Jag har en solanläggning sedan tidigare och när 60-öringen ryker så är det naturligt att kika på lösningar för lagring av energi.
När jag kollar vad lfp-batterier kostar på exempelvis AliExpress så ligger de på strax under 1000 kr per kWh. Växelriktare från victron och BMS kostar cirka 15000kr extra.
Därmed borde det gå att köpa t.ex ett 15 kWh batteripack + komponenter för cirka 30 000 kr. FÖRE skatteavdrag. Tillkommer kostnad för installatör.
Men när jag kollar på priser från svenska installatörer så tycks priserna ligga på minst det dubbla dvs minst 60000kr för 15 kWh, oftast mer. Men då EFTER skatteavdrag.
Så något går inte ihop för mig. Komponenter värda 30000kr som säljs för 120000kr.
Vad är det jag missar?
När jag kollar vad lfp-batterier kostar på exempelvis AliExpress så ligger de på strax under 1000 kr per kWh. Växelriktare från victron och BMS kostar cirka 15000kr extra.
Därmed borde det gå att köpa t.ex ett 15 kWh batteripack + komponenter för cirka 30 000 kr. FÖRE skatteavdrag. Tillkommer kostnad för installatör.
Men när jag kollar på priser från svenska installatörer så tycks priserna ligga på minst det dubbla dvs minst 60000kr för 15 kWh, oftast mer. Men då EFTER skatteavdrag.
Så något går inte ihop för mig. Komponenter värda 30000kr som säljs för 120000kr.
Vad är det jag missar?
Det finns ju en del problem med celler av kass kvalitet, eller fake, på aliexpress. Vet inte hur stort problemet är med primatiska celler, men man ska nog vara lite försiktig med vart man köper batteriet ifrån.
Men jag håller med dig, tänkte testa att bygga victron + bms och celler från Kina. Får leta noga bland försäljarna och hoppas det blir ok.
En sak som man ska tänka på är att victron ännu inte är kompatibelt med svk stödtjönster, så man får ju bygga upp lite styrning själv, eller i alla fall ladda ner mer eller mindre färdig kod, om man ska få till smart laddning/urladdning med victron. Med tanke på spotpris variation, peak shave, solladdning så är ju inte styrningen helt okomplicerad.
Men jag håller med dig, tänkte testa att bygga victron + bms och celler från Kina. Får leta noga bland försäljarna och hoppas det blir ok.
En sak som man ska tänka på är att victron ännu inte är kompatibelt med svk stödtjönster, så man får ju bygga upp lite styrning själv, eller i alla fall ladda ner mer eller mindre färdig kod, om man ska få till smart laddning/urladdning med victron. Med tanke på spotpris variation, peak shave, solladdning så är ju inte styrningen helt okomplicerad.
Det är väl som min granne till bilhandlare svarade när jag frågade om dom stora påslag som dom hade på nya bilar. Svaret var att " jag säljer hellre 1 bil och tjänar på det än jag säljer 10 utan förtjänst".O onaka skrev:Jag har en solanläggning sedan tidigare och när 60-öringen ryker så är det naturligt att kika på lösningar för lagring av energi.
Vad är det jag missar?
Företagens syfte är ju att tjäna pengar till ägarna och inte att i första hand gynna köparen.
Dessutom tycker köparen nästan alltid att det blir för dyrt även om man skänker bort nästan allt matr. och arbete.
Korruption, bidrag leder bara till högre priser.O onaka skrev:Jag har en solanläggning sedan tidigare och när 60-öringen ryker så är det naturligt att kika på lösningar för lagring av energi.
Vad är det jag missar?
Komponenterna värda 30kkr så ska "installationen" som enligt lag krävs gå på 20kkr. Efter avdrag.
Mjölka staten, varför inte.
Bidrag 😂O onaka skrev:Jag har en solanläggning sedan tidigare och när 60-öringen ryker så är det naturligt att kika på lösningar för lagring av energi.
Vad är det jag missar?
Du bor i Sverige allt du köper är beskattat trefalt och det mesta dessutom ytterligare avgiftsbelagt med allehanda dumheter. Köp begagnade batteripaket från elbilar istället (second life för dessa batterier är just energilagring). Ta såklart hjälp av en fackman för installationen.
Kolla in min anläggning, köper ca 0,2 kw per dygn just nuB BSOD skrev:Det finns ju en del problem med celler av kass kvalitet, eller fake, på aliexpress. Vet inte hur stort problemet är med primatiska celler, men man ska nog vara lite försiktig med vart man köper batteriet ifrån.
Hej, sedan en tid tillbaka är det mer intressant att kunna använda sin egen el, stödtjänster är inte lika lönsamt längre, och ofta förbinder du dig att inte kunna använda batterierna själv. Victron funkar perfekt vid egenförbrukning.B BSOD skrev:Det finns ju en del problem med celler av kass kvalitet, eller fake, på aliexpress. Vet inte hur stort problemet är med primatiska celler, men man ska nog vara lite försiktig med vart man köper batteriet ifrån.
Det handlar nog främst om efterfrågan och målgrupp.O onaka skrev:
Det är ganska få som efterfrågar fulkopplade Kinabatterier med okänd cellkvalitet, noll garanti och tveksam säkerhet. Däremot är det många som vill ha ett husbatteri med 10+ års garanti, certifierat enligt europeiska krav på elsäkerhet, miljö och prestanda, och som fungerar sömlöst med växelriktare, försäkringar och installation av elektriker.
Man betalar alltså inte bara för litium och hölje – utan för kvalitetssäkrade celler, BMS, brand- och elsäkerhet, certifieringar, support, integrationsmöjligheter och ett företag som tar ansvar i 10 år.
Det betyder inte att billiga celler är "dåliga", men det är helt olika produkter för helt olika behov.
Med ett sagt så håller jag med och hoppas att priserna går ner. Jag har 16kwh hemma och hade gärna haft minst det dubbla. Men priserna är inte rimliga så jag satsar på värmelager istället (kwh för kwh så är en accumulatortank nästan gratis jämfört med batteri!) och hoppas att nästa bil har Vehicle 2 Grid.
Du missar att AliExpress är kända för att sälja produkter till låga priser. Skillnaden kan vara ännu större än så här.O onaka skrev:
Sedan missar du att när staten subventionerar går priserna till konsument oftast upp motsvarande.
Detta är helt normalt.
Var är ditt batteri tillverkat?ulfben skrev:
Det handlar nog främst om efterfrågan och målgrupp.
Det är ganska få som efterfrågar fulkopplade Kinabatterier med okänd cellkvalitet, noll garanti och tveksam säkerhet. Däremot är det många som vill ha ett husbatteri med 10+ års garanti, certifierat enligt europeiska krav på elsäkerhet, miljö och prestanda, och som fungerar sömlöst med växelriktare, försäkringar och installation av elektriker.
Man betalar alltså inte bara för litium och hölje – utan för kvalitetssäkrade celler, BMS, brand- och elsäkerhet, certifieringar, support, integrationsmöjligheter och ett företag som tar ansvar i 10 år.
Det betyder inte att billiga celler är "dåliga", men det är helt olika produkter för helt olika behov.
Med ett sagt så håller jag med och hoppas att priserna går ner. Jag har 16kwh hemma och hade gärna haft minst det dubbla. Men priserna är inte rimliga så jag satsar på värmelager istället (kwh för kwh så är en accumulatortank nästan gratis jämfört med batteri!) och hoppas att nästa bil har Vehicle 2 Grid.