Har byggt ett fritidshus i år på sjötomt i söderläge, då pappa ägde tomten och jag tillsammans med min brors familj kunde bygga huset utan att belåna oss utöver våra permanentbostäder så finns det inga panter, lagfartskostnader etc. för hus eller tomt.

Bör man göra en värdering av bostaden oavsett? Finns det några direkta nackdelar med en värdering, tex. att Skatteverket tar in uppgifter från mäklare eller liknande för att sätta värderingar (av ringa vikt nu när det är en kommunal fastighetsavgift med ett takbelopp).

För- och- nackdelar helt enkelt - någon som kan peka på varför man bör, eller inte bör värdera fastigheten?

Enda nackdelarna jag kan tänka mig är att mäklaren kanske vill ha betalt för jobbet och möjligtvis att någon släkting kan bli avundsjuk om värdet blir tydligt?

K Kallens skrev:
Enda nackdelarna jag kan tänka mig är att mäklaren kanske vill ha betalt för jobbet och möjligtvis att någon släkting kan bli avundsjuk om värdet blir tydligt?
Ja, samma tankar som jag har. Släkten äger kåkarna runtomkring, så de får hålla sin avundsjuka till sina egna fastigheter då :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.