Stora delar av filmningen är från Bäckaskogs slott men det är möjligt att delar av klippet är från annan plats.

Man kan gå på virtuell rundtur på Bäckaskog på deras hemsida och det stämmer bra med hur det såg ut i programmet.
http://backaskogslott.se/gastinformation/virtuel-tour/

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ähhh.. va komiskt egentligen!

Jag såg en jättefin tapet på Husdrömmar (svt) häromdagen.. och tänkte att jag skriver ner var jag såg den och hör av mig till slottet de sa att de var på. Förklarade mitt ärende.. var jag sett tapeten, hur den såg ut och att en viss kung hängde på tavla där.

Fick nyss svar från slottet, de tyckte också tapeten var väldigt fin!
Men det var inte filmat på slottet! :oops:
Så de hade tyvärr ingen aning om vad det var för tapet, utan rekommenderade att jag mejlade svt's produktionsteam..

Jaja.. jag får väl börja om igen då.. men jag tyckte det var lite komiskt!

De skyltade ju med var de var och berättade historier osv.. nog trodde jag allt att filmningen var på slottet :geek:

Man lär så länge man lever..:)
Skriv i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/faijerska-garden-i-kiaby-totalrenoveras-i-husdroemmar.368470/ så kanske du får svar från dem :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Skriv i tråden [länk] så kanske du får svar från dem :)
Man kan ju prova, men det var när de var på väg med en historiker.. när ägarna undrade om sitt hus historia. Så jag tror inte de var i deras hus, men de vet kanske å andra sidan var de var! (y):)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Stora delar av filmningen är från Bäckaskogs slott men det är möjligt att delar av klippet är från annan plats.

Man kan gå på virtuell rundtur på Bäckaskog på deras hemsida och det stämmer bra med hur det såg ut i programmet.
[länk]
Jo, delar verkar vara lika!
Därför jag trodde allt var därifrån :)

Vilken av kungarna var det som hängde på väggen med tapeten? Om det är Kristian IX så är det säkert från ett danskt slott

T tpsoft skrev:
Vilken av kungarna var det som hängde på väggen med tapeten? Om det är Kristian IX så är det säkert från ett danskt slott
Tapet jag söker är den blåsvarta (mörk) med ett medaljonglikt mönster på.. den hängde bakom en större tavla av ”Carl XV” med guldram (y):)

Den syntes lite snabbt när de hm.. precis gått i nån trapp tror jag.. de höll på med att berätta lite historia om kungen typ..

richardtenggren
Du kan ju ta en printscreen på svtplay så kanske det underlättar identifieringen ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan ju ta en printscreen på svtplay så kanske det underlättar identifieringen ;)
DENNA TAPET:

Porträtt av Karl XV med namnskylt och regeringstid framför mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:love:

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hej o hå, denna tapet hade vi i en lägenhet på sjuttiotalet "överallt" fast i olika färger, vilka tider. Men snyggt var det då :rofl:.
Hoppas du hittar den.
/B

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Hej o hå, denna tapet hade vi i en lägenhet på sjuttiotalet "överallt" fast i olika färger, vilka tider. Men snyggt var det då :rofl:.
Hoppas du hittar den.
/B
Hehe de har ju kommit igen (y) fast det är väldigt olika på medaljongmönster o färger.. vi har satt ett par andra i vårt tidigare hus (en lila variant och en svartgrå..). Men de medaljongerna är alldeles för moderna för vårt 1800-talshus..

..den där *pekar på bilden*.. har rätt färgskala för århundradet och en mjukare variant av medaljongmönster ..(om man jämför med de 70-tals som jag kikat på ..nu.. hehe) :cool:

Med min otur kostar den väl 1800 kr /rullen ..

AVBLÅSNING på sökningen av tapeten ovan :worried:

Det är ingen tapet :cry::oops::poop:
...det är en grafisk bild som deras grafiker gjort..
(fick svar från Husdrömmars redaktion).

That sucks.. men ser ni nån liknande kan ni ju hojta till!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
vcx och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
De kunde ju skickat bilden så kan du ju trycka upp den? ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Mattes pälskling :love:

Svartvit bild på en söt hund med lång päls, tittar in i kameran, med grafiska detaljer som hjärta och texten "BELLA BUS".
Skapa konto

En redigerad bild av en söt hund med tankebubbla som säger "They love me!
Skapa konto

.. matte leker med en bild ;)

Fick mejl för någon vecka sedan, från Byggmax.. där de hade en trevlig deal som vi nu passat på att nyttja :)

Det var fri hemkörning för 70+ så att de skulle slippa gå runt i butikerna - och dessutom att de skulle ha något att göra i coronatider ..

Även om jag inte är 70 än, så finns det en annan som är det här på gården!

Denne personen har nu shoppat, lite trall i olika storlekar, reglar.. fasadbrädor (två olika bredder), läkt (trädgårdskul).. 70 säckar planteringsjord, 40 säckar gödsel/bark.

Många otympliga saker som de nu kommer och lastar av här hemma.. (som vi slipper packa och köra!). (y)

Renoveringsmaterial levererat till rödfärgad stuga med vita fönsterramar och oskyddad isolering.
Skapa konto

Kanske vi kan få fason på denna sida i år, blev uppskjutet förra året.

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Skrutt - ryggskott :cry: ... tycker synd om mig själv!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.