13 680 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Varför 220V och inte 24/12V???
Och då spänningen på USB-porten ligger på 5V, så är det kanske ett 5V-system som passar till detta.Rrrrr skrev:
Sen bör varje uttag klara att kräma ur sig en halv ampere, med ett maximalt spänningsfall på 0,5 volt, så det möter standarden för USB.
Det skulle gå att designa en bil för 230V. Men batterierna får många celler (115 st) och blir därmed svindyra.Blumbern skrev:
Och växelspänning blir det inte alls med batterier, om man inte sätter in en dyr växelriktare.
Och då kan förvisso fortsätta med 12V, 24V eller någon annan spänning på batterierna, och köra växelriktare på det. Men det blir verkligen att gå över ån efter vatten.
Däremot finns det biltillverkare som tittar på och propagerar för en (generell) höjning av batterispänningen i bilarna, 24V eller ännu hellre 48V.
Då det blir alltmer strömkrävande el i bilarna så finns vinster. Kabelareor blir mindre och därmed går det åt mindre dyr koppar och det blir lättare bilar, vilket ger gynnsammare bränsleförbrukning.
Sen ger högre spänning möjlighet till högre effektuttag och mindre och snabbare och starkare elektromekanik. Kan t.ex. göra att vi kanske kan skippa kamaxeln i en motor utan istället trycka ventilerna med aktuatorer istället.
Ojojoj vad tråden spinner på. =) Kul att folk tänker "outside the box". Usb draget i bostaden va ju en bra ide.
Har förstått att det förmodligen inte tjänar något med ett elnät på 24V/12V men att man däremot skulle kunna hövja V för att kunna använda mer "kräm" i de ledningar som finns. Kul med en 220V bil med men frågan e om inte det börjar bli närmre elbil då? =) Hade faktiskt en tanke på att bygga om en liten "smart" bil till elbil för ett par år sen men denna tanken lades ner pga pengar, tid och okunskap. 2000V i väggen vet jag inte om jag vågar ha men skulle det varit standarden så hade man förmodligen inte lagt märke till det. =) Finns det fler spänningar som skulle kunna användas i ett hem som skulle varit praktiskt? typ USB 5V? Har en liten fråga till. vad gör en transformator egentligen? Sollar den bort resterande el som är mer än ut spänningen eller reglerar den bara en viss %? skulle man tex kunna koppla en vanlig mobilladdare på en lägre spänning men ändå få ut rätt spänning? (tex i ett 110 utag på toaletten)
Har förstått att det förmodligen inte tjänar något med ett elnät på 24V/12V men att man däremot skulle kunna hövja V för att kunna använda mer "kräm" i de ledningar som finns. Kul med en 220V bil med men frågan e om inte det börjar bli närmre elbil då? =) Hade faktiskt en tanke på att bygga om en liten "smart" bil till elbil för ett par år sen men denna tanken lades ner pga pengar, tid och okunskap. 2000V i väggen vet jag inte om jag vågar ha men skulle det varit standarden så hade man förmodligen inte lagt märke till det. =) Finns det fler spänningar som skulle kunna användas i ett hem som skulle varit praktiskt? typ USB 5V? Har en liten fråga till. vad gör en transformator egentligen? Sollar den bort resterande el som är mer än ut spänningen eller reglerar den bara en viss %? skulle man tex kunna koppla en vanlig mobilladdare på en lägre spänning men ändå få ut rätt spänning? (tex i ett 110 utag på toaletten)
Blumbern skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktuator
Efter denna mycket allmänt hållna definition så kan jag berätta att jag själv främst tänkte på elektromagneter och servomotorer.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Till att börja med, det är inget jag ägnat någon större tankeverksamhet. Men jag är övertygad om att det med modern teknik skulle kunna gå att klara att bryta ex, på 1- 2 ms om det blir ett jordfel (=någon sätter en skruv i ledningen). Jag tror att det är lite så man tänker i England, men där kör man ju på normal spänning.Rrrrr skrev:Hempularn: Skulle man ha en enda "ringledning" runt huset då eller? (har dom inte typ så i England. Med säkringar i vägguttagen, eller i stickpropparna?)
Blir det inte större risker om något händer med matningen före din smarta switch? Någon skruvar in i en ledning? Avgnagen av en råtta? Snickarn sågar av den med tigersågen osv..
Finessen med det jag funderat på är att man skulle kunna ha smarta eluttag som lämnar den spänning som apparaten begär, om det sedan är 2V till en mindre elektronikpryl, eller 400V till en spis, eller kanske tom 1kV i klen sladd till en dammsugare. Man skulle kunna ha anslutningssladdar med kanske 0,1 kvmm om man vill ha en tunn kabel. Med moderna isoleringsmaterial skulle man inte behöva tjockare isolering än i dagens kablar.
Eltruckar har ju redan vart uppe på högre spänning och vänt så att säga, många 80-talstruckar hade ju 120v men numera verkar 48v vara lite av en standard på större och istället använder man växelströmsmotorer till det mesta.Mikael_L skrev:Det skulle gå att designa en bil för 230V. Men batterierna får många celler (115 st) och blir därmed svindyra.
Och växelspänning blir det inte alls med batterier, om man inte sätter in en dyr växelriktare.
Och då kan förvisso fortsätta med 12V, 24V eller någon annan spänning på batterierna, och köra växelriktare på det. Men det blir verkligen att gå över ån efter vatten.
Däremot finns det biltillverkare som tittar på och propagerar för en (generell) höjning av batterispänningen i bilarna, 24V eller ännu hellre 48V.
Då det blir alltmer strömkrävande el i bilarna så finns vinster. Kabelareor blir mindre och därmed går det åt mindre dyr koppar och det blir lättare bilar, vilket ger gynnsammare bränsleförbrukning.
Sen ger högre spänning möjlighet till högre effektuttag och mindre och snabbare och starkare elektromekanik. Kan t.ex. göra att vi kanske kan skippa kamaxeln i en motor utan istället trycka ventilerna med aktuatorer istället.
I bilar tycker jag faktiskt att 12 eller 24v är lagomt, för kombinationen av värme, bränsle under tryck och hög spänning är nog lite onödigt riskabelt.
Visst ger ju tändspolar och sånt ut hög spänning men det är ju iaf ganska begränsat område.
Men däremot en 12v till 230v omvandlare är praktiskt att ha i bilen, jag har en på 2500w under framsoffan.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ja faktiskt.
Men min generator är just nu rätt trött så användningen är ganska begränsad, men det ska i en 115A snart så då blir det bättre.
Omvandlaren följde med i köpet, säljaren visade mig den och en ny sony stereo när han redan hade fått betald och jag skulle åka.
Men min generator är just nu rätt trött så användningen är ganska begränsad, men det ska i en 115A snart så då blir det bättre.
Omvandlaren följde med i köpet, säljaren visade mig den och en ny sony stereo när han redan hade fått betald och jag skulle åka.
Det skulle inte förvåna mig om nästa "inneprodukt" är USB-laddadaptrar för infällnad som passar i de stora tillverkarnas flerfackramar.Rrrrr skrev:
Det skulle inte heller förvåna mig om det blir en produkt som ser snygg ut och som används i trendiga hem men som inte riktigt funkar lika bra som laddarna som följer med t.ex. telefoner... *fördom*
Nånstans har jag sett komplett PC för inbyggnad i väggen men jag har lite svårt att se poängen eftersom det ändå blir en hel skog av kablar till allt och lite till.
Jag tror däremot inte på ett 5V-nät om man vill ha just USB-uttag eftersom det skulle krävas rätt grova kablar för att klara kravet på tillräckligt lite spänningsfall.
Britterna har ringmatning och vad jag förstått t.ex. 20A avsäkring på varje ände av ringen = totalt ca 40A, och säkringar sitter i stickpropparna. Dessutom har uttagen alltid strömbrytare! Det verkar också finnas "apparater" i samma storlek som ett uttag men med strömbrytare, säkringshållare och kabelgenomföring för fast inkoppling av "lösa" apparater. Belysning körs tydligen på separata grupper avsäkrade klart klenare.Rrrrr skrev:
En rätt farlig grej med det här är alla reseadaptrar som inte har någon avsäkring. 40A tillgängligt i schucko-uttaget är ingen höjdare.
Ett resetips för den som ska till UK är att inte köpa en dyr och dålig adapter här i Sverige utan ta med en grendosa med bortklippt stickpropp och verktyg som duger till nöds för att montera en stickpropp, och köpa en stickpropp i lokala mataffären. Sist jag var i UK köpte jag en stickpropp för att göra övningen hemma inför nästa eventuella resa. Stickproppen kostade motsvaraden ungefär fem svenska kronor och då ingår korrekt säkring, till skillnad från reseadaptrarna som kostar många gånger mer här...
=============
Allmänt vad gäller bilar så vore det bra om spänningen vore så hög att det vore beröringsfara - då skulle myndighetskrav eller liknande göra att bil-el faktiskt höll lite bättre kvalitet.
Nice uttag. Känns som att man kan ha datorn i en central i huset sen bara dra ett par kilometer kabel i hela huset o slippa det störiga ljudet av datorfläktar o givetvis att slippa se en ful datorlåda med 2000sladdar ifrån som allt damm samlas vid. =)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Finns redan.Putte 81 skrev:
iMac,
Snygg
Vet inte om den har fläkt, den hörs inte iaf.
1 kabel att ansluta resten trådlöst.
Damm får man väl ändå jaga.
Jaja jag är väl lite insnöad på en äppelsort.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hörde ett program på vetenskapsradion för något år sedan. Där var det en professor i något som hävdade att 230 volt växelström var förlegat av olika anledningar om jag minns rätt. Av flera minns jag att: 50 Hz var en bra hjärt-dödare, helt enkelt att få det ute takt. Han föreslog istället 600 volt likström, lägre förluster, med dagens teknik också lättare att omvandla till lämplig spänning, samt att förnyelsebara energikällor som solceller och vågkraft skulle ha mycket att vinna på ett likströmssystem. Säkert hade han fler argument. Personligen tyckte jag att det lät väldigt vettigt det han sa, ska se om det är möjligt att få tag på avsnittet.