Hej!

Ska anlita hantverkare för en tillbyggnad. De vill komma igång och nämnde för mig att de fakturerar varannan vecka. Har aldrig anlitat byggare förut så vill mest försäkra mig om att detta är normalt utförande.

Jag betalar gärna för materialet direkt, men vill helst betala byggarna när arbetet är färdigt och jag vet att det är korrekt utfört. Helst också enligt den offert jag fått sedan tidigare.

Har inga problem att betala varannan vecka, men jag vill inte betala något i förskott. Innebär även löpande fakturering att det är ett rörligt pris, och inte fast enl offert?

Krilleman
Vad har ni skrivit för avtal?
Finns det ett avtal?
https://www.konsumentverket.se/varor-och-tjanster/anlita-hantverkare/

Vad säger avtalet beträffande betalning?

Betalning varannan vecka är inga som helst konstigheter.
Men du som kund ska alltid verifiera att du INTE betalar något i förskott.

För betala i förskott ska man ALDRIG göra.
Vare sig material eller timmar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
I Ifxbee skrev:
Hej!

Ska anlita hantverkare för en tillbyggnad. De vill komma igång och nämnde för mig att de fakturerar varannan vecka. Har aldrig anlitat byggare förut så vill mest försäkra mig om att detta är normalt utförande.

Jag betalar gärna för materialet direkt, men vill helst betala byggarna när arbetet är färdigt och jag vet att det är korrekt utfört. Helst också enligt den offert jag fått sedan tidigare.

Har inga problem att betala varannan vecka, men jag vill inte betala något i förskott. Innebär även löpande fakturering att det är ett rörligt pris, och inte fast enl offert?
Jag skulle inte anlita någon som krävde det. Varningssignal om företaget har så dålig ekonomi att de anser sig behöva göra det. Sen vill man ju som du säger inte betala innan man vet att de gjort ett bra jobb.

Har inte skrivit på något kontrakt ännu, men det är tanken att göra det i närmsta tiden. Därav jag frågar…

L lbgu skrev:
Jag skulle inte anlita någon som krävde det. Varningssignal om företaget har så dålig ekonomi att de anser sig behöva göra det. Sen vill man ju som du säger inte betala innan man vet att de gjort ett bra jobb.
Man fakturerar varannan vecka för att inte behöva ligga ut med pengarna, eller missförstår jag?

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
I Ifxbee skrev:
Man fakturerar varannan vecka för att inte behöva ligga ut med pengarna, eller missförstår jag?
Precis, byggaren vill försäkra sig om att denne får pengar löpande.
Men det behöver inte nödvändigtvis vara en varningsflagg.
Det kan även vara att byggaren vill säkra upp sig i sin ände.

Man är alltid två som ingår i avtal, precis lika som myntet har två sidor.

På större jobb kan det vara aktuellt att hantverkaren vill ha betalt för utfört arbete och material för den gångna 14-dagars perioden, men det i sig är ju inga problem.

Många entreprenörer vill ha massor med betalning för att ens starta sitt arbete.
ALDRIG med på det.

Viktigt är att alla dessa parametrarna är på print i det avtalet som skrivs.

Det säkerställer att byggaren får betalt när denne vill ha betalt för utfört arbete och det säkerställer likväl att du som kund inte betalar något i förskott.

En mindre firma som har samma jobb i flera månader skulle gå under med upplägget att enkom fakturera efter helt färdigställt jobb.

I dessa fall så kan man innehålla dom sista fakturorna innan en eventuell besiktning utföres. Men återigen, ha det noterat i det skriftliga avtalet!

För utan bibehållet belopp har du som kund inget påtryckningsmedel mot entreprenören att slutföra jobbet om du fortlöpande betalar var 14 dag.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag anlitade två grabbar som under 6 veckor renoverade källaren. De hade var sin enskilda firma och jobbade periodvis tillsammans. De fakturerade varannan vecka och arbetet var färdigt på utsatt dag. Offerten innehöll även elektriker och rörmokare som de betalade.

Det är inte underligt - visst behöver man i sådant yrke få löpande intäkter. Men jag anlitade dem på rekommendationer.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Den bästa hantverkare jag någonsin anlitat fakturerade var 14e dag. Det var då för redovisade timmar och redovisade materialinköp.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
yonna yonna skrev:
Jag anlitade två grabbar som under 6 veckor renoverade källaren. De hade var sin enskilda firma och jobbade periodvis tillsammans. De fakturerade varannan vecka och arbetet var färdigt på utsatt dag. Offerten innehöll även elektriker och rörmokare som de betalade.

Det är inte underligt - visst behöver man i sådant yrke få löpande intäkter. Men jag anlitade dem på rekommendationer.
Jag jobbar en hel del med underentrepenörer som fakturerar var 14:e dag. Betong, svets, el, håltagning osv...

Inga som helst konstigheter även från kundernas sida.

Men det viktiga i avtalet är att detta benämns.
Det är just där det brister hos många som har problem.

Tydliga skriftliga avtal med hur allt ska styras upp, där ligger nyckeln!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Snickaren jag jag anlitat nu för panel- och takbyte fakturerar efter varje avslutad arbetsvecka. Ser inget konstigt med det....
Specat arbetade timmar samt använt materiel

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle försöka få det till att man delar in arbetet som ska göras i etapper som var och en är ungefär 2 veckor lång, t.ex. grunden klar, nya väggar har gipsats etc. Sen skrivs det en faktura när varje etapp är avklarad. Då säkerställer man att man betalar för tid där det verkligen har gjorts något.

Fungerar bättre ihop med fastprisavtal.
Fakturering efter 2 veckor med antal timmar som har arbetats de 2 veckorna kan bli svårt att få ihop på slutet, eftersom det kan leda till att det finns arbete kvar när fastprisbeloppet har uppnåtts..

L lbgu skrev:
Att man som företagare vill ha ett jämt pengaflöde tyder inte på att man har dåligt med pengar utan det tyder på att man har en sund inställning och vill ha ett cashflow. Firman har ju löpande omkostnader, då är det ju smart om även inkomsterna är hyffsat löpande de också.

Jag skulle säga att en faktura var 14 dag är ganska normalt så du får nog svårt att hitta hantverkare med din tråkiga inställning.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Att man som företagare vill ha ett jämt pengaflöde tyder inte på att man har dåligt med pengar utan det tyder på att man har en sund inställning och vill ha ett cashflow. Firman har ju löpande omkostnader, då är det ju smart om även inkomsterna är hyffsat löpande de också.
Ett företag med solid grund behöver inte hålla på att fakturera var 14e dag. För mig antyder så frekvent fakturering att företaget har likviditetsproblem.
Jag har själv arbetat i en bransch där anställda gjort jobb åt kunder på ofta ganska långa kontrakt. Att fakturera var 14e dag var inget som förekom, månadsvis fakturering var norm.

E EyEr0n skrev:
Jag skulle säga att en faktura var 14 dag är ganska normalt så du får nog svårt att hitta hantverkare med din tråkiga inställning.
Normalt var? Stockholm? Själv bor jag på landet och där förekommer inte detta. Snarare tvärtom, har hänt att jag hört av mig och undrat ifall räkningen glömts bort då jag misstänkt att den försvunnit i posten. Så min erfarenhet är att hantverkare snarare är rätt långsamma att fakturera.

Det varierar säkert mellan olika branscher. Men i byggsammanhang är det inget konstigt med 14 dagars fakturering. vid arbeten som går på löpande räkning. Har du fastpris, så bör faktureringen istället kopplas till olika färdiga moment. Vid fastpris är det irrelevant om snickare Kalle har arbetat 76 eller 80h senaste 14 dagarna.

Redigerat:
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett företag med solid grund behöver inte hålla på att fakturera var 14e dag. För mig antyder så frekvent fakturering att företaget har likviditetsproblem.
Jag har själv arbetat i en bransch där anställda gjort jobb åt kunder på ofta ganska långa kontrakt. Att fakturera var 14e dag var inget som förekom, månadsvis fakturering var norm.

Normalt var? Stockholm? Själv bor jag på landet och där förekommer inte detta. Snarare tvärtom, har hänt att jag hört av mig och undrat ifall räkningen glömts bort då jag misstänkt att den försvunnit i posten. Så min erfarenhet är att hantverkare snarare är rätt långsamma att fakturera.
Det finns annat än företag med mer än 20 anställda, och omsättning på lika många miljoner. Inom hantverksyrkena så är det vanligt med 1-2 mannaföretag. Så även om de troligtvis har nog likviditet för att vänta tre månader tills arbetet är klart, så kanske de inte har möjlughet eller lust att vänta ett drygt år, på att bara få in runt en fjärdedel av den totala summan. Det är nämligen vad som händer om det efter byggprojektets slut visar sig att kunden saknar pengar, eller av någon orsak vägrar betala. Då ska det först till Inkasso, och därefter Kronofogden.
Kanske förstår du då att de inte bara handlar om en likviditet på 3-4månader som krävs om det är stora pengar i projektet och kunden är för dig helt okänd.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.