Varför startar inte hällen.?
Jag har kopplat upp en ny Siemens induktionshäll (EX85KHYC1) med 3-fas, enligt bild. Sett från ovan så går nollan in i Nr 3 längst upp till vänster. Fas 1 i nr 2 (under nollan) Och fas 3 in i nr 1, längst ned under 2. Fas 3 in i nr 4 längst upp till höger. Nr 5 är tom. Och sedan jord i ”nr 6” längst ned till höger. Det kommer ström till alla faser. Nollan är ”hel”. (Ingen spänning mellan jord och nolla)
Men hällen startar inte. Jag hittar inget barnlås. Hällen verkar död. Det

nr Elcentral med olika kopplade ledningar, märkta anslutningar 1–6, visar hur Siemens induktionshällens kablar är anslutna. Delen för jord är tom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
snaggletooth
  • Laddar…
L Lars Lundell 2 skrev:
Jag har kopplat upp en ny Siemens induktionshäll (EX85KHYC1) med 3-fas, enligt bild. Sett från ovan så går nollan in i Nr 3 längst upp till vänster. Fas 1 i nr 2 (under nollan) Och fas 3 in i nr 1, längst ned under 2. Fas 3 in i nr 4 längst upp till höger. Nr 5 är tom. Och sedan jord i ”nr 6” längst ned till höger. Det kommer ström till alla faser. Nollan är ”hel”. (Ingen spänning mellan jord och nolla)

nr[bild]
ska verkligen nollan sitta uppe vänster? inte höger?

Ingen dekal med installationsschema nånstans?
Jag hittar en Siemenssida som inte stämmer med din koppling, men leta efter ett schema på hällen!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
L Lars Lundell 2 skrev:

nr[bild]
Varför kopplar du in 3 faser? Och det skall inte vara fas på nr 4....
Kopplingsschema för elektrisk anslutning med märkning 220-240V/380-415V. Inkluderar färgmarkeringar för fasledare och nollpunkt.
Skapa konto

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
ClasseClas
L Lars Lundell 2 skrev:

nr[bild]
Du har kopplat fel.

Elektrisk kopplingsschema för installation av enhet med märkning för jord (GN/YE), nolla (N), och ledningar L1, L2. N är rödmarkerad.
Skapa konto

Nolla in på 4 eller 5 med bygling. L1 till 2, L2 till 3. Parkera L3 på plint 1.

Jag har kopplat in 3 faser för att jag har möjlighet. Siemens häll kan väl drivas med 3.

L Lars Lundell 2 skrev:
Siemens häll kan väl drivas med 3.
Vad har du fått det i från?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den använder bara två faser.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lars Lundell 2 skrev:
Jag har kopplat in 3 faser för att jag har möjlighet. Siemens häll kan väl drivas med 3.
Finns ingen höll mig veterligen idag som kopplas 3-fas, 1-fas med reducerad effekt eller 2-fas kopplas det.

Titta på kopplingsschemat för din häll så ser du vart det blivit galet.

L Lars Lundell 2 skrev:
Men vad har du följt för inkopplingschema? Du har väl inte bara kopplat på chans?

Risk att hällen har försötrts om du kopplat fel.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Glöm inte skruven till dragavlastningen när du kopplat klart.

Den här kopplingen har jag genomfört. Stämmer inte den?

• Tabell över kopplingsschema och färgkodning för elplintar: L1, L2, N, L3, jord och ej använd. Används för koppling vid 400 V 3N.
    Skapa konto
  • Arg
  • Haha
  • Wow
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Varifån kommer den där?
Du måste använda ett schema med ursprung Siemens, och det ska finnas på en dekal på hällen!!

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför kopplar du in 3 faser? Och det skall inte vara fas på nr 4....
[bild]
nä den är helt fel

L Lars Lundell 2 skrev:
denna står det tydligt två faser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.