18 254 läst ·
44 svar
18k läst
44 svar
Värdera om huset för att kunna utöka bolån
Sida 1 av 3
Hej,
Jag och min sambo köpte ett hus för 1,5 år sedan. Det var under en sen höst när det var som värst på bostadsmarknaden.
Mäklaren la ut huset för nästan 2 000 000.
Under första visningen kom bara en familj och la ett bud på 1 300 000. Husägarna, som var ett äldre par, tyckte att det var ett skambud och bad mäklaren anordna en till visning. Det var då vi kom in i bilden.
Vi blev intresserade av huset och mäklaren berättade att det finns en intressent som gav ett bud på 1 300 000 men ägarna tycker att det är för lite, han berättade även att dem redan köpt en lgh och måste flytta inom 3 mån.
Vi gav direkt ett bud på 1 500 000.
Nästa dag ringde mäklaren och sa att ägarna accepterade budet.
Inom några månader blev vi husägarna för första gången.
Efter vi blev husägarna fick vi papper från skatteverket om att huset är värderad till ca 1 400 000.
Det är ett gammalt hus men tidigare ägare har ändå underhållet det bra. Inget direkt något som är akut men vi vill ändå börja göra om det till vårt hus.
Prio på listan är nytt kök, ventilation och eventuellt underhållsmåla taket/betongpannor.
För att genomföra det så behöver vi runt 3-400 000. Därför så tänkte vi att värdera om huset och utöka bolån, om det är möjligt så klart.
Vet inte riktigt hur det går till men hörde att man måste ta kontakt med mäklare för att värdera om. Vet inte riktigt vad är det mäklaren kommer att titta på egentligen. Sedan vi flyttat så har vi gjort en del med huset.
Nu till fråga, hur går vi till väga för att kunna låna ytterligare för renoveringar?
Kommer det lånet direkt plussas ihop med övriga bolånet eller blir det som ett separat lån först och sedan efter renoveringen ska man göra ytterligare värdering eller hur går det till?
Någon som kan förklara tillvägagångssättet?
Jag och min sambo köpte ett hus för 1,5 år sedan. Det var under en sen höst när det var som värst på bostadsmarknaden.
Mäklaren la ut huset för nästan 2 000 000.
Under första visningen kom bara en familj och la ett bud på 1 300 000. Husägarna, som var ett äldre par, tyckte att det var ett skambud och bad mäklaren anordna en till visning. Det var då vi kom in i bilden.
Vi blev intresserade av huset och mäklaren berättade att det finns en intressent som gav ett bud på 1 300 000 men ägarna tycker att det är för lite, han berättade även att dem redan köpt en lgh och måste flytta inom 3 mån.
Vi gav direkt ett bud på 1 500 000.
Nästa dag ringde mäklaren och sa att ägarna accepterade budet.
Inom några månader blev vi husägarna för första gången.
Efter vi blev husägarna fick vi papper från skatteverket om att huset är värderad till ca 1 400 000.
Det är ett gammalt hus men tidigare ägare har ändå underhållet det bra. Inget direkt något som är akut men vi vill ändå börja göra om det till vårt hus.
Prio på listan är nytt kök, ventilation och eventuellt underhållsmåla taket/betongpannor.
För att genomföra det så behöver vi runt 3-400 000. Därför så tänkte vi att värdera om huset och utöka bolån, om det är möjligt så klart.
Vet inte riktigt hur det går till men hörde att man måste ta kontakt med mäklare för att värdera om. Vet inte riktigt vad är det mäklaren kommer att titta på egentligen. Sedan vi flyttat så har vi gjort en del med huset.
Nu till fråga, hur går vi till väga för att kunna låna ytterligare för renoveringar?
Kommer det lånet direkt plussas ihop med övriga bolånet eller blir det som ett separat lån först och sedan efter renoveringen ska man göra ytterligare värdering eller hur går det till?
Någon som kan förklara tillvägagångssättet?
Börja med och ringa din bank och fråga om du får utöka bolånet om du har en ny värdering på huset
Ring mäklare och förklara att du vill värdera huset för att kunna utöka bolån = be om att få en skriftlig värdering..
Brukar kosta 1-2k
Är ju fortfarande 85% som gäller..
Tråden under denna hos mig heter "Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?" finns risk att du slänger 1-2k i sjön d.v.s..
Ring mäklare och förklara att du vill värdera huset för att kunna utöka bolån = be om att få en skriftlig värdering..
Brukar kosta 1-2k
Är ju fortfarande 85% som gäller..
Tråden under denna hos mig heter "Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?" finns risk att du slänger 1-2k i sjön d.v.s..
Är förutsättningarna att ni är maxbelånade (85%) och har pantbrev på 1275000?
Går det verkligen värdera upp ett hus med 30% utan att ha gjort några som helst värdehöjande åtgärder redan efter 1,5 år?
Eller kan man anse att ni gjort århundradets deal och huset faktiskt är värt närmare 2 miljoner fast ni bara gav 1,5 för det?
Går det verkligen värdera upp ett hus med 30% utan att ha gjort några som helst värdehöjande åtgärder redan efter 1,5 år?
Eller kan man anse att ni gjort århundradets deal och huset faktiskt är värt närmare 2 miljoner fast ni bara gav 1,5 för det?
Det måste gå 5år sedan senaste värdering för att du ska få omvärdera det. Alt. Om ni gjort omfattande ändringsr, såsom att ni byggt till eller liknande. Hit räknas alltså inte att renovera kök, badrum etc.
Däremot kan man ibland låna upp ändå, om man inte redan är maxbelånad. Ex att man hade mer än 15% i handpenning eller har amorterat av.
Däremot kan man ibland låna upp ändå, om man inte redan är maxbelånad. Ex att man hade mer än 15% i handpenning eller har amorterat av.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Bara för förståelsens skull. Det du får från Skatteverket är taxeringsvärdet och det ska i idealfallet vara ca 75% av marknadsvärdet.T tyomka skrev:
Jag hade ringt banken, förklarat läget och att ni gav långt under utgångspris och nämnt taxeringsvärdet. Sedan är det väl upp till banken om de vill ha mäklarunderlag eller inte eller om de säger blankt nej till att utöka lånet.
Det jag inte hade gjort är att betala för en mäklarvärdering utan att ha en bank som kan tänka sig att utöka lånet. Det känns som pengar i sjön.
Det gäller endast ändring av amortering, för att låna mer gäller inte 5års gränsen. Sen kan enskilda banker såklart ha regler men det har jag svårt att tro dom vill ju gärna låna ut mer pengar.G g.kraft skrev:Det måste gå 5år sedan senaste värdering för att du ska få omvärdera det. Alt. Om ni gjort omfattande ändringsr, såsom att ni byggt till eller liknande. Hit räknas alltså inte att renovera kök, badrum etc.
Oftast kan man få förhandsinformation från Mäklaren om dom bedömer att huset är värt det. Men generellt så brukar banken vara försiktig med hus som fyndköps, det är ju ett tecken på att marknaden är osäker och begränsad så det är inte en marknad man vill maxbelåna hus på.Henningelvis skrev:
Bara för förståelsens skull. Det du får från Skatteverket är taxeringsvärdet och det ska i idealfallet vara ca 75% av marknadsvärdet.
Jag hade ringt banken, förklarat läget och att ni gav långt under utgångspris och nämnt taxeringsvärdet. Sedan är det väl upp till banken om de vill ha mäklarunderlag eller inte eller om de säger blankt nej till att utöka lånet.
Det jag inte hade gjort är att betala för en mäklarvärdering utan att ha en bank som kan tänka sig att utöka lånet. Det känns som pengar i sjön.
Har ni köpt ett hus för 1,3 miljoner och behöver låna 3-400 tkr så låter det onekligen som att ni köpt för dyrt. På såna orter är renoveringar något som bör bekostas kontant då dom sällan är värdehöjande i nämnvärd utsträckning.
Vet inte om det gör någon skillnad men vi har redan hunnit göra en del förändringar/renoveringar på huset. Vet inte om mäklare eller bank ser det som värdehöjande men jag bedömer att vi har bekostat ca 100-150k om man skulle räkna med arbetskostnaden.S SirKnasen skrev:Är förutsättningarna att ni är maxbelånade (85%) och har pantbrev på 1275000?
Som jag ser i den här frågan så verkar inte det finnas något konkret svar. Det är nog bäst att jag börjar med att kolla med banken och se var dem säger.
Tack alla för era svar.
Takmålning ser nog bankerna som normalt underhåll och inget som höjer värdet.
Misstänker det samma med ett kök, om man inte går från ett väldigt enkelt kök till ett av modern standard.
3-400000kr för kök, takmålning och ventilation känns som en stor investering i ett hus för 1,5miljoner.
Bor själv i ett hus som har det marknadsvärdet idag
Allt i ett hus har en teknisk livslängd och nästan allt man investerar, renoverar och reparera handlar ju om att återställa till marknadsvärdet.
Vårt hus som exempel.
Vi köpte huset 2009 för 680kkr. Dock var det något eftersatt i underhåll.
Marknadsvärdet för ett väl underhållet motsvarande hus uppskattar jag var 850-900kkr då.
Fick investera i ett takbyte samt nytt värmesystem första åren. En investering på ~300kkr.
Tillsammans med andra uppdateringar vi gjorde fick vi efter några år en ny värdering på 820kkr.
Misstänker det samma med ett kök, om man inte går från ett väldigt enkelt kök till ett av modern standard.
3-400000kr för kök, takmålning och ventilation känns som en stor investering i ett hus för 1,5miljoner.
Bor själv i ett hus som har det marknadsvärdet idag
Allt i ett hus har en teknisk livslängd och nästan allt man investerar, renoverar och reparera handlar ju om att återställa till marknadsvärdet.
Vårt hus som exempel.
Vi köpte huset 2009 för 680kkr. Dock var det något eftersatt i underhåll.
Marknadsvärdet för ett väl underhållet motsvarande hus uppskattar jag var 850-900kkr då.
Fick investera i ett takbyte samt nytt värmesystem första åren. En investering på ~300kkr.
Tillsammans med andra uppdateringar vi gjorde fick vi efter några år en ny värdering på 820kkr.
Redigerat:
Jobbade med överlåtelsebesiktningar förut och sett en del hus och priser som dem skulle säljas för.
Kan säga att priset var nog rätt satt från början. Under bättre tider hade det kunnat säljas för ursprungspriset + 10-15% budgivning.
Huset vi tittade på innan var ungefär av samma årgång dock allting var original samt tomten var aränderad (+300k om man skulle köpa ut tomten) och utan fiber indraget. Den gick för 1 300 000.
Kan säga att priset var nog rätt satt från början. Under bättre tider hade det kunnat säljas för ursprungspriset + 10-15% budgivning.
Huset vi tittade på innan var ungefär av samma årgång dock allting var original samt tomten var aränderad (+300k om man skulle köpa ut tomten) och utan fiber indraget. Den gick för 1 300 000.
Om ni ringer en mäklare och förklarar era planer så kan dom göra en övervärdering med den infon ni uppger. Givet då att ni verkligen gör dessa renoveringar när banken släppt till pengar.
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Fast varför har Skatteverket värderat ditt hus? Om du menar att taxeringsvärdet är 1,4 miljoner så ska det ungefär motsvara 75% av bostadens värde.