Hejsan, (första posten)
Bilderna ovan visar vårt vardagsrum på 38,5kvm, den öppna spisen och källaren direkt därunder.
Utanför dörren (och fönsterna) i söder är altan och öppningen i väster går till resterade 70+ kvm av huset som rymmer tre sovrum, kök, toalett, hall och trappen till källaren.
Vi har länge tyckt att nuvarande kök är lite för litet, att det är tråkigt att kök och vardagsrum är i varsin ände utav huset och att vi inte har rum nog för gästrum på entréplan. Dessutom är rummet i källaren den "sociala" delen utav källaren och i dagsläget måste man gå igenom förråd, hall och tvättstuga för att komma dit.
En eventuell lösning som vi diskuterar är att flytta kök till vardagsrummet och ha öppen planlösning med kök, vardagsrum och ny trapp till källaren i ovanstående 38,5kvm. Sannolikt skulle TV-myset flyttas ner i källaren. Då frigör vi även befintligt kök till gästrum/kontor. Genomför vi detta flyttar vi även entrén dit i framtiden.
Tycker ni att 38,5kvm är för litet för detta? Hur skulle ni placera kök, trapp och vardagsrumsdel? Andra kommentarer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilderna ovan visar vårt vardagsrum på 38,5kvm, den öppna spisen och källaren direkt därunder.
Utanför dörren (och fönsterna) i söder är altan och öppningen i väster går till resterade 70+ kvm av huset som rymmer tre sovrum, kök, toalett, hall och trappen till källaren.
Vi har länge tyckt att nuvarande kök är lite för litet, att det är tråkigt att kök och vardagsrum är i varsin ände utav huset och att vi inte har rum nog för gästrum på entréplan. Dessutom är rummet i källaren den "sociala" delen utav källaren och i dagsläget måste man gå igenom förråd, hall och tvättstuga för att komma dit.
En eventuell lösning som vi diskuterar är att flytta kök till vardagsrummet och ha öppen planlösning med kök, vardagsrum och ny trapp till källaren i ovanstående 38,5kvm. Sannolikt skulle TV-myset flyttas ner i källaren. Då frigör vi även befintligt kök till gästrum/kontor. Genomför vi detta flyttar vi även entrén dit i framtiden.
Tycker ni att 38,5kvm är för litet för detta? Hur skulle ni placera kök, trapp och vardagsrumsdel? Andra kommentarer?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
För att komma i kontakt med en moderator kan du antingen rapportera ditt inlägg (nås via de tre punkterna) eller klicka på "Kontakta/tipsa oss" längst ner på sidan.
Jag tror att du lättare får svar om du presenterar något/några förslag på hur ni har tänkt er. En ritning över hela våningsplanen kan också underlätta så att man förstår din text bättre liksom om väderstrecken är utsatta antingen på ritningen över hela våningsplanen eller på de två bilder du bifogade förut.
För att komma i kontakt med en moderator kan du antingen rapportera ditt inlägg (nås via de tre punkterna) eller klicka på "Kontakta/tipsa oss" längst ner på sidan.
Jag tror att du lättare får svar om du presenterar något/några förslag på hur ni har tänkt er. En ritning över hela våningsplanen kan också underlätta så att man förstår din text bättre liksom om väderstrecken är utsatta antingen på ritningen över hela våningsplanen eller på de två bilder du bifogade förut.
Klicka här för att svara