5 828 läst ·
60 svar
6k läst
60 svar
Klippo exellence varvar upp och ner varannan sekund?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Inför årets säsong så gick gräsklipparen väldigt ojämnt, jag lämnade in den till en ”skog o trädgårds” företag, dom kollade på den och sa att förgasaren var kass och antagligen lika bra att skrota för det blir för dyrt att byta..
Jag kollade runt lite och beställde en ny för ~200 spänn…
Bytte själv, men konstigt nog blir det exakt samma fel med ny förgasare.
Fick med fel tändstift, så det har inte jag bytt än, ingen aning om verkstan testade med nytt heller.
Skulle det kunna vara tändstift, och vad mer kan det vara om förgasaren inte var problemet?
Jag kollade runt lite och beställde en ny för ~200 spänn…
Bytte själv, men konstigt nog blir det exakt samma fel med ny förgasare.
Fick med fel tändstift, så det har inte jag bytt än, ingen aning om verkstan testade med nytt heller.
Skulle det kunna vara tändstift, och vad mer kan det vara om förgasaren inte var problemet?
Bra för att du har köpt en ny förgasare så betyder det inte att den är bra.
Problemet är att motorn inte får tillräckligt med bränsle.
Problemet är att motorn inte får tillräckligt med bränsle.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ok. Men det känns osannolikt att en ny förgasare är behäftad med samma fel som den gamla tycker jag?D Du och 19till skrev:
Men kanske slangar, men bensinen rinner bra. Använder Aspen akrylat.
Det andra tänkbara är att det inte kommer bränsle fram till förgasaren. Men du skriver att det rinner bra, då är det inte ett bekymmer.
En förgasare för 200kr är ett lotteri. Kan inte tänka mig att du har köpt orginal.
En förgasare för 200kr är ett lotteri. Kan inte tänka mig att du har köpt orginal.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Nej men den ser exakt likadan ut, ingen skillnad i material osv, och än en gång, jag bedömer att om det fortfarande är exakt samma problem, var det inte förgasaren.D Du och 19till skrev:
Himla skumt alltså.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja ok, misstänkte det.MultiMan skrev:
Ja jag tror den är ok, jag räknar med det än så länge i alla fall.
Just eftersom samma fel vart kvar liksom
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Min bättre hälft tror sig komma ihåg att det var efter att vi körde med vanlig bensin från reservdunk till båten (som stått ett halvår eller kanske mer) när den började gå dåligt. Kan det varit det som gjorde det? Kommer med fukt/vatten i bensinen, har dock kört med akrylatbensin igen efter det..
(Och bytt förgasare som sagt)
(Och bytt förgasare som sagt)
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 855 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 855 inlägg
På vilket sätt originalförgasaren skulle kunna vara skrot undrar jag över. Borde hålla väldigt länge så länge man inte fyllt den med saltvatten. Min är mer än 20 år och som ny.
I vilket fall är det troligen förgasarproblem, så jag hade försökt göra vid originalförgasaren först eftersom den garanterat har rätt munstycken mm för motorn och av utmärkt kvalitet.
Här finns en video (av många) som visar hur.
I vilket fall är det troligen förgasarproblem, så jag hade försökt göra vid originalförgasaren först eftersom den garanterat har rätt munstycken mm för motorn och av utmärkt kvalitet.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag uppskattar försöken till att hjälpa mig såklart.MultiMan skrev:
På vilket sätt originalförgasaren skulle kunna vara skrot undrar jag över. Borde hålla väldigt länge så länge man inte fyllt den med saltvatten. Min är mer än 20 år och som ny.
[media]
Jag finner det dock osannolikt att ordentlig rengöring av förgasaren på verkstaden (två gånger enligt uppgift) och sen byte till en ny förgasare ger samma problem fortsatt.
Hur kan det då vara förgasarproblem?
Antagligen är det inget fel på orginalförgasaren heller.
Men vart är problemet 🤔
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jag hade iaf tömt tanken och fyllt på med ny bensin, alkylat. Att byta tändstiftet samtidigt är givet.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 855 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 855 inlägg
Det är väldigt viktigt att det är tätt vid insuget och det sitter minst 3 packningar mellan luftburk och själva motorn på GCV-motorerna. Är dessa bytta och/eller garanterat täta? Jag fick byta minst en på min då den skadades av demonteringen.
Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det två långa bultar man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
Är din motor inte uppgraderad med pinnbultar så är det två långa bultar man ska skruva i utifrån luftburken och det är svårt att se vad man gör så packningar hamnar lätt fel och tätar inte, särskilt längst in där det är som viktigast.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Kanske kan du höra med Anders som driver kanalen "Anders förråd" på YouTube?Bowman skrev:
Jag uppskattar försöken till att hjälpa mig såklart.
Jag finner det dock osannolikt att ordentlig rengöring av förgasaren på verkstaden (två gånger enligt uppgift) och sen byte till en ny förgasare ger samma problem fortsatt.
Hur kan det då vara förgasarproblem?
Antagligen är det inget fel på orginalförgasaren heller.
Men vart är problemet 🤔
Han är oerhört kunnig på bl a. gräsklipparmotorer.
https://youtube.com/@andersforrad?si=tVt3-2OJ3HP0Tmpo