men likström innebär mig veterligen ,spänningsförluster, hade han nån lösning på de?

Blumbern skrev:
finns Imac än??

minns det som en förglad sak från 2000talet och som man inte sett sen dess, trodde alla hade macbook pro och sånt
Visst finns den men den ser inte ut som du minns. Den har genomgått ett antal designförändringar sedan dess och ser nu ut som en platt bildskärm med något större "sorgkant" nedtill så att säga. Allvarligt talat så är jag förvånad att du inte sett någon, de finns ju överallt nu för tiden.

http://www.apple.com/se/imac/

prototypen skrev:
Finns redan.
iMac,
Snygg
Vet inte om den har fläkt, den hörs inte iaf.
1 kabel att ansluta resten trådlöst.

Damm får man väl ändå jaga.

Jaja jag är väl lite insnöad på en äppelsort.

Protte
Jo, den har fläkt, supertrevlig maskin :wow: men du kanske tänkte på Mac Mini?

• Apple_2.3_GHz_Mac_mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har 2 st iMac och lägger man örat på så är det ett litet surr, tänkte det kunde vara hårddisken men det kanske inte ska låta så. Men det är med örat på "lådan".
iMac i glada färger var ju ett klart trendbrott.
Dagens titan eller aluminium är ju ett annat trendbrott.
Apple verkar tänka att varför bara göra något funktionellt när man kan göra det snyggt eller uppkäftigt också.
Typ.

Protte

Har man haft en 27" är det svårt att byta ner sig

Mikael_L
Själv har jag funderat lite på vad vinsterna skulle kunna vara med ett lågspänningsnät i huset.
Problemet är att det är så mycket som inte redan finns som måste uppfinnas.

Men man kan tänka sig några olika lösningar.
1. 48V DC nät runt i huset.
En enda centralt placerad AC-DC med hög verkninggrad, vid denna sker den nödvändiga galvaniska isolationen.
Vid varje uttagspunkt kan det sen sen sitta en enkel, billig och liten DC-DC.switch-regulator, då den galvaniska isolationen mot elnätet redan är klar.
Så här ska då alltså matas LED-lampor, telefon och datorladdare, ev förstärkare osv.

- Problem, för att fullt ut få nytta av det så måste man dels tillverka en del elektronik själv men framförallt måste fabrikanterna av olika prylar anpassa sina saker för lågspännings DC-drift.
Så egentligen faller detta främst på att nyttan blir för liten till investeringen, då det inte kommer gå att nyttja till så mycket saker ändå.

2. Mata ut diverse olika spänningar, dvs 5V och 12V och ev 24V.
Enda fördelen jämfört med ovan är att de DC-DC-omvandlare jag skrev om ovan inte behöver fixas.
Men samma nackdelar finns + antagligen mer förlusteffekt pga av flera AC-DC och gigantiskt mycket mer kabel, även grövre kabel pga högre strömmar (iom lägre spänning)

3. Mata ut endast 5V och 12V centralt.
5V endast till USB-uttag och 12V endast för LED-belysning.
Fördelarna är att i detta scenario finns det en del utrustning som man faktiskt kan koppla in, dessutom utan några krav på väldig hög teknisk kompetens, då det endast är redan färdiga saker man grejar med, dvs inget behöver uppfinnas.
Nackdelarna är som tidigare, frågan är om det är värt det, då det blir relativt få saker man kopplar in.

Men till allt detta resonemang finns det ju en liten grej till.
Solceller.
Med lite paneler på taket så kommer lågvoltssystem i en helt annat dager.
Då börjar det kunna vara intressant, slippa en massa omvandling till och från 230V. Och kanske ett första steg att kunna gå off-grid.

edit:
Jag kan också konstatera att jag inte vare sig dragit eller ens förberett något lågvoltssystem i vårt nybygge. Så vad jag egentligen tror om idén kan man ju gissa sig till. :P

Redigerat:
Blumbern skrev:
men likström innebär mig veterligen ,spänningsförluster, hade han nån lösning på de?
Det är strömmen som genererar spänningsförluster, så det får du oavsett om det är lik- eller växelström.

Det finns ju de personer som lever med ett 12V system konstant... fråga långseglarna.
De får dock oftast klara sig utan moderniteter som t ex micro och elspis tills det finns tillgång till landström. :) Men en liten tv, lampor, och någon pump fungerar fin fint med ett rejält batteriupplägg. Sen kombinerar man detta med solceller, vindgenerator och släpgenerator.

Men det är oftast ett väldigt räknande på kabelareor som nämnts tidigare i tråden. Installerade en rejäl solcellskombo på båten och fick dra en toktjock kabel enligt alla konstens regler.

Har funderat en del på detta och kommit fram till att 24 volt är lagom. Inte så farliga förluster, det finns en del färdiga (lastbils)-prylar att använda. Det blir dock ändå förluster, lösningen på det bör vara olika zoner. Har testat lite med enklaste lösningen där en Nexamottagare och en väggvårta driver två olika ledbelysningar. Ett lågvoltsnät i mycket liten skala :)

yxis skrev:
En rätt farlig grej med det här är alla reseadaptrar som inte har någon avsäkring. 40A tillgängligt i schucko-uttaget är ingen höjdare.
Reseadaptrar med schuko är väl inte särskilt vanliga. Jag letade förgäves efter en sådan på den tiden jag hade en Dell laptop med jordad kontakt. Alla "all in one"-adaptrar jag hittade passade bara för europlugg. Det slutade med att jag köpte en UK-schuko när jag var i Englad (och då kom den ju med inbyggd säkring) och byggde en US-schuko själv.

yxis skrev:
Det skulle inte förvåna mig om nästa "inneprodukt" är USB-laddadaptrar för infällnad som passar i de stora tillverkarnas flerfackramar.

Det skulle inte heller förvåna mig om det blir en produkt som ser snygg ut och som används i trendiga hem men som inte riktigt funkar lika bra som laddarna som följer med t.ex. telefoner... *fördom*
Finns för Amerikanska uttag. Både kombinerat med vanliga uttag och enbart USB.

Vet att de stora elbolagen i Sverige arbetade med 12v extra hål i vägguttagen för en 5-6 år sedan.

PoE (Power over Ethernet) är lite liknande. Nu kommer väl snart 60w varianten.

Felet de flesta gör, IMHO, är att tanken skulle vara att kräma ur 2300W / 12V. Idag är det oerhört få prylar som behöver den effekten, jämfört med när Sverige elektrifierades. Jag röstar för 48v och smart hantering. Vanlig förekommande i industrin och behörighetsfritt i vissa fall. 250w hade funkat för många prylar i hemmet.

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.795174,13.090871

Redigerat:
f91jsw skrev:
Reseadaptrar med schuko är väl inte särskilt vanliga. Jag letade förgäves efter en sådan på den tiden jag hade en Dell laptop med jordad kontakt. Alla "all in one"-adaptrar jag hittade passade bara för europlugg. Det slutade med att jag köpte en UK-schuko när jag var i Englad (och då kom den ju med inbyggd säkring) och byggde en US-schuko själv.
Jag köpte en sånhär innan jag visste bättre...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919399
Ingen säkring vad jag sett.

Bättre pris för just UK-resor, men om den har säkring vet jag inte heller:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161252808

Nagelsax + nagelfil som avbitare+skruvmejsel :wow: + stickpropp köpt i UK är nog ändå bästa lösningen :)

En variant är att ha tur och få en fellevererad nätsladd med någon datorpryl eller liknande, och byta IEC-kontakten mot en schuko-grendosa, och då också se till att säkringen är stor nog.

yxis skrev:
Det skulle inte förvåna mig om nästa "inneprodukt" är USB-laddadaptrar för infällnad som passar i de stora tillverkarnas flerfackramar.

Det skulle inte heller förvåna mig om det blir en produkt som ser snygg ut och som används i trendiga hem men som inte riktigt funkar lika bra som laddarna som följer med t.ex. telefoner... *fördom*
Denna finns redan:http://www.kjell.com/sortiment/dato...pakt-usb-laddare-5v-1000ma-p92579#imageWindow

Lazyman skrev:
Denna finns redan:[länk]
Fast den var väl inte infälld iofs....det var en modifierad stickpropp, jag tror yxis var ute efter en apparat som man fäller in i dosa och sedan passar i tex elko och eljoramar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.