A
Det är nog som varit dåligt påläst tidigare. Kanske påverkad av ”marknadsföring” från diverse håll om att man under vissa förutsättningar klarar sig utan bygglov. Men då har jag underförstått att bygganmälan är mycket enklare, mindre administrativt jobb med ritningar osv. Vilket det nu i mitt tycke inte alls är.

• Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Landstinget måste få in pengar nånstans så man måste göra det krångligt och kostsamt. Detta är mkt viktigt.

• Gilla
  • Haha
Jan Bjurenstedt och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Landstinget måste få in pengar nånstans så man måste göra det krångligt och kostsamt. Detta är mkt viktigt.
Det är nog en del av sanningen.
Byggnadsnämnderna i kommunerna gillar nog inte bygganmälan eftersom det
minskar deras möjlighet att bestämma över andra.
Så då blir det ryggmärgmässiga beteendet att krångla till det så mycket som möjligt.

• Gilla
Sofriko och 7 till
  • Laddar…
Fördelen med attefallare är att kommunen inte kan säga nej till detta medans om du skickar in en förfrågan om bygglov så kan de stoppa bygget.
Min tomt är redan nu överbyggd så hade jag sökt bygglov för min utbyggnad på 17m2 så hade jag säkerligen fått nej, istället minskade jag lite på måtten så det blev 15,49m2 och det blev istället en attefallsutbyggnad där kommunen inte kunde säga nej. Här i stan var det också en större prisskillnad för bygglov och bygganmälan.

• Gilla
J Vos och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Vad har landstinget med detta att göra?

• Gilla
TobbeP och 7 till
  • Laddar…
Hehe kommunen

Jag har byggt i 4 olika kommuner med lika många olika krav. Det bästa är att gå in på deras hemsida och se vad de vill ha. När du fixat ritningar och fyllt i blanketter, gör ett besök där och fråga om det är rätt uppfattat. Det är en ständig debatt om kommuners avgifter och när Attefallsbyggnad sjösattes, uppfattade en del kommuner att det skulle behandlas som bygglov och tog betalt för det. Nu har det varit en del "tillrättavisanden" och ska ha rättats till. Det är gott om kommuner som inte gillar att medborgarna får bestämma så mycket själva! Jag har, trots noggrannhet råkat ut för häpnadsväckande argument från handläggare som "bara följer bestämmelser" = tvingade av politiker att göra på ett visst sätt. Fråga först och lämna in sedan :)

• Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ska man skicka in bygglov för uterum krävs 3 olika dokument, som situationsplan, fasadvy och planritning. För bygganmälan attefallare samma pch dessutom sektionsritning.
Det är också lika dyrt med bygganmälan.
Vad är då vitsen med att ha attefallssystemet?
För att kommunerna gillar sina avgifter och sin makt nu för tiden.

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
LassePansare LassePansare skrev:
För att kommunerna gillar sina avgifter och sin makt nu för tiden.
Det har varit ännu värre! Under en kort period minskade byråkratin runt bygge, men är nu ikapp den gamla goda tiden igen. Men kommunerna vägrar att släppa bygglovshanteringen och köra på nationella bestämmelser! Tänk dig att du köper och registrerar en bil och att det är olika i olika kommuner ;)

• Gilla
Sofriko och 5 till
  • Laddar…
Vänta bara på att de kräver att det skall mätas in...med deras mättekniker :rofl:

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Hehe kommunen
Ligger kanske lite sanning i det, många myndigheter kanske ska bli ”självförsörjande” och klara sig på avgifter och inte som tidigare vara skattefinansierade....och eftersom dom har monopol kan dom höja avgifterna utan konkurrens

• Gilla
Jan Fahleson
  • Laddar…
Attefallsåtgärderna är bara falsk marknadsföring, de målas upp som förenklingar men är egentligen bara krångliga både för de som ska bygga och för de som ska handlägga.

Kommunen ska kontrollera i anmälan att alla krav i PBL, BBR, osv uppfylls och det kan man bara göra om det lämnas in fullständiga ritningar. Som sagts ovan är det bara kontrollen mot detaljplan och underrättelse till grannar som skiljer mot bygglovshanteringen.

Kuriosa: ritningskravet har prövats i domstol i en kommun jag jobbat. Sökande vägrade lämna in ritningar med hänvisning till att attefallsåtgärderna inte var som bygglov. Kommunen nekade startbesked och fick rätt i de instanser som prövade frågan, tror det var länsstyrelsen och Mmd.

• Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Det finns bygganmälningar som är krångliga. Men det finns bygglov som är sjuuukt krångliga. Boverkets ByggRegler och Plan & Bygglagen gäller för båda typerna. I en bygglovsprocessen kan handläggaren kräva intyg och sakkunnigutlåtande inom alla områden där hon ser svårigheter. Brandfrågor, Tillgänglighet, Konstruktion, Anpassning till kulturmiljö, Intyg från antikvarie, eller Miljöexperter mm kan ibland krävas redan inför ett bygglov. Samt att huset anpassas utefter alla dessa synpunkter, råd o regeltolkningar. Det är inte heller alltid helt lätt att förstå var gränsen går mellan tyckande och fakta. Men SÅ utförlig blir inte granskningen i ett bygglovbefriat ärende. Även om det kan kännas som om...

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns det några juridiska skillnader mellan dem utifrån hur man måste informera grannar, om överklagande, etc?
Bygglov går att neka pga nästan vad som helst, efter bygganmälan behöver du endast få ok på dina tekniska lösningar.

• Gilla
Knut Fodersson
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Landstinget?

• Gilla
helixa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.