19 128 läst ·
44 svar
19k läst
44 svar
Värdera om huset för att kunna utöka bolån
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det där stämmer inte. Man kan få låna upp till 85% av värdet om banken godkänner det. Värdet behöver inte alls vara samma som det amorteringsgrundande värdet.K krfsm skrev:Banken kan ändra sin bedömning av vad de anser ert hus är värt, men ni får ändå inte låna mer än 85% av det amorteringsgrundande värdet. Ni får inte heller låna först och renovera sen när det gäller det amorteringsgrundande värdet, utan bara uppdatera det efter att de betydande renoveringarna är gjorda.
Måste man låna för att renovera så har man inte råd att göra det!
Varför inte spara först till renoveringar.
Varför inte spara först till renoveringar.
Så är det ju inte, man kan ha en hyfsad stabil och hög inkomst och vill göra en renovering innan hela kapitalet finns tillgängligt. Man kan även låna under en tid när man inte vill frigöra kapital som finns investerat. Vi har t.ex. haft en period med låg ränta där det varit en möjlighet och i vissa fall lämpligt.R Riddarn 115 skrev:
Det är ett dåligt råd. Det är mycket bättre ekonomi att låna så att man kan genomföra underhåll som takomläggning, dränering, fönsterbyte, värmesystem o.s.v. än att låta huset förfalla i väntan på att man kan spara ihop pengar.R Riddarn 115 skrev:
Är inte fel att låna för att underhålla, men man måste tänka på att investeringen automatiskt inte höjer värdet på huset.
Ett nytt badrum för 200kkr i ett hus med ett marknadsvärde på 1,5miljoner kommer ju automatiskt inte göra att huset blir värt 1,7miljoner.
Det kommer troligtvis gör huset mer lättsålt.
Samtidigt är ju livslängden på ett badrum ~20år så det gäller ju att amorterar av minst 200kkr på 20år så man har låneutrymmet när det är dags att byta igen.
Man kan ju heller inte hoppas att ökande huspriser skall lösa problemet heller
Om man bortser från 1980-talet och 2000+2010-talet så har ökningen på huspriserna i Sverige följt inflationen, och ibland t.o.m. varit under inflationen. Som just nu, när vi har en inflationstakt 25-30% på 3år men ökning med huspriserna på 0-10% och en backning på lägenhetspriserna på -5-10%.
Ett nytt badrum för 200kkr i ett hus med ett marknadsvärde på 1,5miljoner kommer ju automatiskt inte göra att huset blir värt 1,7miljoner.
Det kommer troligtvis gör huset mer lättsålt.
Samtidigt är ju livslängden på ett badrum ~20år så det gäller ju att amorterar av minst 200kkr på 20år så man har låneutrymmet när det är dags att byta igen.
Man kan ju heller inte hoppas att ökande huspriser skall lösa problemet heller
Om man bortser från 1980-talet och 2000+2010-talet så har ökningen på huspriserna i Sverige följt inflationen, och ibland t.o.m. varit under inflationen. Som just nu, när vi har en inflationstakt 25-30% på 3år men ökning med huspriserna på 0-10% och en backning på lägenhetspriserna på -5-10%.
Redigerat:
Nja, efter 20 år är det helt beroende av var man bor och utveckling av fastighetspriser.svesse84 skrev:
20 år för badrum är väl "teknisk" utifrån försäkringsersättning, de flesta fungerar väl i den dubbla livslängden, men självklart beroende av materialval.
Precis enligt försäkringbolaget är det efter 20år värt 0kr så du måste "budgetera" för hela summa själv.A AndersS skrev:
Vet badrum som funkat i >50år, men vet också badrum som fått rivas efter 5år där försäkringsbolagen inte gett en kr för att det har fuskats.
Inflationen gör ju också att badrummet blir dyrare, så det badrummet som kosta 100kkr 2010 kostar säkert 300kkr idag.
Eller välja ett hus som passar plånboken i inköp, drift och underhåll.Hammarskallen skrev:
Ser till vårt eget hus, hade lånelöfte på 1,5miljoner då.
Valde ett hus för 680kkr, har bott i det i 15år. Har nog investerat nästan lika mycket till i underhåll och moderniseringar genom åren. Samt tusentals timmar egen tid.
Och jag har lånat för att finansierat vissa delar så ett tag var det 85% belåning.
Hade vi fått ett bättre hus för 1,5miljon då? Kanske.
Hade ett hus för 1,5miljoner inte behövts underhållas? Knappast.
Hade vi haft marginaler för att underhåller ett hus för 1,5miljoner? Nej
.
Som trådskaparen till den här tråden så känner jag att det få räcka med de svaren jag fick. Svårt att att säga om jag blev något klokare då det inkom så många svar med olika åsikter så jag blev nästan ännu mer förvirrad än vad jag var innan.
Det är väl säkert så pga att det finns inget rätt eller fel sätt att gå på. Alla stigar leder från skogen, skillnader är bara att alla stigar är olika korta/långa med olika utmaningar.
Tack för er insats och ha det så fint ni!
Det är väl säkert så pga att det finns inget rätt eller fel sätt att gå på. Alla stigar leder från skogen, skillnader är bara att alla stigar är olika korta/långa med olika utmaningar.
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
När vi skulle göra samma sak efter att ha renoverat, så kontaktade vi banken och bad om att få utöka bolånet. Det är alltså steg 1.
De skickade då ut sin värderingsman som fick göra värderingen. Han värderade huset högre efter våra renoveringear, och då sa banken ok, att vi fick mer bolån. Det är inte mer komplicerat än så.
Du behöver alltså inte själv värdera om huset skulle jag tro, utan det gör banken via sin värderingsman som man brukar samarbeta med. Skulle din bank inte arbeta på samma sätt som vår bank gjorde, fråga dem då om de kan tipsa om en värderingsman som är betrodd hos dem och vänd dig till den personen.
Skulle de inte värdera huset högre, kan du alltid prova med en annan bank och se om de ger dig det bolån ni behöver. Då kan ni helt enkelt enkelt byta bank.
De skickade då ut sin värderingsman som fick göra värderingen. Han värderade huset högre efter våra renoveringear, och då sa banken ok, att vi fick mer bolån. Det är inte mer komplicerat än så.
Du behöver alltså inte själv värdera om huset skulle jag tro, utan det gör banken via sin värderingsman som man brukar samarbeta med. Skulle din bank inte arbeta på samma sätt som vår bank gjorde, fråga dem då om de kan tipsa om en värderingsman som är betrodd hos dem och vänd dig till den personen.
Skulle de inte värdera huset högre, kan du alltid prova med en annan bank och se om de ger dig det bolån ni behöver. Då kan ni helt enkelt enkelt byta bank.
Det tycker jag är för ”svart/vitt”.R Riddarn 115 skrev:
Inte alls ovanligt att köpa ett hus för att renovera och således låna dessa pengar redan från början.
Sedan ska man givetvis månadsspara/ha en buffert för husets kommande underhåll/renoveringar (samt ”ifall något händer”).
Men man planerar sin budget från början .. (inkl sparande)
Det tillhör att bli lite förvirrad med.. 😊 alla har olika erfarenheter, kunskaper, åsikter osv.. men man får lära sig sålla lite i informationen - det finns alltid något bra/nytt/vettigt ”mellan raderna”.. som man kan använda 😊👍T tyomka skrev:Som trådskaparen till den här tråden så känner jag att det få räcka med de svaren jag fick. Svårt att att säga om jag blev något klokare då det inkom så många svar med olika åsikter så jag blev nästan ännu mer förvirrad än vad jag var innan.
Börja med att prata med er bankman/kvinna 🌸 och lycka till!
Skatteverket har bara ett taxeringsvärde, det motsvarar absolut inte marknadsvärdet. Ledningen om att det ska motsvara 75% är ofta också felaktig.T tyomka skrev:Hej,
Jag och min sambo köpte ett hus för 1,5 år sedan. Det var under en sen höst när det var som värst på bostadsmarknaden.
Mäklaren la ut huset för nästan 2 000 000.
Under första visningen kom bara en familj och la ett bud på 1 300 000. Husägarna, som var ett äldre par, tyckte att det var ett skambud och bad mäklaren anordna en till visning. Det var då vi kom in i bilden.
Vi blev intresserade av huset och mäklaren berättade att det finns en intressent som gav ett bud på 1 300 000 men ägarna tycker att det är för lite, han berättade även att dem redan köpt en lgh och måste flytta inom 3 mån.
Vi gav direkt ett bud på 1 500 000.
Nästa dag ringde mäklaren och sa att ägarna accepterade budet.
Inom några månader blev vi husägarna för första gången.
Efter vi blev husägarna fick vi papper från skatteverket om att huset är värderad till ca 1 400 000.
Det är ett gammalt hus men tidigare ägare har ändå underhållet det bra. Inget direkt något som är akut men vi vill ändå börja göra om det till vårt hus.
Prio på listan är nytt kök, ventilation och eventuellt underhållsmåla taket/betongpannor.
För att genomföra det så behöver vi runt 3-400 000. Därför så tänkte vi att värdera om huset och utöka bolån, om det är möjligt så klart.
Vet inte riktigt hur det går till men hörde att man måste ta kontakt med mäklare för att värdera om. Vet inte riktigt vad är det mäklaren kommer att titta på egentligen. Sedan vi flyttat så har vi gjort en del med huset.
Nu till fråga, hur går vi till väga för att kunna låna ytterligare för renoveringar?
Kommer det lånet direkt plussas ihop med övriga bolånet eller blir det som ett separat lån först och sedan efter renoveringen ska man göra ytterligare värdering eller hur går det till?
Någon som kan förklara tillvägagångssättet?
Vi köpte en brf, fick låna både till kontantinsats, bostad och renovering direkt om mäklaren gjorde en förhandsvärdering av vad bostaden är värd efter renovering. Vi tog ett separat lån för renoveringen, så snart den var klar skickade vi bilder till banken för atvisa att vi gjort de förändringar vi talat om för mäklaren och då fick vi baka in det lånet i bostaden.
Klicka här för att svara