1 169 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Varför 1.5 kvadrat på perilex sladdställ?
Hej expertpanelen!
En fråga om en ska jag stör mig på: Skall koppla in en induktionsspis, 400+nolla (230 elementspänning förmodar jag). FK 2.5 i väggen och avsäkrat 3*16 precis som det skall vara. Varför är nu alla sladdställ (perilex) jag hittar 5G1.5? Är det ren snålhet av tillverkarna (konsumenterna), och räknar man med att det aldrig kan bli problem att belasta kabeln den tiden det blir aktuellt? Har för mig att bara största plattan boostad ger 3600W, så bara där har vi strax under 16A.
Tack på förhand!
En fråga om en ska jag stör mig på: Skall koppla in en induktionsspis, 400+nolla (230 elementspänning förmodar jag). FK 2.5 i väggen och avsäkrat 3*16 precis som det skall vara. Varför är nu alla sladdställ (perilex) jag hittar 5G1.5? Är det ren snålhet av tillverkarna (konsumenterna), och räknar man med att det aldrig kan bli problem att belasta kabeln den tiden det blir aktuellt? Har för mig att bara största plattan boostad ger 3600W, så bara där har vi strax under 16A.
Tack på förhand!
De är specade till 16A.T Tornhuset skrev:Hej expertpanelen!
Tack på förhand!
Tumregeln, eller normen att 16A säkringar efterföljs av 2.5 mm2 i fasta installationer kommer av att kablarna ibland kan gå i isolerade utrymmen utan möjlighet till kylning av kabeln. Samt att man inte vill ha onödigt stora spänningsfall om det är långa kablar. Det handlar om en avvägning om vad som är rimligt, säkert och ekonomiskt.
Att leda 16A genom en meter 1.5 mm2 kabel innebär inte något direkt spänningsfall och kabeln utvecklar inte mycket värme. Är den då fritt förlagd, som ett perilex sladdställ normalt är, så innebär det ingen fara alls. Det skulle antagligen funka även med 0.75 mm2 utan någon risk för brand.
Att leda 16A genom en meter 1.5 mm2 kabel innebär inte något direkt spänningsfall och kabeln utvecklar inte mycket värme. Är den då fritt förlagd, som ett perilex sladdställ normalt är, så innebär det ingen fara alls. Det skulle antagligen funka även med 0.75 mm2 utan någon risk för brand.
Tack för svar! Ja, på ett sätt är ju inte detta värre än att vanliga skarvsladdar är 0.75, de är ju oftast avsäkrade 10A och kan ha betydlig last. Störde mig bara då perilex-sladdstället skall monteras fast i spisen.G Gabbe1 skrev:Tumregeln, eller normen att 16A säkringar efterföljs av 2.5 mm2 i fasta installationer kommer av att kablarna ibland kan gå i isolerade utrymmen utan möjlighet till kylning av kabeln. Samt att man inte vill ha onödigt stora spänningsfall om det är långa kablar. Det handlar om en avvägning om vad som är rimligt, säkert och ekonomiskt.
Klicka här för att svara