Byggfirmor följer Boverkets påbud? Vad hade Boverket för inställning till metoden när husen byggdes och vilket ansvar ska i så fall staten ta?

Man kan tolka domen så att det är husleverantören som ansvarar. Boverket ställs inte till ansvar - inget "påbud" från deras sida - enbart att de inte förbjudit denna typ av fasadkonstruktion.

S
Berra2 skrev:
Glädjande! Byggbranschen är den vidrigaste bransch vi har. Byggbranschen har fifflat och fuskat i allt för många decennier utan att behöva ta ansvar. Nu hoppas vi bara på att ROT försvinner också! Varför ska man subventionera en så grisig bransch?! Moral, etik och yrkesheder är sedan länge ett okänt begrepp inom branschen. Men höga löner ska dom ha!!! Helt sjukt!
Höga löner? Snickarna jag jobbar ihop med ligger cirka 2K under mig, o jag ligger inte ens över 30K i månaden. Så vart i helvete får du ifrån att vi hantverkare skulle ha höga löner?

Dessutom var ROT ett sätt att ta Sverige igenom en finansiell kris, du skulle må fan så mycket sämre ifall sveriges ekonomi hade kollapsat tack vare att en merpart av hantverkarna fick lov att gå hem pga. arbetsbrist.

Typiskt tänkande för såna som dig är att ni:

1: Är immuna mot fakta, ni klarar bara att argumentera känslomässigt.
2: Inte är det minsta insatta i det ni klagar på, det gnälls och hatas utan att ha någon som helst substans bakom.
3: Är övertygade om att alla hantverkare är grisar som bara ska ha pengar o lämnar skitjobb, du vägrar inse det faktum att en överväldigande majoritet av alla hantverkare är ANSTÄLLDA och tjänar inte ett öre extra på att bluffa med material, tid eller resor.

Men åk du till ditt kontor o sätt dig o surfa bort 3 timmar per dag och visa hur fantastisk branschen du jobbar i är. Du skulle aldrig klara av att vara hantverkare, vi har ögonen på oss hela arbetsdagen och tar du en rast så kan du ge dig fan på att kunden står o funderar på om han ska ringa till arbetsgivaren o säga att man inte jobbar.

Mata inte trollet mer, han förstår inte bättre, borde följa med en dag på bygget och se hur de går till

tommib
SueCia skrev:
Höga löner? Snickarna jag jobbar ihop med ligger cirka 2K under mig, o jag ligger inte ens över 30K i månaden. Så vart i helvete får du ifrån att vi hantverkare skulle ha höga löner?

Dessutom var ROT ett sätt att ta Sverige igenom en finansiell kris, du skulle må fan så mycket sämre ifall sveriges ekonomi hade kollapsat tack vare att en merpart av hantverkarna fick lov att gå hem pga. arbetsbrist.

Typiskt tänkande för såna som dig är att ni:

1: Är immuna mot fakta, ni klarar bara att argumentera känslomässigt.
2: Inte är det minsta insatta i det ni klagar på, det gnälls och hatas utan att ha någon som helst substans bakom.
3: Är övertygade om att alla hantverkare är grisar som bara ska ha pengar o lämnar skitjobb, du vägrar inse det faktum att en överväldigande majoritet av alla hantverkare är ANSTÄLLDA och tjänar inte ett öre extra på att bluffa med material, tid eller resor.

Men åk du till ditt kontor o sätt dig o surfa bort 3 timmar per dag och visa hur fantastisk branschen du jobbar i är. Du skulle aldrig klara av att vara hantverkare, vi har ögonen på oss hela arbetsdagen och tar du en rast så kan du ge dig fan på att kunden står o funderar på om han ska ringa till arbetsgivaren o säga att man inte jobbar.
Pricipiellt håller jag med buspojken ang trollmatning, men jag blir ändå lite nyfiken när du säger att du inte tjänar över 30K/mån. Jag har tolkat det som att du är elektriker, stämmer det? Hur gammal är du och hur många år har du i yrket?

Jag ber på förhand om ursäkt om frågorna är för privata, du väljer givetvis själv om du vill svara eller inte. Jag tycker dock att diskussionen om hantverkarlöner är intressant, bl.a. på grund av det Berra2 tar upp ang t.ex. sjuksköterskor. När man tittar på livslön för många yrkesgrupper är det väldigt tydligt att utbildning inte lönar sig i Sverige. Vi har bland de minsta löneskillnaderna mellan "arbetare" med gymnasieutbildning och "arbetare" med högskoleutbildning. Just sjuksköterskor är ett väldigt kvalificerat arbete som trots detta har låga ingångslöner och kass löneutveckling. Frågan är hur deras livslön jämför sig med t.ex. snickare eller elektriker?

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
S
tommib skrev:
Pricipiellt håller jag med buspojken ang trollmatning, men jag blir ändå lite nyfiken när du säger att du inte tjänar över 30K/mån. Jag har tolkat det som att du är elektriker, stämmer det? Hur gammal är du och hur många år har du i yrket?

Jag ber på förhand om ursäkt om frågorna är för privata, du väljer givetvis själv om du vill svara eller inte. Jag tycker dock att diskussionen om hantverkarlöner är intressant, bl.a. på grund av det Berra2 tar upp ang t.ex. sjuksköterskor. När man tittar på livslön för många yrkesgrupper är det väldigt tydligt att utbildning inte lönar sig i Sverige. Vi har bland de minsta löneskillnaderna mellan "arbetare" med gymnasieutbildning och "arbetare" med högskoleutbildning. Just sjuksköterskor är ett väldigt kvalificerat arbete som trots detta har låga ingångslöner och kass löneutveckling. Frågan är hur deras livslön jämför sig med t.ex. snickare eller elektriker?
Yes jag är elektriker, tjänar strax över 29k och har jobbat i typ 8-10 år på samma företag. Bor och jobbar i en liten ort dock, så förstår såklart att man hamnar över 30k om jag flyttar till en större stad, men jag trivs här. Men inte känner jag att vi hantverkare tjänar några fantasisummor.

tommib skrev:

Man kan i teorin korrigera det på två sätt:

1. Sänka hantverkarnas löner.

2. Höja sjuksköterskors löner.

Argumentet att hantverkarna tjänar för mycket jämfört med sjuksköterskor håller inte tycker jag. Det är lite som att säga till hungriga skolbarn efter en utebliven lunch "tänk på de svältande i Afrika".

Berra2 skrev:
Det är frestande att bura in alla fifflande byggare men då skulle vi ju inte ha någon byggbransch kvar... :-(
Försvaret från byggare är alltid att "de minsann visst finns hederliga byggare" eller "så är det i andra branscher också".
Visst finns det några enstaka byggare kvar som vet vad moral, etik och yrkesheder är men dom är alldeles för få!
Ingen annan bransch är så vidrig som just byggbranschen.
Det mest störande är att lönenivån ligger absurt högt inom byggbranschen. Hade dom gjort ett bra jobb kanske jag skulle kunna acceptera det men nu är branschen både dålig och överbetald.
Det borde inte finnas någon byggare som tjänar mer än tex en sjuksköterska.
En grisig bransch med flabbiga, rapande och fisande gubbar som hittills har fått göra som dom vill. Men nu får vi hoppas att rättsväsendet vaknar och gör rätt och att det inte bara är storföretag som får straff utan alla enmansföretag som arbetar efter metoden "fort men fel och luras så länge det går innan jag konkar och startar nytt i annat namn".
Och vad jobbar ers majonäs själv med?
Kontoooooor?

tommib
SueCia skrev:
Yes jag är elektriker, tjänar strax över 29k och har jobbat i typ 8-10 år på samma företag. Bor och jobbar i en liten ort dock, så förstår såklart att man hamnar över 30k om jag flyttar till en större stad, men jag trivs här. Men inte känner jag att vi hantverkare tjänar några fantasisummor.
Och när började du jobba? När du var 19 gissar jag. Så du är strax under 30 år gammal då?
Nu vill jag på intet sätt låta påskina att du inte är värd din lön, det vet jag inget om, men är det rimligt att man ska tjäna över 30k innan 30 när man har en gymnasieutbildning? När universitetsutbildade (poliser, sjuksköterskor) går in på ca 24k efter tre års studier på högskola, med studielån?

Att argumentera om svältande barn i afrika är lite att ta i, men jag håller delvis med om att man inte kan ställa yrkesgrupper mot varandra hur som helst. Sen måste man också väga in att mina två exempel jobbar för det offentliga och man har inga enorma produktivitetsökningar att motivera lönestegring med. Frågan är väl om elektriker eller andra hantverkare har det heller. Inom industrin och jordbruket producerar ju varje enskild anställd mer och mer med tanke på ökande automation vilket ökar värdet av arbetet. Är det så för hantverkare eller följer de bara med övriga LO-förbund upp?
Värdet av en tjänst är ju vad någon är villig att betala för den, men detta är i någon mån satt ur spel i och med fackförbund och i princip tvingande kollektivavtal för en stor del av branschen. Det råder helt enkelt inte fri avtalsrätt inom många hantverksyrken. Samma gäller iofs för mina exempel men tvärt om då "köparen" inte är "kunden".

Jag är nu ute OT, men jag tycker att diskussionen är principiellt intressant. Om man har höga löner som hantverkare, vem ska köpa tjänsterna när en stor del av arbetarkollektivet tjänar mindre?

Allt detta är väldigt svåra frågor och jag påstår inte att jag har några enkla svar på det. Det bara provocerar mig lite när man självklart anser att man ska ha vad som är en rätt hög lön i jämförelse med medianlönen (som för män är 28800 kr/mån, enl SCB) redan innan man fyllt 30. Detta är alltså alla arbetare i arbetsför ålder vi pratar om.

Jag vill bara för tydlighetens skull påpeka att jag inte har någon särskild udd riktad mot just dig SueCia utan det var bara att du råkade ta upp detta med lönen :)

Fick i veckan reda på att en lokal arbetsplats drog ca 265:- på skottet. Nu börjar vi snacka om vettig lön. Undra om "Berra-trollet" går i split nu??

... har inte tråden spårat ut lite, lite .... :)

• Gilla
Christer Bill
  • Laddar…
S
tommib skrev:
Och när började du jobba? När du var 19 gissar jag. Så du är strax under 30 år gammal då?
Nu vill jag på intet sätt låta påskina att du inte är värd din lön, det vet jag inget om, men är det rimligt att man ska tjäna över 30k innan 30 när man har en gymnasieutbildning? När universitetsutbildade (poliser, sjuksköterskor) går in på ca 24k efter tre års studier på högskola, med studielån?
Började jobba direkt efter gymnasiet med diverse skitjobb, blev inte elektriker förrän nåt år efter studenten. Jag kan inte tycka att ditt sätt att resonera på är speciellt vettigt, jag tror att nästan alla jag pratat med är väldigt överens om att både sjuksköterskor och poliser tjänar för lite sett mot vad de gör.

Jag tycker heller inte att utbildning och lön skall kopplas samman rakt av, jag har bara gymnasial utbildning medans min sambo är högskoleutbildad, vi tjänar ungefär lika, men hon har ett väldigt bekvämt jobb med ett fint kontor och relativt lugna dagar.

Medans jag får vara ute 8 timmar i -25 grader för att spika kabel eller laga motovärmare, kanske får jag felsöka en översvämmad avloppsstation eller krypa runt på en vind som är stekhet mitt i sommaren. Statistiken säger att risken att jag får nackproblem/axelproblem är extremt hög, det är vedertaget att elektriker får problem med axlar/nacke.

Ett ännu bättre exempel är gruvarbetare, de behöver ofta inte ens en gymnasial utbildning, men ändå tycker jag att dom förtjänar mer lön än mig, kontorister eller diverse andra arbetsklasser.

Man utbildar sig för att:

1: Satsa på ett yrke där man får högre lön, detta väljer man såklart själv.
2: Satsa på ett yrke som sliter väldigt lite på kroppen, ett bekvämt yrke där man kan må bra både på och efter jobbet.
3: Satsa på ett yrke som man verkligen brinner för, om det råkar vara så att jag verkligen brinner för att vara en undersköterska så satsar jag på detta, men INGEN kan säga att jag inte är medveten om lönenivån redan innan jag satt mig i skolbänken.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Månadslön är, anser jag, ett dåligt mått för att jämföra olika yrkens ersättningsnivå. Akademiker har fler år av studier utan lön utan istället ofta med skuldsättning till CSN. Som yrkesarbetare kanske man å andra sidan, beroende på yrke, måste pensioneras tidigare på grund av förslitning. Livsinkomsten för olika yrken tycker jag därför är bättre som jämförelse.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
tommib
andersgd skrev:
Månadslön är, anser jag, ett dåligt mått för att jämföra olika yrkens ersättningsnivå. Akademiker har fler år av studier utan lön utan istället ofta med skuldsättning till CSN. Som yrkesarbetare kanske man å andra sidan, beroende på yrke, måste pensioneras tidigare på grund av förslitning. Livsinkomsten för olika yrken tycker jag därför är bättre som jämförelse.
Jag håller helt med och som jag skrev tidigare så är livsinkomsterna snarlika för en väldigt stor grupp akademiker som för ickeakademiker.

SueCia har dock en bra poäng i att hantverkare löper större risk för förslitningsskador och "otrevlig" arbetsmiljö.

Även akademiker kan dock ha en trist arbetsmiljö. Jag skriver t.ex detta just som jag ska gå och lägga mig. Jag började jobba igår kl 15 och gick av 0800 imorse. Eftersom jag fick sova ca 2 timmar, med två larmsökare bredvid örat, så tyckte jag inte att jag behövde sova på dagen idag.. Hur många av er andra har 18-timmars arbetspass? Ofta utan vila, inatt var ett undantag....

S
tommib skrev:
Jag håller helt med och som jag skrev tidigare så är livsinkomsterna snarlika för en väldigt stor grupp akademiker som för ickeakademiker.

SueCia har dock en bra poäng i att hantverkare löper större risk för förslitningsskador och "otrevlig" arbetsmiljö.

Även akademiker kan dock ha en trist arbetsmiljö. Jag skriver t.ex detta just som jag ska gå och lägga mig. Jag började jobba igår kl 15 och gick av 0800 imorse. Eftersom jag fick sova ca 2 timmar, med två larmsökare bredvid örat, så tyckte jag inte att jag behövde sova på dagen idag.. Hur många av er andra har 18-timmars arbetspass? Ofta utan vila, inatt var ett undantag....
Vad har du för jobb med schemalagda 18timmars pass? Jag antar att nästan alla hantverkare har varit med om grispassen på 18+ timmar, men detta är ju vid extremfall och inte schemalagdt.

• Gilla
Fredrik.engdahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.