har fastnat i stängt läge, prova att knacka på ventilhuset med hammare, då kan ventilkäglan/stiftet släppa.
Kan dra stiftet in o ut med fingrarna, ska man kunna göra det? Och det är vqttentryck i elementen om man lossar luftventilen. Kan det vara en idé att ta bort pluggarna, dels för att se om där kommer varmt vatten och dels för att se om elementen på ovanvåningen töms? Töms de inte så bör det ju vara stopp någonstans?Demmpa skrev:
Så som du har ritat så är det ett tvårörsystem, då ska rören proppas om man tar bort en radiator. Byglar man ett tvårörsystem så kortsluts framledningen med returen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Stiften i radiatorventiler ska fjädra ut av sig själv och det ska ta emot när man trycker in det. Verkar stiftet slappt har ventilen fastnat.T Tomi Mazdin skrev:Kan dra stiftet in o ut med fingrarna, ska man kunna göra det? Och det är vqttentryck i elementen om man lossar luftventilen. Kan det vara en idé att ta bort pluggarna, dels för att se om där kommer varmt vatten och dels för att se om elementen på ovanvåningen töms? Töms de inte så bör det ju vara stopp någonstans?
Och då fram med hammaren och knacka ordentligt ( vårdlöst ) på ventilens metalldelar, som en hackspett, gärna då i riktning från termostaten sett. Det är den innre tätningen i ventilen som ska uttåt mot termosstatdelen. Var inte rädd, ventilen håller. Siftet och innre tätning har en förmåga att fastna i stängt läge på sommaren, då den stänger för värme 24/ 7 och kanske 3 - 4 månader i sträck.imported_Benno skrev:
Tack för all hjälp! Knackade loss stiftet på ena elementet och nu fjädrar det typ 5mm, och elementet blir varmt👌
Stiftet på andra fick jag ut i näven, stoppa tillbaka det och får det att fjädra ca 0,5mm, MEN jag känner att elementet blir några grader varmare! Tyvärr droppar det från packboxen så blir att köpa ny.
Stiftet på andra fick jag ut i näven, stoppa tillbaka det och får det att fjädra ca 0,5mm, MEN jag känner att elementet blir några grader varmare! Tyvärr droppar det från packboxen så blir att köpa ny.
Klicka här för att svara