Jag har ett behov att införskaffa en gräsklippare för att underhålla en större gräsyta. Vad kan en Stiga Multiclip Pro 50 S Svan från 2014 vara värd?
Den verkar vara i gott skick då man tittar på den (står i ett förråd) men den har inte använts de senaste 6-7 åren.
Oklart vad en sån här maskin har för kapacitet och om den orkar ta hand om en yta på ca 1000-1300kvm i olika omgångar, för om något lär jag behöva vila emellanåt
Sökte på artikelnumret och det verkar ju finnas/säljas reservdelar till denna fortfarande och oklart om den finns att köpa fortsatt men i nyare format.
Tips mottages gärna på vad en sådan här maskin kan vara värd ifall den skulle köpas på andrahandsmarknaden. Vill förstås inte få den gratis men heller inte betala för mycket och jag har för avsikt att se ifall den enkom startar innan ett köp genomförs.
Den verkar vara i gott skick då man tittar på den (står i ett förråd) men den har inte använts de senaste 6-7 åren.
Oklart vad en sån här maskin har för kapacitet och om den orkar ta hand om en yta på ca 1000-1300kvm i olika omgångar, för om något lär jag behöva vila emellanåt
Sökte på artikelnumret och det verkar ju finnas/säljas reservdelar till denna fortfarande och oklart om den finns att köpa fortsatt men i nyare format.
Tips mottages gärna på vad en sådan här maskin kan vara värd ifall den skulle köpas på andrahandsmarknaden. Vill förstås inte få den gratis men heller inte betala för mycket och jag har för avsikt att se ifall den enkom startar innan ett köp genomförs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen bra koll på priser för beg Stiga. Så nedan kanske är galet.
Har du kollat Blocket ?
Vad kostar en ny motsvarande Stiga ?
Bra motor har den, en Honda GVC. Drivning höjer priset del. Min gissning är att detta var en av deras toppmodeller.
Kolla att kablage är hela (inge brott på gång) o löper fritt, motorn går jämt o svajar inte samt drivningen fungerar bra(om den har det).
Som säljare kanske man skulle vilja få ut 1500-2500kr som köpare inte betala mer än 1500kr helst, prova med 1000kr?
Har du kollat Blocket ?
Bra motor har den, en Honda GVC. Drivning höjer priset del. Min gissning är att detta var en av deras toppmodeller.
Kolla att kablage är hela (inge brott på gång) o löper fritt, motorn går jämt o svajar inte samt drivningen fungerar bra(om den har det).
Som säljare kanske man skulle vilja få ut 1500-2500kr som köpare inte betala mer än 1500kr helst, prova med 1000kr?
Håller med om att motorn är kvalitet. Borde starta på ett enda drag (om det finns fräsch bensin i ledningen) och gå jämnt och fint. Behöver man kämpa med att starta den eller den går ojämnt så är det fel på motorn. Då är det troligen förgasaren som har satt igen eller luftfiltret som inte har bytts, förgasaren kan sätta igen på Hondamotorer och gammal fulbensin som står och fäller partiklar. Kan vara meckigt att fixa. Luftfiltret är enkelt och snabbt bytt. Exempel:
https://www.bauhaus.se/underhallskit-oregon-tecum?channable=06ff20696400313334313233339a
Annars brukar det vara Stigas plastdelar som fallerar på deras gräsklippare, inte motorerna.
https://www.bauhaus.se/underhallskit-oregon-tecum?channable=06ff20696400313334313233339a
Annars brukar det vara Stigas plastdelar som fallerar på deras gräsklippare, inte motorerna.
Tack för svar. Jag fick loss den för 500kr!R RobbanMar skrev:Ingen bra koll på priser för beg Stiga. Så nedan kanske är galet.
Har du kollat Blocket ?
Tack! Är det kittet till vad som behövs till maskinen för att få ny olja etc?Claes Sörmland skrev:
Håller med om att motorn är kvalitet. Borde starta på ett enda drag (om det finns fräsch bensin i ledningen) och gå jämnt och fint. Behöver man kämpa med att starta den eller den går ojämnt så är det fel på motorn. Då är det troligen förgasaren som har satt igen eller luftfiltret som inte har bytts, förgasaren kan sätta igen på Hondamotorer och gammal fulbensin som står och fäller partiklar. Kan vara meckigt att fixa. Luftfiltret är enkelt och snabbt bytt. Exempel:
[länk]
Vad tankar man i en sån här? 95-oktan eller Aspen? Har en Stihl röjsåg och den önskar Aspen.
Min fundering blir kring om detta är normalt kring ”bussningarna” dvs att det rör sig så? (Se videon) Förmodar att det är OK.
Vet någon av er om knivar behöver ses över enkom om de ej klipper bra?
Den går både på blyfri 95 från macken och alkylatbensin. Men det luktar mindre om du kör på alkylat.N Nucky skrev:
Filmen är inte tillgänglig än. Men om motorn är upphängd i gummibussningar är det normalt att dessa flexar.N Nucky skrev:
Det syns på knivarna om de är fulla med hack och är runda i stället för vassa.N Nucky skrev:
Yes. Kan vara värt att byta olja, tändstift och luftfilter om förre ägaren inte har gjort det. Jag tror ofta gräsklippare aldrig får se ett byte av dessa saker, folk är bekväma.N Nucky skrev:
Många av oss tror på alkylatbensin/aspen eftersom man kan slarva och lämna sin gräsklippare med en gammal bensinslatt över vintern utan att det blir vårdrama. Sen finns det andra som menar att det går bra i alla fall med mackbensin. Jag fick problem när jag lämnade mina maskiner med mackbensin över vintern. De strulade och ville inte starta på våren. Så numera är allt annat än alkylat förbjudet här, jag orkar inte vara arg varje vår. Och det är bättre för lungorna att slippa bensen och elände.N Nucky skrev:
Knivarna ska ändå vara lite trubbiga och inte nyvässade med small egg så min erfarenhet är att man inte ska överarbeta den delen.N Nucky skrev:
Fick tag i ett av dom där kitten. Tack! Oljan på denna gräsklippare tömmer man genom att tippa den?Claes Sörmland skrev:
[länk]
Ja detta fick man erfara. Vilket intressant val av delar till en maskin som skakar av sig plastdelar, inklusive locket för luftfiltret som lossnade minst 2ggr idag.Claes Sörmland skrev:
Kommer sätta slangklämsband så locket för filtret sitter fasat och inte skakar loss vid lite ansträngning och konstigt underlag.
Den gula överdelen, och svarta plastkåpan som sitter ovanpå motorn är också 👎
Klicka här för att svara